Rabies Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Han har jo BMW, GeirK. De har skikkelig gode bremser, altså. Skal i hvertfall love deg at min bmw stopper fortere enn fru andersens originale toyota avensis med kinadekk og dårlige dempere. 70/40 senk (lavt tyngdepunkt), bilstein B8 dempere (stive og fine) og micheleng (tro det staves sånn) pilot sport dekk sørger for det Bremsene er originale da.
GeirK Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Det er vel noe sånn som at når farten dobles 3 eller 4 dobles bremselengden. Menneeee, si 70 da bare for å ha et tall. Det finnes uansett ikke noe fasitsvar på dette da det varierer fra bil til bil. Dersom vi sammenligner samme bil og samme forhold er fasitsvaret et tall som kommer til å overraske deg. Mens en bilfører i samme bil og under samme forhold greier å stoppe i 80, vil du som kjører i 130 dundre inn i hindringen i 102,5 km/t! Da har jeg ikke regnet med reaksjonstiden. Gjør jeg det, ligger svaret mellom 105 og 110 et sted. Sånn oppførsel vil jeg ha meg frabedt på veiene der jeg og familien min ferdes. Enkelt og greit.
GeirK Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Da vil jeg spørre deg GeirK om det samme..hva er konsekvensen av at første syklist i en vifteformasjon faller? han drar med seg de bak, mest sannsynlig vil flere av rytterne falle ut i motsatt felt... hva skjer da om det kommer biler i mot? Det å øve på vifteformasjoner er unødvendig, da alle med normalt nivæ med IQ skjønner hvordan dette fungerer hvis har grunnleggende kunnskap om aerodynamikk. Så stemmer det som noen tidligere påpektet at sykling krever sin mann, man skal ikke hvile direkte i treningsøkter.. målet er å forbedre prestasjonen.. Jeg har drevet litt med sykling, bare til informasjon.. men jeg var heldigvis en av de ikke-egosentriske syklistene som ikke lagde kø til min egen fordel framfor å være aktpågivende og hensynsfull ovenfor de bak. Klubben jeg trente med sykla aldri i vifteformasjoner hvor det kunne skape kø, både til vår egen og andres sikkerhet. Hvorfor skal SSK være annerledes? er jo ingen i den klubben som oppnår noe annet enn maksimalt en deltakelse i birkebeinerrittet. Om man mot alle odds skulle oppnå noe, så er vifteformasjoner eller slipstream-kjøring absolutt ikke noe som har innvirkning på det du oppnår, det bør man skjønne, ellers så er det jo ingen håp! Hvis man skal ha trygg trafikk i Norge med så mange tusen elendige sjåfører, så er det bare å forby bil og annen transport enn sykkel, men da kommer det til å dø flere pga hjerte og kar sykdommer. Jeg er usikker på hva du mener med vifteformasjon, men hvis du tenker på en roterende kjede med to rekker, som er det vanlige og mest effektive, så er konsekvensen av at førstemann faller, er litt ymse, men min erfaring er at et par-tre mann ekstra går i bakken pluss at resten må svinge unna, men det skal mye til at noen ramler over gulstripa. Dersom man kjører forbi ved å legge seg helt ut i motgående felt, bør det gå bra. Det året jeg syklet Den Store Styrkeprøven var det å trene på å få kjeden til å fungere nesten viktigere enn den fysiske treningen. Dessuten er trening effektivt selv om man gjør det enkelt. Det er bare å sykle fortere, det. Petter Northug spenner ikke på seg et par jernbanesviller for at treningen skal "kreve sin mann". MEN - når man velger slik sykling, skal man velge veier og tid på døgnet der en er minst til bryderi for annen trafikk, og slippe forbi biler med jevne mellomrom. Det er ulovlig og unødvendig irriterende å lage lange bilkøer.
Rabies Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Dessuten er trening effektivt selv om man gjør det enkelt. Det er bare å sykle fortere, det. Petter Northug spenner ikke på seg et par jernbanesviller for at treningen skal "kreve sin mann". Hmmm, det kommer jo ann på hvilke resultater man er ute etter det. Jeg spenner på meg 20-30 kilo vektskiver når jeg kjører dips fordi jeg trener for maksstyrke og fordi det er kjipt for de jeg trener med å stå og vente på at jeg skal bli ferdig med 25-30 dips på hvert sett. Trening er sikkert effektivt på lav belastning for din del, for min del er det meningsløst.
