Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man er på veien pliktig både å holde forsvarlig avstand til forankjørende og å slippe inn/ha stor nok luke til at forbikjørende trygt kan kjøre forbi og legge seg mellom. Ser ikke mange sykkelgrupper som praktiserer dette?

Det praktiseres ikke håndheving av reglene om at landeveissyklister skal holde avstand til hverandre i noen land i verden som jeg kjenner til. I såfall vil landeveissykling som idrett måtte opphøre.

Jeg har forøvrig heller aldri sett en organisert gruppe syklister i tettsittende fargerike antrekk, enten de er 2 eller 20, noen gang vise noe form for hensyn til sine medtrafikkanter.

Det må jeg på vegne av syklistene bare beklage.

• Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Man er på veien pliktig både å holde forsvarlig avstand til forankjørende og å slippe inn/ha stor nok luke til at forbikjørende trygt kan kjøre forbi og legge seg mellom. Ser ikke mange sykkelgrupper som praktiserer dette?

Er du helt sikker på at en gruppe syklende har plikt til dette? Vegtrafikkloven tolkes ihvertfall ikke slik av politiet.

Jeg har forøvrig heller aldri sett en organisert gruppe syklister i tettsittende fargerike antrekk, enten de er 2 eller 20, noen gang vise noe form for hensyn til sine medtrafikkanter.

Det bør du jo absolutt ta opp med de lokale sykkelklubbene der du bor. Jeg er helt enig i at hensynløse syklister ikke er noe trivelige.

Skrevet

Det praktiseres ikke håndheving av reglene om at landeveissyklister skal holde avstand i noen land i verden som jeg kjenner til. I såfall vil landeveissykling som idrett måtte opphøre.

Det må jeg på vegne av syklistene bare beklage.

Så det er greit å følge de reglene som er til ens fordel, men de som man føler er en ulempe kan man ignorere? Akkurat det minner om argumenteringen til enkel av dine mest standhaftige motstandere her.

Hadde nok ikke hatt noe imot organisert landeveissykling hvis den generelle holdningen blant utøverne var mer på linje med den du utviser her. På vegne av syklister generelt har du ingen grunn til å beklage til meg, da jeg er glad i å sykle selv.

Skrevet
Om mennesker jeg ikke kjenner, misliker meg fordi de får høre at lovbruddene deres irriterer meg, bryr jeg meg lite om. Jeg stopper mopedister som kjører på gang- og sykkelsti der ungene mine ferdes, og jeg irettesetter voksne mennesker som hiver fra seg sneiper og forsøpler mitt nærmiljø. Her en dag observerte jeg et ungt par som spiste is i bilen på en parkeringsplass. Etter at dama var ferdig åpnet hun døra og slapp beger og skje rett ned på asfalten. Jeg gikk bort, plukket opp søpla hennes, åpnet døra på bilen og kastet den inn i bilen med et høflig "værsågod". Jeg er for en verden der folk følger lover og regler så godt de kan og tar hensyn til hverandre, og slike ting er mitt bidrag.

Jeg sier også fra til syklister som sykler på rødt lys, fordi de gir bilister grunn til å hate meg.

Åja! Du er en sånn ja! Jeg er absolutt enig med deg at forsøppling, motorisert ferdsel på gangveier og kjøring på rød lys er strengt unødvendig og noe jeg også har nulltoleranse for. Men jeg går da ikke bort å kjefter ut folk i tide og utide pga sine lov brudd, det tør jeg nesten ikke fordi sånn som samfunet er lagt opp nå så risikerer man et knyttenve slag som svar. Dessuten så må det da være slitsomt å gå rundt å passe på alle hele tiden :roll:

Men selvsagt gamle sneiper, tyggummi og søppel er jo ikke noe som pynter opp, men jeg passer i allfall på at jeg og mine kaster dette i søppla.

Skrevet

Og i det tilfellet hvor du kastet begeret og kastet det inn i bilen, ville du fått et ganske kraftig knytnevneslag hadde du gjort det her oppe, spesielt om det var min bil. Om tilfellet var at jeg kastet det ut, har du INGEN rett til å kaste det inn i bilen min, noe som kanskje fører til søl på et dyrbart interiør eller utstyr i bilen.

Skrevet
Og i det tilfellet hvor du kastet begeret og kastet det inn i bilen, ville du fått et ganske kraftig knytnevneslag hadde du gjort det her oppe, spesielt om det var min bil. Om tilfellet var at jeg kastet det ut, har du INGEN rett til å kaste det inn i bilen min, noe som kanskje fører til søl på et dyrbart interiør eller utstyr i bilen.

På hvilken måte er dette verre enn å spyle ned en syklist med spylervæske, passere 20 cm unna, eller slå noen med et rør?

