Gå til innhold

Planlegger langkjøring med 7'eren. (1.000+km)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å planlegger en langtur for å hente felger til bilen. Kjøreturen er på ca 50mil hver vei. Så blir vel en 1.000km til sammen. Tenkte å lage meg en liten liste over hva jeg burde gjøre for jeg tar en slik tur.

Så langt har jeg kommet med:

- Skifte olje (Etterstramme oljepumpe?)

- Sjekke styringen (olje)

Det jeg skal ta med så langt:

- Diverse oljer

- Jekk

- Hjulvinne og diverse

Noen flere forslag?

Skrevet

Gi faen og kjør :P

Jeg kjørte en sliten e30 cab fra 86 til vesterås i sverige med henger for og hente eksos anlegg.

gjorde absolutt ingenting først.

100mil er da ikke så langt.

kan jo være greit og ta oljeskift om det er lenge siden da

Skrevet

Kjører ca 140 mil en gang i mnd..

Da sjekker jeg dekkene: slitasje og dekktrykk..

Olje: peil før du legger ut på lang tur. bytt hvis det er lenge siden sist.. så skader det ikke å ha en liter i bagsjerommet i tilfelle du må etterfylle..

Har alltid med meg verktøykofferten..

Statoilkoppen og god musikk.

Så fremst 7ern din ikke er et vrak så er det bare å kjøre..

Skrevet

eneste jeg par pleid å gjøre er å sjekke olja og dekktrykket før jeg dro. har kjørt tur retur oslo (ca 120mil) MANGE ganger.... som nevnt over, er bilen din i god stand er det bare å kjøre

Skrevet

Skal egentlig ikke behøve å gjøre noe spesielt for 1000 km. Bilen burde tåle det.

Men litt kjølevæske kan være greit å ha med (bør ikke være nødvendig men)

Og et lite verktøysett (BMWs komplette originale har hjulpet meg ut av knipe flere ganger :wink: )

Skrevet

Er 100mil langt? Det er jo bare litt over 1tank med bensin.

Sett deg inn i bilen og kjør, og du trenger ikke ta med noe annet enn godt humør.

Skrevet

Vet ikke om det er sånne kjekke siderom i 7eren som det er bak på E34 Touring. Men i de rommene har jeg:

Lommelykt

Hansker

1 par kjørelyspærer

1 liter olje

jekk og sånn hjulmuttertrekker ligger vel nedgravd med reservehjulet der og? Disse tingene, og BMWs originale verktøysett har dratt meg ut av litt forskjellig.

God tur!

Skrevet

kjørte På ferie i 2007 i en nedlessa Honda Accord fra 1986, betalte 6000.- for bilen, og kjøreruta ble 2700-3000km, Bodø-Trondheim-Ålesund-Bergen og samme ruta tilbake igjenn, hadde mange langturer med denne bilen (førstebilen), helga etter jeg fikk lappen kjørte jeg og kjærringa til Arjeplog i sverige (700km tur/retur) i februar i Nord-Norge/Nord-Sverige -30 grader over fjellet :wink:

Ting jeg liker og vite før jeg kjører langt:

-Registerreim, når sist skiftet?

-Dekkslitasje

-Ny olje.

-Girolje.

-jevn motorgange.

-ingen ulyder fra girkasse/drivverk.

-veske på batteriet.

-Har dynamoen rullet 250 000 ?

-Vinter? varme klær...

-Reservehjul.

-Mest mulig verktøy. (Har med Koppnøkkelsett, en Bag med Avbiter, div Tenger, vannpunpetang, skrujern fastnøkkler, slangeklemmer, kniv, Damestrømpebukse til erstatter av røket viftereim).

Skrevet

Jeg vil alltid anbefale at folk har med seg litt ekstra av væske (motorolje, kjølevæske og bremsevæske). Enkle og greie ting som kan redde deg om du er langt uti huttaheiti på ugunstige tider. Også veldig effektivt å ha om man merker noe som dukker opp.

Et skrallesett + skrutrekkere, ducktape, strips, blå pakningspasta, startkabler, jekk, lommelykt og kniv/saks/avbiter er BANKERS i alle mine kjøretøy, og ligger der til enhver tid siden man kan fikse nesten hva som helst med dette. Akkurat som at en ekstra jakke,votter og lue ligger i bilen vinterstid. (Jeg hater intenst all HMS bullshitet vi blir tredd nedover nakken, men det er VELDIG lurt å være føre var om man ikke vil bruke sykt mye energi på å 'overleve' og styre når man først må trå til ved et break-down)

Husk å ha nok luft i reservehjulet!

Skrevet

Vet jo aldri hva som kan skje. Jeg kjørte faderens bil engang, der røk vindusviskeren av alle ting. Kan du kjøre videre uten vindusvisker i regnvær? Nei, det kan du ikke selv om det virker aldri så trivielt.

Veihjelp av type Falcken og denslags er greit å ha. Koster ikke stort heller.

Men, for all del, som regel går alt veldig fint og det blir ingen uforutsette stopp. Sannsynligvis :)

Skrevet
Vet jo aldri hva som kan skje. Jeg kjørte faderens bil engang, der røk vindusviskeren av alle ting. Kan du kjøre videre uten vindusvisker i regnvær? Nei, det kan du ikke selv om det virker aldri så trivielt.

Veihjelp av type Falcken og denslags er greit å ha. Koster ikke stort heller.

Men, for all del, som regel går alt veldig fint og det blir ingen uforutsette stopp. Sannsynligvis :)

Tengte jeg skulle skrive det, var nettop ute og rainX-behandla alle rutene på bilen, noe jeg gjør før jeg kjører langt og som gjør vindusviskere overflødig i hastigheter over 60-70 km/t :)

kjører forøvrig Bodø - Sundsvall imorgen med vogn (800KM), og videre til Stockholm om et par dager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...