GeirK Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Skjønner. I mitt tilfelle, skal jeg sykle 54 mil med 37km/t i snitt sammen med 20 andre, må jeg trene på å sykle 37km/t i snitt sammen med 20 andre. Men det hender også at jeg sykler på tunge gir opp den bratteste bakken i Trondheim med 1-åringen sovende i sykkelhengeren bak.
clo Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 En bønn til sykkelhatere: http://gab.net/post/890308740/en-b-nn-til-sykkelhatere
Hawkon88 Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Dere syklister kan rope og skrike hvor mye dere vil.. Men hadde dere (alle under en kam) fulgt deres del av oppfordringene, dvs syklet over på gang og sykkelstiene i oppoverbakker, og ikke vært til HINDER!! (det å sykle langs veien og være til hinder burde være to vidt forsjellige ting) Man høster som man sår osv.. Alle miljø har noe i mot "fiendene" i konkurrerende miljø. Skal jeg for alvor ta pepper for de syklistene som ikke følger reglene? . Dette blir helt på linje med muslimer som hater meg fordi en norsk avis trykket Muhammedkarikaturene. Sånn primitiv og generaliserende taperoppførsel driver ikke verden fremover. De som driver med slik har å slutte med det med en gang. Jeg finner meg uansett ikke i det. Du tar jo alt opp i værste mening! Jeg skriver derfor dette innlegget slik at du klarer å faktisk forstå hva jeg skriver. Når jeg skriver "alle under en kam" så mener jeg at jeg er fullt klar over at jeg generaliserer vannvittig. På lik linje med at konservative mamma mistenker at alle med tatovering for å være farlig. Det betyr videre at jeg er fullt klar over at langt i fra alle er like idiot, på lik linje med at alle dørvakter ikke har den jobben for å banke flest mulig. Jeg vil videre påstå at minst 50% (og nå legger jeg anslaget difinitivt til din fordel) av de syklistene jeg passerer i rushtrafikken gjevnlig, burde/kunne (du får velge) valgt en alternativ rute eller opptrådt annerledes i trafikken, men ikke nødvendigvis i hver situasjon eller hver tur. Dette for å ikke sette unødvendig press på trafikken da veinettet er belastet nok (les kø) for at man ikke skal sette inn ekstra faktorer på individ nivå. Det kan være greit at man ikke velger gang/sykkelsti så lenge valgt rute ikke forårsaker unødvendig mye hindring for øvrig trafikk, for eksempel utenfor rushtiden. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men nå i disse sommertider inviterer jeg deg til Bergen.(vent til folk er hjemme igjen fra ferie) Spesielt på dagene med fint vær anbefaler jeg deg å kjøre bil fra Kokstad området (ca 25000arbeidsplasser) til Sotra om Søreide og Loddefjord så får du oppleve hva jeg mener. Veien er en av de mest trafikkerte strekningene i Bergensområdet sett i forhold til at det ikke er flerfeltsvei, forholdsvis smal, mange plasser uten gul stripe, uoversiktlig, mye trafikk i mot (man kommer ikke forbi syklistene med mindre de HJELPER deg fram). Langs veien er det mange avstikkere og inneholder det man kaller "forstedene" til Bergen. Så kan du kjøre denne strekningen HVER dag. Når du kommer til rundkjøringene kan du være sikker på at syklistene sykler mellom bilene, og han du nettopp kom forbi etter 1km og 2min tapt tid, sykler forbi deg igjen.. Da blir man ganske frustrert etterhvert. Spesielt når man også vet at sylistene som skjelden sykler fortere enn 30kmt på flat mark (helt greit å bruke bilveien i nedoverbakker når man kan følge trafikken) har et fullgodt alternativ rett ved siden av.. Det må da være ganske frustrerende for dere når såpass mange viser sinne (og hisser dere opp) hver gang dere skal bedrive hobbyen deres? Jeg hadde sluttet med styrkeløft hvis noen hadde satt meg i unødvendig risiko fordi de ikke liker at jeg trener.. Videre kan jeg ikke se gleden av å måtte stå på det "dere" tydeligvis opplever som deres "rett", når det er så frustrerende for alle andre, og dere vet at folk taper tid for at du på død og liv ikke skal ta hensyn til dem. Men jeg forstår egentlig ikke hvorfor jeg gidder å bruke tid på denne dustusjonen. Edit: Videre kooooser du deg sikkert på norske veier bak tyske bobiler i 20-30kmt under fartsgrensen og med vinglende kjøring med et videokamera ut vinduet på hver plass man kan besikte litte grann natur.. Jeg syns også det er fint å oppleve natur og holde seg i form,- så du har full forståelse der, men jeg hadde aldri bedrevet interessene mine hvis jeg hadde hatt mistanke om at jeg var til stor irritasjon for andre, hvor jeg (psykologisk sett) presser vedkommende til å ta farlige forbikjøringer som setter både meg selv og dem i fare. Hilsen en som mener at langt flere syklister og tyske bobilturister burde ta ansvaret/skylden i trafikk ulykkene i norge som følge av påvirkningen de gir alle som kommer bak.. For det er veldig gøy når jeg trives best når jeg kjører i mitt eget tempo. (ikke spesielt fort, men med aktiv svingteknikk og gjevn fart spiser flere og flere meter til bilene forran, som til slutt blir en sinke for meg..)
