Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja, rett over 500 heter det seg.. så 500..

jeg er på ingen måte ute etter å ta knekken på kassa, men om den skulle ryke så blir det manuell med en gang. Mulig jeg selger kassa som den er og, er nok flere som kan trenge dette :P jeg kan bare ikke fordra å kjøre med det, men den ser ut til å holde helt fint, girer fint, alt ok.

• Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Går det ann å mappe slik at hestekreftene øker men ikke momentet? Eller er det naturlover som gjør at hester og moment alltid vil følge hverandre slik at hvis det ene stiger så stiger det andre også?

Tenkte atter en gang på den berømte 360,390 automatkassen i 530`en :) , der er det vel momentet som knekker den, kan ikke huske at jeg har lest om noen begrensning på hestekrefter selv om det selvsagt er ei grense der også?

Skrevet

hestekrefter er arbeid, atlså et produkt av kraft og lendge/tid. (dreiemoment og turtall)

hestrekftene er altså bare et tall som bekskriver dreiemoment oppimot turtall.

Det jeg kan gjøre for å unngå dette er å begrense dreiemomentet (og dermed effekten) på lave turtall. Dette er tatt hensyn til i mappene jeg selger. Om du skulle være ekstra skeptisk så er det ikke noe problem å legge inn enda større sikkerthetsmargin.

du vil da få en litt milldere effektutvikling.

Skrevet
hestekrefter er arbeid, atlså et produkt av kraft og lendge/tid. (dreiemoment og turtall)

hestrekftene er altså bare et tall som bekskriver dreiemoment oppimot turtall.

Det jeg kan gjøre for å unngå dette er å begrense dreiemomentet (og dermed effekten) på lave turtall. Dette er tatt hensyn til i mappene jeg selger. Om du skulle være ekstra skeptisk så er det ikke noe problem å legge inn enda større sikkerthetsmargin.

du vil da få en litt milldere effektutvikling.

Det er derfor det kan være uheldig med en billig "powerbox" kontra en proff remap.

Jeg var derfor positivt overrasket at jeg kunne velge "map" på min CRD2 "box" slik at railsensor ikke overstyres før på høyere turtall.

Sendt spørsmål til Andrew (daglig leder) hos Diesel Tuning UK og fikk bekreftet hvordan jeg antok "boxen" var "kodet".

Ikke like bra som remap av ECU (på langt nær), men kanskje ett alterntativ for de som vil skåne automat eller (som meg) vil ha tilskudd (effekt) på høyere turtall.

Merker godt på 116d at det er der BMW(Bosch) har "strupet" motor for å tilfredstille avgifstkåte myndigheter (ikke bare i Norge).

@e34_525tds:

Kan du mappe de nyes Bosch EDC17 ECU'ene som ikke lenger lar seg "flashe" via OBD? (og som har "sperre" på antall programmeringer utifra det jeg har oppfattet på nettet).

Flissundet skriver at de kan det (Superchips også sist jeg kontaktet dem angående Bluefin).

Skrevet

Ja jeg kan det. Foreløpig ikke de helt nyeste edc17, som er sperret (f10 for eksempel), men leverandøren min kan det, så da sender jeg bare inn styreenheten. De lar seg flashe, men ikke via obd.

hvilken effekt har du i din 116d originalt? husker ikke det i hodet..

forøvrig så er det jo genialt med en boks som tar hensyn til turtall.. er ikke mange som er "så" sofistikerte..

Skrevet

for å klarere, jeg kan ta de aller fleste edc17..men ikke de nyeste.. foreløpig.. da må jeg sende inn styreenhet, som vil ta noen dager med post.

Skrevet
Ja jeg kan det. Foreløpig ikke de helt nyeste edc17, som er sperret (f10 for eksempel), men leverandøren min kan det, så da sender jeg bare inn styreenheten. De lar seg flashe, men ikke via obd.

hvilken effekt har du i din 116d originalt? husker ikke det i hodet..

forøvrig så er det jo genialt med en boks som tar hensyn til turtall.. er ikke mange som er "så" sofistikerte..

Jeg har varianten med 115Hk, 260Nm fra 1750-4250. Ifølge tekniske spesifikasjoner.

Føles rimelig sterk på lave turtall, men ikke inspirerende over 3000. :)

Min har den nyeste EDC17 ECU (produsert i mai-2010). Må flashes i "boot mode", dvs den må åpnes og kobles til en "tradisjonell" cmd-flasher (og loddes på). Ref f.eks. Kochtuning.

Foreløpig noe jeg ikke vurderer på en såpass ny bil (seinere kanskje).

:)

Skrevet

Tenkte meg det ja, denne må som du sier prog i boot mode, men trenger ikke å lodde.

problemet er at du uansett må opp med styreenheten, og da er det ingen veg tilbake mtp garanti. så ville aldri anbefalt det.

men det er klart, som du selv sier også, dette er jo en ren avgift,avgass,drivstoff motor.

du har lest deg imponerende bra opp på chipping og måtene dette gjøres på ;)

det som er synd med det hele, er at om noen datanerder kunne greid å "hacke" progmann som jeg (og alle bmw forhandlere) har, som enkelt og greit tar forhåndsbestemte filer fra et "ikke tilgjengelig" register, så kunne man programmert de filene man ønska, via progmann.. DET hadde vært noe det..