Skrevet

Er du helt sikker på at en gruppe syklende har plikt til dette? Vegtrafikkloven tolkes ihvertfall ikke slik av politiet.

Det bør du jo absolutt ta opp med de lokale sykkelklubbene der du bor. Jeg er helt enig i at hensynløse syklister ikke er noe trivelige.

En stor andel politi har ikke engang forstått hva bl.a. retningsvisere er, noe som også er tydelig beskrevet i veitrafikkloven, samt at jeg har nok av andre eksempler på dårlig dømmekraft.

Kan ikke se at det er nok unntak i regelverket for syklister når det gjelder å holde avstand, og hva hvis det er en massevelt? Er det da den som faller først sin feil fordi vedkommende faller, eller er det de bak som sykler så tett at de ikke klarer å stoppe i tide? Hva hvis fremstemann omkommer av skadene påført av en bak som sykler på han mens han ligger på bakken?

Er vel egentlig opp til en dommer å avgjøre om noe er rett eller galt ut fra lovverket, så hadde vært interessant å se utfallet av en slik sak i retten.

Skrevet

Hvor har jeg uttalt meg om at jeg gjør noe av det du nevner? Jeg tuter/kjefter, jeg gjør ingenting som kan skade syklistene, selv om jeg har sendt ut signaler i starten av tråden som kanskje var litt ekstrem. Dette hadde forresten ingenting med syklister/bilister å gjøre, men simpelten det at man må respektere andres eiendeler, så man kaster ingenting inn i bilen til andre ukjente mennesker fordi man føler de bryter en liten lov.

Skrevet

Det at noen føler for å gjøre seg til voldsforbryter fordi de får søpla si i retur, tar jeg sjansen på. Søpla havnet på dørmatta, der den ikke gjorde noen skade.

Dersom jeg hadde tråkket i den søpla som de kastet ut slik at skoene hadde blitt sølt til - hadde jeg hatt rett til å påføre dem fysisk avstraffelse da?

Mitt håp er at noen drittsekker slutter å være drittsekker dersom omverdenen reagerer på oppførselen dere.

Skrevet

Men jeg går da ikke bort å kjefter ut folk i tide og utide pga sine lov brudd, det tør jeg nesten ikke fordi sånn som samfunet er lagt opp nå så risikerer man et knyttenve slag som svar. Dessuten så må det da være slitsomt å gå rundt å passe på alle hele tiden

Jeg passer ikke på alle. Jeg sier fra når noen utsetter meg eller mine for fare eller ubehag når de bryter lovverket.

Skrevet

En stor andel politi har ikke engang forstått hva bl.a. retningsvisere er, noe som også er tydelig beskrevet i veitrafikkloven, samt at jeg har nok av andre eksempler på dårlig dømmekraft.

Kan ikke se at det er nok unntak i regelverket for syklister når det gjelder å holde avstand, og hva hvis det er en massevelt? Er det da den som faller først sin feil fordi vedkommende faller, eller er det de bak som sykler så tett at de ikke klarer å stoppe i tide? Hva hvis fremstemann omkommer av skadene påført av en bak som sykler på han mens han ligger på bakken?

Er vel egentlig opp til en dommer å avgjøre om noe er rett eller galt ut fra lovverket, så hadde vært interessant å se utfallet av en slik sak i retten.

Dette er en interessant problemstilling - det er jeg enig i. Jeg må nesten henvende meg til mitt hjemlige sykkelforum for å få noen uttalelser.

Skrevet

Dette er en interessant problemstilling - det er jeg enig i. Jeg må nesten henvende meg til mitt hjemlige sykkelforum for å få noen uttalelser.

Håper du kommer tilbake med et svar her som bidrag til den lille spiren av saklig diskusjon her! :wink:

Skrevet

Det at noen føler for å gjøre seg til voldsforbryter fordi de får søpla si i retur, tar jeg sjansen på. Søpla havnet på dørmatta, der den ikke gjorde noen skade.

Dersom jeg hadde tråkket i den søpla som de kastet ut slik at skoene hadde blitt sølt til - hadde jeg hatt rett til å påføre dem fysisk avstraffelse da?

Mitt håp er at noen drittsekker slutter å være drittsekker dersom omverdenen reagerer på oppførselen dere.

Vil si det er noe helt annet om søpla det er snakk om ligger i en grøft/vei, enn inne i en bil. Bilen er en privat eiendel, det du snakker om er kommunalt.

Skrevet

Han sier ikke noe om avstand til forankjørende. Inntil jeg får mer informasjon, må jeg bare være enig i utalelsene om at antakelig er ulovlig. I så fall er vi syklister på tynn is i denne debatten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...