LeK Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Men jeg forstår egentlig ikke hvorfor jeg gidder å bruke tid på denne dustusjonen. Edit: Videre kooooser du deg sikkert på norske veier bak tyske bobiler i 20-30kmt under fartsgrensen og med vinglende kjøring med et videokamera ut vinduet på hver plass man kan besikte litte grann natur.. Jeg syns også det er fint å oppleve natur og holde seg i form,- så du har full forståelse der, men jeg hadde aldri bedrevet interessene mine hvis jeg hadde hatt mistanke om at jeg var til stor irritasjon for andre, hvor jeg (psykologisk sett) presser vedkommende til å ta farlige forbikjøringer som setter både meg selv og dem i fare. Hilsen en som mener at langt flere syklister og tyske bobilturister burde ta ansvaret/skylden i trafikk ulykkene i norge som følge av påvirkningen de gir alle som kommer bak.. For det er veldig gøy når jeg trives best når jeg kjører i mitt eget tempo. (ikke spesielt fort, men med aktiv svingteknikk og gjevn fart spiser flere og flere meter til bilene forran, som til slutt blir en sinke for meg..) Hva er dette? Jeg velger å tro at du ikke mener dette seriøst. Har du tenkt gjennom hva dette betyr i praksis? Innlegget ditt viser ikke akkurat forståelse for trafikk og samferdsel. Veiene i Norge er neppe laget for at du skal ha det "gøy". Videre, hva har du gjort for å bedre forholdene på veiene i Sotra-området i det siste? Er du medlem av noen politisk organisasjon? Har du henvendt deg til vegmyndighetene om problemet? Hvilke partier i Bergensområdet har utbygging av sykkelveier på programmet? Siden du har bil, har du antagelig også stemmerett. Bruk den ved neste kommunevalg. En bidrar ikke spesielt mye for å bedre forholdene i nærmiljøet ved å poste innlegg på et forum for BMW-interesserte. Som andre har nevnt tidligere, er syklister i praksis den tapende part i alle konfrontasjoner med bilister. Det er skremmende at så mange tilsynelatende bevisst velger å bruke kjøretøyet sitt på måter som kan skade andre trafikanter.
Hawkon88 Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Johoo!! Jeg diskuterer med en på 10år som klarer å lese at jeg kjører fort bare fordi jeg trives i mitt eget tempo. Mitt eget tempo kan være med cruisecontrollen på 90kmt (noe jeg har hatt gjennom flere laserkontroller uten å bli tatt, da misvisningen på speedo er såpass stor at reell fart er mellom 80 og 85kmt en plass) Det er nok til at jeg tar igjen folk. Da disse vingler fra 70-90 på speedo. Så kanskje jeg kjører fortere enn hva du føler er "behagelig" på svingete veier uten å bryte fartsgrensen. Sannheten er at jeg ikke har vært i en farlig situasjon som er forårsaket av mitt kjøremønster hvertfall de siste 2årene. (selvom jeg har krasjet i forbikjøringer 2ganger) Da har det i tilfelle vært uobservante medtrafikkanter,- noe som igjen vises av at forsikringsselskapene har idømt de andre partene som skyldige..