Skrevet

Hadde jeg visst hva jeg ville når jeg var yngre hadde jeg nok idag sittet tvekroket over ECU'er i ett lokale fullt av turbo'er og annen trim.:) Nå er det "bare" en hobby fordi jeg synes det er gøy å "tweake" (som å overklokke en PC egentlig). :)

Som ved annen "hacking" så er det viktigste å ha tilgang til "insiders".

Er man datakyndig/"hardware-programmere" så er det strengt tatt "bare" å dekode maps/printboards og "poke" adresser.

Det som er utfordringen er jo å ikke gjøre slike feil som BMW kan gjøre når du har milliard-budjsetter for å utvikle nye motorer (regner med det går "noen" motorer ved uttesting av ny "firmware").

Kom over denne websiden da jeg var på jakt etter (ECU)trim til BMW'en.

Driver jo også med en del med trim av Banditten og har etterhvert en liten "samling" av hardware/software.

Finnes faktisk en kjekk sak til Suzuki (proprietær diagnose-kontakt) fra Healtech som jeg skal teste ut.

Skrevet

hehe.. sant sant.. cmd er jo egentlig bare en kjent produsent/leverandør.

egentlig trenger jeg bare noen til å knekke softwaren (sss), så ville man ikke trengt alt dette. Men den gang ei.

For å forklare det enkelt, sss programmerer hele bilen, men den gjør det "automatisk", det er ikke sånn at du har en katalog og kan velge filer. Dersom man kunne lurt sss til å laste inn noe annet enn ei original bmw fil, ville hele problematikken vært ute av verden. men dette ville jo da bare fungere på bmw, antagelig derfor det ikke legges så enorme ressurser i det. og fordi den som kødder med bmw programvare antagelig ville blitt saksøkt ræva av..

Skrevet

"TU2 varianten begynner å få alvorlige problemer med koksing av innsug og tette paritkkelfiltre. Går også en del clutcher."

Dersom jeg remapper, vil jeg utsette innsug for ennå mer koks?

(Hvordan er det generelt på diesel, lavt turtall = mer koks?)

Kan det være lurt å ta av innsugsmanifoil og EGR å legge i diesel av og til?

Tok av innsuget på gamle 520`en og rensa, men det er vel gjerne mer stress her?

Forøvrig, takk for århundrets beste diesel-oppsumering!!

Skrevet

mye daukjøring, mye koks.. (normalt)..

remapping vil ikke ha noe med dette å gjøre, det er ene og alene eksosreturen som skaper kokset. og den slipper ikke inn eksos på full gass, derav vil ofte hardt kjørte biler ha det bedre. samme med småkjøring, egr aktiveres for å varme bilen, det blir det koks av.

det som kan være lurt er å sjekke innsuget innimellom. du ser fort om det dreier seg om mye koks, og det er ganske kjapt å demontere innsugslangen.

angående vask av et eventuelt "tett" innnsug så er det flere teknikker. diesel eller parafin bad fungerer ganske bra, men obs mtp uttørking av pakninger (parafin). er også en del jobb. Det finnes vel også egne vaskeprodukter til dette etterhvert.

Skrevet

Hehe, det høres jo spesielt ut at hardt kjørte biler er renere, men logisk når man tenker over det.

Får heller begynne å droppe 5-6 giret. Det er vel ingenting galt i å ligge på rundt 2000 rpm i 80 :-)

Men, slike "diesel-rens"-stoffer som man heller på tanken - har de noen effekt, eller skal jeg heller belage meg på å plukke innsuget av en gang i blant?

Småsugen på å slippe de helt sinnsyke reperasjonene, så da vil jeg heller være i forkant.

Fikk forresten bilen igjen fra Jæger i går, med ny diff og time til bytte av turbo.

UTROLIG deilig å få slikt gjennom på garanti!

Rense innsug, kjører med litt turtall og gjerne kjører på med dieselrens med jevne mellomrom, bytte veivhusventliasjon .. er det stort mye mer man kan gjøre for å vedlikeholde en diesel?

Men, greit å vite at det ikke har noe å si om jeg remapper eller ei da..!

Hvor holder du til? Og hvilke priser har du på remapping av 118d?

(Ganske betryggende å ha med noen som har så mye greie på diesel å gjøre, istedetfor en sånn gutteroms-chipper).

Skrevet

Litt greit å få ny diff på garanti ja :)

Dieselrens.. vel, du har de som sverger til dette.. jeg har aldri sett noen reell effekt av det. Det eneste det er beregnet på å rense er jo dysespiss. (og vegen dit og ut). og det er ikke noe stort problem på bmw.

Det som er viktig er ikke bare å gire ned, men det å faktisk la motoren jobbe ordentlig. tyne den litt. da får du opp forbrenningstemperaturen (som er ugunstig lav når egr kobler inn), og etter litt jobbing får du opp temperaturen i hele motoren. dette er bra, mtp avleiringer fra olje osv.

Jeg bor på Rena, 3 mil fra elverum, så er et stykke fra bergen. Men er ofte i rogaland, og det er jo ikke så fælt langt fra Stord.

sendte deg en pm før jeg så dette inlegget, men priser på normal remap kommer til å ligge på ca 6000 inkl. mva.

og, takker for tilliten. det er så ekstremt mange "forum trimmere" som prater om hvor enkelt alt er og hvor bra ditt og datt måtte være, uten å ha snøring på fysikken og mekanikken bak det hele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...