Gå til innhold

Feteste BMW karosseri?  

150 stemmer

1. 1. Feteste BMW karosseri?

• E81/E82/E87/E88 1-serie
      0
    • E21 3-serie
      6
    • E30 3-serie
      44
    • E36 3-serie
      10
    • E46 3-serie
      9
    • E90/E91/E92/E93 3-serie
      9
    • E12 5-serie
      1
    • E28 5-serie
      9
    • E34 5-serie
      15
    • E39 5-serie
      5
    • E60/E61 5-serie
      6
    • E24 6-serie
      15
    • E63/E64 6-serie
      0
    • E23 7-serie
      0
    • E32 7-serie
      1
    • E38 7-serie
      7
    • E65/E66 7-serie
      1
    • F01/F02 7-serie
      0
    • E31 8-serie
      13

Anbefalte innlegg

Skrevet

E9... ingen over og ingen ved siden av. E31 er finere enn E24 (som jeg aldri har vært 100% begeistret for). Min tre på topp liste er derfor E9, E31 og E26... i nevnte rekkefølge.

Jeg deler din mangel på begeistring for e24. I mine øyne ser det ut som man har forsøkt å lage en billigere versjon av e9-en. Dessuten hadde e9-en en veldefinert skulderlinje som gikk rundt hele bilen, noe som fikk formen til å fungere langt bedre enn jeg synes det "slab sided" (hva er dette på norskt?)-designet på e24 gjør.

Nå er jeg ikke spesielt stor fan av e31 heller - jeg synes den blir litt for mye 90-talls "smooth" design til å være interessant, men det gjelder for en del andre biler fra samme periode og (Mazda Rx-7 blant annet).

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg stemte for E24, men det var i tett kamp med E31. Fantastiske biler, begge to, men gammelsekseren vant nettopp fordi den er eldst.

Skrevet

Jeg deler din mangel på begeistring for e24. I mine øyne ser det ut som man har forsøkt å lage en billigere versjon av e9-en. Dessuten hadde e9-en en veldefinert skulderlinje som gikk rundt hele bilen, noe som fikk formen til å fungere langt bedre enn jeg synes det "slab sided" (hva er dette på norskt?)-designet på e24 gjør.

Nå er jeg ikke spesielt stor fan av e32 heller - jeg synes den blir litt for mye 90-talls "smooth" design til å være interessant, men det gjelder for en del andre biler fra samme periode og (Mazda Rx-7 blant annet).

Jeg tror ikke at vi har et dekkende norsk uttrykk for "slab-sided". Norsk (og dansk) er ikke så fargerike språk som engelsk og fransk. Den beste norske beskrivelsen jeg kan komme på i farten er at E24 har et "flatt" design... altså i betydningen av kjedelig/uinspirert.

Når jeg skal vurdere et bildesign liker jeg å se hvordan designet var ment å være i utgangspunktet... altså før evt. facelifter. E24 hadde for å si det forsiktig ikke et spesielt spennende design da den kom på markedet i 1976. Senere oppgraderinger gjør designet mer sexy, men de endrer ikke på at designet grunnleggende er alt for mye E23 og alt for lite Coupé.

BMW E24 anno 1976

b11g8l0pi69j7p7tifbv.jpg

Mercedes-Benz var i så måte mer heldige med den mer eller mindre samtidige C107. Designet ble kritisert for å være for amerikansk, men det er iallefall spennende i relasjon til E24. En stor V8 motor kunne modellen også leveres med... noe som etter min mening er helt avgjørende når det handler om en stor GT.

Mercedes-Benz C107 anno 1971

dyeoaie9mgacycz3m659.jpg

BMW´s kanskje mest elegante design er 328 Coupé anno 1938. Denne modellen kom med flere forskjellige karosserier, men det mest elegante er det helt enkle og originale.

6biaeq5fjk6qrn1yfbua.jpg

Skrevet

Nå må vi ikke glemme den her da ( BMW 507 ). DETTE er den peneste BMW noensinne laget under tvil. men er ikke alle som vet om den. Dette er jo heller ikke en BMW du ser etter vegene. Tviler på at jeg noen sinne kommer til å se en men. Er ihvertfall 6qabnbncretnlttrry86.jpget kunstverk av en bil etter min mening :)

ngs6as5ofv03ljl2xnpg.jpg

b10d5mu4qkfi20lf0p94.jpg

iihdav63w1akfx6dyim2.jpg

Skrevet
Nå må vi ikke glemme den her da ( BMW 507 ). DETTE er den peneste BMW noensinne laget under tvil. men er ikke alle som vet om den. Dette er jo heller ikke en BMW du ser etter vegene. Tviler på at jeg noen sinne kommer til å se en men. Er ihvertfall et kunstverk av en bil etter min mening :)

ngs6as5ofv03ljl2xnpg.jpg

Joda... BMW 507 er en elegant konstruksjon, men i forhold til den mer eller mindre samtidige Mercedes-Benz W198 300SL faller den helt igjennom (for ikke å snakke om W198 II). Jeg har derfor aldri helt hatt sansen for 507 heller.

Mercedes-Benz W198 300SL

vjsaaybi3sojqkrlg51i.jpg

Skrevet

Jeg må si at jeg syns 507 er en MYE penere bil enn W198, nettop pga designet på 507 skiller seg totalt ut fra andre BMW,er som er laget både før og etter. (dog Z8 ser noe inspirert ut av 507, men er jo flere tiår imellom.). W198 har mange likhetstrekk med andre eldre MB,er og derfor så ser den mere "ordinær" ut syns jeg. Men er absolutt en utrolig nydelig bil det også :)

Skrevet
når mercedes blir dratt inn her, er ingen som er i nææææærheten så pen som en w109 sel 6,3;) bare GLEM det..

Når du skriver W109, tenker du da på den strukne 60-talls S-klassen med amerikanske lykter?

:?

Min personlig favoritt er Pagodaene.

Skrevet
Jeg må si at jeg syns 507 er en MYE penere bil enn W198, nettop pga designet på 507 skiller seg totalt ut fra andre BMW,er som er laget både før og etter. (dog Z8 ser noe inspirert ut av 507, men er jo flere tiår imellom.). W198 har mange likhetstrekk med andre eldre MB,er og derfor så ser den mere "ordinær" ut syns jeg. Men er absolutt en utrolig nydelig bil det også :)

Jeg kan ikke se at W198 har større likheter med eldre modeller fra Mercedes-Benz. Modellen (W198 II "Goldwing") var helt enestående da den kom på markedet i 1952. Rørramme (monoque) og verdens første bilmotor med bensininnsprøytning var temmelig revolusjonerende for en serieprodusert bil. Rekkesekseren på 2996 cm3 ytet 215 HK og 274 Nm... noe som var nok til at modellen klarte 0-100 Km/t på rund 9 sekunder og en topphastighet på 220-260 Km/t avhengig av differensialutveksling.

BMW 507 største fortrinn er at den hadde en V8 motor på 3168 cm3, men den ytet ikke mer enn 150 HK og 235 Nm. 0-100 Km/t klarte den på ca. 11 sekunder og topphastigheten var i området rundt 195 Km/t.

Skrevet
når mercedes blir dratt inn her, er ingen som er i nææææærheten så pen som en w109 sel 6,3;) bare GLEM det..

Når du skriver W109, tenker du da på den strukne 60-talls S-klassen med amerikanske lykter?

:?

Min personlig favoritt er Pagodaene.

ja, slik:

4231064998_2f4236934e.jpg

mercedes med to-dører ser ikke ut etter min mening, liker få biler med to-dører, de ser så amputert ut bak liksom..

Skrevet

Jeg kan forstå at det er en sjelden og pen bil for de som liker eldre store sedaner. Men jeg liker den ikke noe særlig. Minner meg om en bil som hører hjemme i olsenbanden filmer :lol: Men nå er jeg litt sær på to bilmerker, og det er Volvo og Mercedes. Mercedes har flere pene biler, men ingen er laget de siste 30 årene etter min smak. Volvo har absolutt ikke en eneste pen bil. P1800 var det nermeste de kom et pent design ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...