Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skal nå forklare situasjonen min ang min bil.

For litt over en uke siden kjørte jeg , og parkerte, og var vekke 1 time, da jeg satt meg i bilen for å kjøre igjen, sto i kø i 4-5 min plutselig sto bilen i røyk, og det var en varm sommerdag , greit nok det, sjekket kjølevann å åpnet, da sprutet seff det glovarme vannet rett opp, minst 1 meter, og arbeidstempraturen var maks. Så lot først og fremst bilen kjøle seg ned en liten time, så lyset jo at det mangler kjølevann. Da en gammel mann i nærheten hadde en stor vannkanne, fulgte vi på vann. Bilen gikk til normal arbeidstempratur igjen. Så kjørte jeg i 5-10 min til, og der gikk arbeidstempraturen på maks igjen, så tok på nødblink å stoppa på motorveien. Naf hentet bilen og kjørte den til Lokalt verksted , Mekonomen.

Dem trykktestet og sjekket oljen , og kunne ikke finne noe galt, dem hadde luftet og fullt på nytt vann, og dette betalte jeg 1000,- for. Så da kjørte jeg avsted i tro om at bilen var i orden. Kjørte i vel en 90 min med 10-15 min oppphold (parkerte for å kjøpe mat) så kjørte jeg min kjære mor på jobb, etter å ha levert henne av går tempraturen rett til topps igjen. sto på bensinstasjon med glovarm bil, så ventet til arbeidstempraturen var normal så prøvde jeg igjen så nålå på arbeidstempraturen gikk mot varmere og varmere , plutselig normalt, mens jeg kjørte, forsto ingenting. Men etter 1 time med sånn kjøring ble bilen glovarm igjen, men med engang jeg lettet trykke der man heller kjølevannet, å dampen kom ut, så gikk den til normal igjen. så parkerte jeg for å ta meg en tur i byen, så når jeg skulle hjem igjen så gikk bilen varm etter 2 min, men arbeidstempraturen gikk til normalt etter 5 min, og sånn holdt jeg på i 1 time, med engang jeg lettet litt på trykket så ble den normal , så jeg tenkte jeg ikke skulle ta igjen lokket helt på kjølevann, da fikk jeg kjørt bilen hjem så åpna jeg panseren så bobla vannet å småkokte litt.

Dagen etter satt jeg meg i bilen igjen da lyste vannet, tross for jeg hadde fullt på hele tiden nesten. kjørte litt i gata, nåla på arbeidstempraturen ble helt varm igjen, så kjørte bilen til verksted igjen, den er 5 min unna meg.

Dem sjekket bilen og sier de sliter med å finne feilen, problemet er arbeidstempraturen går opp å ned å tilbake, eller blir helt varm, den blir som oftest helt varm, så da tenkte jeg siden dem utelukka toppakningen så er det nok termostaten eller vannpumpen , radiatoren.

Men lurer på hvordan merker man om noe av disse er defekte, på hvilken måte kan man se på termostaten å si den er defekt ?

Og hva tror dere som er gale her? Noe råd , tips ? hva ville dere gjort utifra det dere leser her?

Kompisen min sa at han tror verkstedet ikke vil skifte pga vis de foreks skifter vannpumpen og biler går forsatt varm så taper dem på det osv.

PS: Bilen er kjørt 120.000, og tatt godt vare på forrsten.

Skrevet

letteste måten å sjekke temostaten på er å ta den ut, legge den i en kjele med vann, sette på plata og se om den åpner etter en liten stund. typisk 80 gradet eller noe.

Hva slags bil er det?

Noen har problemer med vannpumpe, at plastskovlene går åt skogen

Skrevet

Kan virke som at det er termostaten som ikke åpner nok, da får man mye varmere vann enn vanlig. Ville også sjekket skovelhjulet på vannpumpen, om dette er helt eller i biter. Hvilken BMW er det snakk om forresten?

Skrevet

Når bilen ble varm var det alltid i køkjøring eller når bilen gikk i høy fart og? Tenkte et lite øyeblikk på viskosekobling..

Tror jeg ville byttet termostat og vannpumpe. Slitedeler allikevel, koster ikke stort hvis du gjør jobben selv og kjøper deler av koed :)

Skrevet

som sagt, sjekk viskosekoblingen ved å prøve å stoppe den med en sammenrullet avis eller noe.

Om AC vifta ikke går kan det også være fare for overoppheting når man står stille, spesielt om viskosen er skutt

Skrevet

På min bil hadde jeg akkurat samme symptomene som du beskriver. Der har skovlene på forrige vannpumpe gått i oppløsning og tetta en kjøle kanal. Resultatet var det som du beskriver.

Skrevet

vannpumpe bytte på M43 motor er relativt grei jobb, og den MÅ! byttes før eller siden, pga det er plast impeller. de nye er metall.

Skrevet

Ville byttet både termostat og vannpumpe da du må tappe kjølevannet uansett. Lett å bytte begge to. Kan gjøres selv hvis du har skrudd litt.

Dette er nesten som slitedeler å regne. Greit å få bytta de.

Det er heldigvis ikke registerreim på denne :wink:

Skrevet

Hadde akkuratt samme symptom på min E39 riktignok men virker akkuratt slik som beskrevet , en har tilsynelatende riktig temp før nåla på ett lite øyeblikk gikk rett til maks.

Min hadde løs skovel på vannpumpe , jeg ville byttet uansett viss du nå har problemer med temp

Hilsen

Terje

Skrevet

Det var tydeligvis hull i radiatoren sa verkstedet. Men termostat og vannpumpe skal byttes litt senere. Stram økonomi med ferie osv.

Skrevet

hvordan kan de ha trykktestet uten å finne dette?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...