Mcgyver Skrevet Juli 11, 2010 Share Skrevet Juli 11, 2010 Skal inn til uka og godkjenne bilen med senkefjærer, har tüv til senkesett og hjulkontroll, så det bør være i orden. Men, litt usikker på hvilke dekk/felg jeg skal sette på.. Har et sett med 225/45-17, men uten tüv papirer. Går disse igjennom? Eller må jeg sette på 15" stålfelger med piggfrie dekk? Noen som har gjort dette før? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet Juli 11, 2010 Share Skrevet Juli 11, 2010 Du trenger vel ikke TUV til dekk/felg? Bare så lenge de er innenfor det som står i vognkortet ditt mener nå jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mcgyver Skrevet Juli 11, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2010 Det står jo kun 195/65-15 i vognkortet... Tenker du på pluss/minus 5%? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remi Berg Skrevet Juli 11, 2010 Share Skrevet Juli 11, 2010 I TÜV papiret står det ofte at dette er kun godkjent med orginal hjulutrustning eller at det står tillatte hjuldimensjoner. Om dette ikke står kan du i utgangspunktet få godkjent alle felger/dekk så lenge du er innenfor +/- 5% av rulleomkretsen og sporvidden ikke er forandret mer enn 15mm pr. aksling, samt at hjulene ikke tar borti noen steder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mcgyver Skrevet Juli 11, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2010 Felgene er 8*17 med et 38, så det vil si at de er innenfor kravene. Men jeg tenkte siden de ikke står i vognkort, og jeg ikke har tuv på disse gidder jeg ikke å ta en bomtur på tilsynet og returnere med mangellapp... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MLeo Skrevet Juli 11, 2010 Share Skrevet Juli 11, 2010 Felger trenger ikke stå stemplet i vognkort hvis bilen har orginale fjærer og dempere, så lenge de har rett innpress, rulleomkrets og ikke subber i noen steder. Men de blir stemplet i vogkortet når du godkjenner senkesett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mcgyver Skrevet Juli 11, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2010 Felger trenger ikke stå stemplet i vognkort hvis bilen har orginale fjærer og dempere, så lenge de har rett innpress, rulleomkrets og ikke subber i noen steder. Men de blir stemplet i vogkortet når du godkjenner senkesett. Så det betyr altså at jeg kan sette på de selv uten tüv og få de i vognkort? Er det noen som kan bekrefte det? Har hørt med to bilmekanikere i nabolaget, og de var litt usikre hva de krevde på trafikkstasjonen. Men begge hadde godkjent dette på eu-kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MLeo Skrevet Juli 11, 2010 Share Skrevet Juli 11, 2010 Jeg har aldri hørt om tuv på felger, men det kan jo selvfølgelig være bare meg.. Har vært ut for å måtte få felgene oppmålt hos en felgforhandler og få han til å skrive et ''målebrev'', men det var bare for at felgene var lakkerte og ET ikke vistes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 11, 2010 Share Skrevet Juli 11, 2010 Jeg har aldri hørt om tuv på felger, men det kan jo selvfølgelig være bare meg..Har vært ut for å måtte få felgene oppmålt hos en felgforhandler og få han til å skrive et ''målebrev'', men det var bare for at felgene var lakkerte og ET ikke vistes. Jeg har Tuv på mine Rondell felger og bilen min ble godkjent med 235/40 18 og 265/35 18 sammen med senkesett, så jo det finnes Tuv på felger også, men grunnen til at jeg måtte ha det er pga ulik dim foran og bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MLeo Skrevet Juli 11, 2010 Share Skrevet Juli 11, 2010 Man lærer så lenge man lever Har 245/35-19 og 275/30-19 på min med orginalt understell, står ikke i vognkort, men går ut ifra at det skal stemples når det er forskjell på dim forran og bak. har forløbig ikke hatt problemer med dette når jeg har blitt stoppet av verken politi eller vegvesen Beklager off topic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 12, 2010 Share Skrevet Juli 12, 2010 Man lærer så lenge man lever Har 245/35-19 og 275/30-19 på min med orginalt understell, står ikke i vognkort, men går ut ifra at det skal stemples når det er forskjell på dim forran og bak. har forløbig ikke hatt problemer med dette når jeg har blitt stoppet av verken politi eller vegvesen Beklager off topic. Skal stemples i vognkort ja, samt for å få stempel må man ha Tuv papirer, at du ikke har hatt noen problemer med verken Politi eller veivesen beror nok bare på flaks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå