Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter over 10år uten et eneste pærebytte, ser det ut som det er på tide å bytte i frontlyktene. Grøftelys, fjernlys og parklys er vanvittig gule. Dårlig med lysutbytte også (om ikke jeg begynner å se dårligere da).

Nærlyset (Xenon) fungerer tilsynelatende bra, men linsene ser ut til å ha et grå-hvitt belegg. Vet ikke om det er oksydasjon eller bare avsetninger fra Xenonpærene, men det skal vel ikke være sånn?

olz10gb760qbpr1vb7zn.jpg

3z0wd0uo419tfsa0sr7s.jpg

Noen som vet om det går an å rengjøre linsene, og i så fall hvordan?

Skrevet

Hmmm, sikker på det Arnesen?

Har sett på en del andre lykter der linsene virker vesentlig klarere, lyset virker også mer "gnistrende hvitt". Men jeg tar kanskje feil :^o , og alt er i orden da.

Noen andre?

Skrevet

Mulig selve pæra som begynner og "visne", helt ny xeon pære lyser veldig hvit men etter en tid dabbes den litt å begynner og lyse mere blått. (Når de er defekte begynner de lyse veldig lilla aktig)

Pluss xeon gir lite varme forhold til vanlig halogen pære og linsa er beskytta mot støv så tviler den slites så fort ut. :)

Er vel værre med lykteglasset som blir utsatt av steinsprut som kan redusere litt.

Skrevet

Godt mulig du har rett jsjsev,

pærene er jo 10 år gamle - så de begynner kanskje å falme litt de også. Kan kanskje være gjenskinn fra pærene jeg ser, ikke et belegg på linsene.

Er vel forhåpentlig vis skjedd et snev av utviklig på Xenonpære fronten også.

Prøver å bytte Xenonpærene også så for vi se...

Skrevet

Du burde kansje først samenligne en annen bil med vanlig Xenon linse lykter før du kjøper veldig dyre xenon pærer som mulig ikke gjør store forskjelden. :)

Skrevet

Det er akkurat det jeg har gjort, og da synes jeg mine linser virker blasst gråhvite i forhold til andre helt klare linser...

Skrevet

Du har ett belegg på linsene. Mine var også slik når eg kjøpte de. Ta ut pæra og stikk inn en q-tips eller noe å se om det ikke ordner seg ;)

Skrevet

Takk JTS77, men klarte du å få tørket av baksiden av linsene gjennom pæreåpningen?

Rimelig trangt bak der, så jeg må vel ha ut hele lykten. Får prøve...

Leste forøvrig på nett at hyppig av og påslag av xenonlys ikke er bra for pærene. Når en xenonpære tennes, tilføres denne høyspenningen som medfører en trykkøkning i pæra. Er pæra varm fra før blir trykket under tenning langt høyere enn det skal og lekkasje i pæra kan oppstå.

Dette kan etter visst nok gi fargeendring i lyset, og nettopp avleiring på linse eller i reflektor.

Det ene xenonlyset mitt er tydelig gulere enn det andre, så det er kanskje noe i dette.

Skrevet

hmm det ene lyset mitt er også ganske gult, men det ser ut som om det kommer etter noen minutter, når pærene er kalde så er begge lys bra, men etter en stund så blir det ene lyset merkbart gulere

Skrevet
Takk JTS77, men klarte du å få tørket av baksiden av linsene gjennom pæreåpningen?

Rimelig trangt bak der, så jeg må vel ha ut hele lykten. Får prøve...

Leste forøvrig på nett at hyppig av og påslag av xenonlys ikke er bra for pærene. Når en xenonpære tennes, tilføres denne høyspenningen som medfører en trykkøkning i pæra. Er pæra varm fra før blir trykket under tenning langt høyere enn det skal og lekkasje i pæra kan oppstå.

Dette kan etter visst nok gi fargeendring i lyset, og nettopp avleiring på linse eller i reflektor.

Det ene xenonlyset mitt er tydelig gulere enn det andre, så det er kanskje noe i dette.

Eg hadde lyktene i smådeler fordi eg måtte bytte de "berømte" justeringspinnene, så eg gjorde de rein i den forbindelse.

Linsene er laget av glass og det er slik de skal se ut også :wink:

Skrevet

Takk igjen, da bestiller jeg nye pærer og plukker ut innsatsene.

Blir Philips BlueVision i park og tåkelys, Philips XtremePower i fjernlys og standard Philips D2S (4300K) i Xenon. Skulle vel bli greit lys med noenlunde overall hvitt lys (tror ikke jeg gidder å bygge om til Xenon i fjern og tåke før jeg ser hvordan dette fungerer).

Skrevet
Takk igjen, da bestiller jeg nye pærer og plukker ut innsatsene.

Blir Philips BlueVision i park og tåkelys, Philips XtremePower i fjernlys og standard Philips D2S (4300K) i Xenon. Skulle vel bli greit lys med noenlunde overall hvitt lys (tror ikke jeg gidder å bygge om til Xenon i fjern og tåke før jeg ser hvordan dette fungerer).

kan godt anbefale deg xeonpærer fra vvmw.com! en kompis har kjørt med slike i ca.1,5år nå og de fungerer knall. har hatt mitt kitt (på langlysene) like lenge jeg også, fungerer fint de også. koster jo en brøkdel av prisen. verdt et forsøk mener nå jeg!

personlig liker jeg lyset av 6000k best, spesielt på snø.

Skrevet

Takk for tips space-ace, skal sjekke vvme.

Spent på å forskjell fra std halogen til disse Xtreme Power pærene i langlys.

Er vel ikke umulig at jeg også ender opp med Xenon her også. Vet det blir noe helt annet med Xenon i langlys også, men at mange plages med generende strølys - selv med D2R pærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...