Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på å kjøpe en 320D e46 (ca 2002-2005 mod)

Er det noe spesielt jeg bør være på utkikk etter? Kjente feil?

Hvordan går disse egentlig? Bør jo være et helt greit drag med 150hk turbodiesel?

Skrevet

Jeg prøvekjørte en 320D før jeg kjøpte Mini. Synes ikke det gikk sånn kjempebra, men var en behagelig bil. Det er selvsagt ingen racerbil :P!

Skrevet

Rent ytelsesmessig er det ikke så stor forskjell på en E36 325i Cab og en E46 320d... 0-100 Km/t på 8,6 og 8,9 sekunder i hht. BMW. Topphastigheten er hhv. 229 og 216 Km/t.

Alvorlig rust er faktisk ikke et problem på E46. Det begrenser seg stort sett til overflaterust på dører og skjermer hvis man er uheldig. Vår E46 fra desember måned 2002 har kun et par små rustbobler (0,3 mm i diameter) på høyre fordør (lakken er stadig hel). Bilen står utendørs og brukes 365 dager i året.

Når det gjelder en E46 320d med M47TUD20 motoren på 150 HK er turboen den store akilleshælen... den er dessverre ikke så holdbar som vi liker å tro at den er og det blir ikke bedre hvis motoren evt. er chippet. Clutchen er heller ikke alt for solid... ei heller automatgearkassen. Hvis bilen tidligere har vært eid av en stereonisse er det ikke uvanlig at neste eier får elektriske problemer. Xenonlysene (pærene) er ikke alt for holdbare, den delbare bakluken kan skape problemer (låsen) og det kan også den bakre vinduspussermekanismen dessverre også gjøre. Skinnsetene er ikke alt for holdbare... stoffsetene har vist seg å være mye bedre i det lange løp. Store felger spiser hjullagere... maks 60-80000 Km med 19" felger. Vår E46 står på 15/16" felger og samtlige hjullagere er originale tiltross for at bilen har kjørt over 250000 Km. Det koster fort 1500-2000 kroner å skifte et hjullager på et verksted.

Hvis jeg var i markedet for en E46 ville jeg nok heller ha siktet meg inn på en 320i med 170 HK, 325i eller 330i... gjerne Touring.

Skrevet
330 er jo en helt annen bil enn 320, kan knapt sammenlignes. Verken ytelse eller prismessig.

Klart, men en E46 320i med M54B22 rekkesekseren går faktisk ganske bra... 0-100 Km/t på 8,2 sekunder og en topphastighet på 226 Km/t er absolutt godkjent selv idag. E46 325i klarer 0-100 Km/t på 7,2 sekunder og en topphastighet på 240 Km/t. E46 330i klarer 0-100 Km/t på 6,5 sekunder og en topphastighet på 250 Km/t. Opplevd fahrfreude (kjøreglede) er imidlertid nogenlunde den samme for alle modellene og det er ingen tvil om at nettopp 320i er det beste kompromisset i Skandinavia.

Skrevet

Enig i det, men det er sjeldent man benytter seg av både 0-100 og topphastighet. Så jeg er ikke for å måle en bil ut i fra disse verdiene, egentlig... :) Kjøreglede kan du få med 0-100 på 20 sekunder også.

Skrevet
Enig i det, men det er sjeldent man benytter seg av både 0-100 og topphastighet. Så jeg er ikke for å måle en bil ut i fra disse verdiene, egentlig... :) Kjøreglede kan du få med 0-100 på 20 sekunder også.

Jeg er helt enig, men hvordan skal man ellers på en enkel måte kunne måle/klassifisere/bestemme/konkretisere to nogenlunde tilsvarende bilmodeller?

En 325i er i sakens natur hurtigere enn en 320i fordi den har flere hestekrefter.... joda, men det er ikke det samme som å si at den er mer interessant å kjøre. Dog er den allikevel hurtigere.... :-k

Skrevet

Greia er at mange av 320d er levert med m-tech styling, og dette syns jeg er nydelig.

Du fraråder meg altså å kjøpe en 320d fremfor en 320i?

Skrevet

Kan anbefale denne jeg :wink:

viewtopic.php?f=40&t=160721

For bare ta turen, kan du få en orntlig prøvetur...Lover at du ikke blir skuffet :wink:

Har selv kjørt både bensin og denne, eneste jeg savner ved dieselen er selvsakt lyden av en sekser.... Men syns at diesel har helt klart en del fordeler over bensin at diesel blir et førstevalg :)

Skrevet

Saken er at M54B22 rekkesekseren, som yter 170 HK ved 6250 rpm og 210 Nm ved 3500 rpm, uten tvil er en av BMW´s mest harmoniske motorkonstruksjoner. Det er relativt liten masse som skal beveges internt i motoren og derfor er den ekstremt villig til turtallsendringer for å være en alminnelig produksjonsmotor. I E85 Z4 gjør den en fantastisk fin figur og den er ikke stort dårligere i en E46, men i E39 tar vekten dessverre kraften ut av den... spesielt med automatgear.

Det er for mye tullball med de gamle M47TUD20 motoren nå... gå for en bensinmotor fra den samme perioden... så sover du bedre om natten. Hvis du først skal ha en eldre M47 motor bør du gå for en M47D20 motor med 115 HK uten common-rail. Det er en enkel og gammeldags motorkonstruksjon med lavt effektuttak og få problemer.

Skrevet

M47TUD20 er på ingen måte trist. Men hadde bytta den bort mot M54B22 om jeg hadde fått tilbudet! :)

Som Fredrik sier er turboen en svakhet. Har nettopp byttet den på min. På 150.000km.

Bakluebryter har tullet på min og.

Hull i førersetet er det og. Og ikke på grunn av et uhell e.l. Bare ren slitasje av å gå inn og ut. Etter 150.000km/7år. Utrolig..

Jeg mener rust er alvorlig uansett om det er "bare" overflaterust når det gjelder så nye biler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...