Rabies Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Word. Det værste som finnes er folk som bremser hver gang veien svinger, man kommer inn i en tunell, eller (nesten værst) de som bremser HVER gang det kommer møtende bil
Wacman Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Her har jeg hittil valgt å ikke kommentere,simpelthen fordi jeg på sett og vis føler med "begge leire" om vi skal definere det sånn. Der jeg bor,er det mange kilometer med smal riksvei og 50/60-soner der ganske mange syklister trener og ferdes på ferie etc. Jeg har respekt for dem fordi de aller fleste syklister vil egentlig bare fortsette raskest og/eller best mulig frem til sin destinasjon de også. Det som gjør meg tilbøyelig til å holde med spylervæskegjengen,er mine år i Bærum,på vei inn til Oslo,samt mine ukentlige møter med Asker Cykeklubb på landeveiene her ute. Det virker dessverre som om at enkelte bare drar ned gardina når de er ute og sykler,er veldig aggressive og tar masse ville sjanser for å kutte sekunder av enten treningsturen eller den daglige turen til jobben. Som bilist har jeg opplevd å bli vist fingeren til flere ganger når jeg har tutet på en "kamikazesyklist" som opptrer så farlig rundt bilen at jeg selv blir redd for sammenstøt. Som tidligere terrengsyklist er jeg veldig klar over hvor lettmanøvrert og fleksibel man er i fart på sykkel,men det som skremmer meg,er enkelte syklister's manglende evne og vilje til å huske at når sånt ikke signaliseres - særlig i bytrafikk, der ting skjer fort for en bilfører også. Samspill... Neste gang Asker Cykeklubb ligger med tre i bredden i 30km/t i 60-sonen og prøver å få igjen pusten,kommer jeg nok en gang til å vente på en luke jeg nesten aldri får,trå på ut i motsatt fil (forhåpentligvis ikke til fare for noen) og banne når jeg passerer. Betyr ikke at jeg ikke tenker at jeg heller ville måket bilen opp på siden av dem og presset dem i grøfta. Man bare gjør ikke sånt - enkelt og greit. Men jeg tenker tanken allikevel.
Fredrik 90 Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Hehehe! Noen her inne satte meg på en ide tidligere i tråden, den om å spyle vinduene i det man passerer en syklist! Nå nettopp tidligere i kveld var jeg og madammen på vei hjem fra et besøk. Ironisk nok med at denne tråden er så aktiv så ender vi opp bak en syklist i veibanen, og i det jeg passerer så tar jeg fingern bort på spylerhendelen men det var liksom som om en god samvittighet satt på skulderen min å sa "Ikke gjør det" mens en annen satt på den andre skulderen å sa "Gjør det, gi han en skikkelig sprut"! I dillemaets hete, skal skal ikke så oppdager jeg at plutselig er syklisten langt bak og jeg lot være å "trekke av"! Da sa jeg stolt til fruen "Nå viste jeg stor medmennesklig respekt for han syklisten, hadde nemlig tenkt å spyle vinduene i det jeg passerte slik at han fikk sprut på seg men jeg var ett godt menneske og lot være" Svaret jeg fikk var "Hvorfor gjorde du det ikke? De tullingene har ingenting på veien å gjøre" Neste gang er jeg kanskje ikke like snill, og nå er fruen satt på tanken også! hehe
Vanilla_ninja Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Svaret jeg fikk var "Hvorfor gjorde du det ikke? De tullingene har ingenting på veien å gjøre" Neste gang er jeg kanskje ikke like snill, og nå er fruen satt på tanken også! hehe To ting slår meg med historien din: Dama di har ikke lært seg trafikkreglene til tross for at hun tydeligvis har førerkort, og du innrømmer langt på vei at du planlegger overlagte brudd på de samme reglene i framtida. Jeg håper ikke folk som tilfeldigvis er innom denne sida er like ivrige etter å skjære en hel gruppe over én kam som du er, for jeg ønsker ikke å bli tillagt slike holdninger og slik uvitenhet som du og dama di viser bare fordi vi deler interessen for BMW. LJ
winchester Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Svaret jeg fikk var "Hvorfor gjorde du det ikke? De tullingene har ingenting på veien å gjøre" Neste gang er jeg kanskje ikke like snill, og nå er fruen satt på tanken også! hehe To ting slår meg med historien din: Dama di har ikke lært seg trafikkreglene til tross for at hun tydeligvis har førerkort, og du innrømmer langt på vei at du planlegger overlagte brudd på de samme reglene i framtida. Jeg håper ikke folk som tilfeldigvis er innom denne sida er like ivrige etter å skjære en hel gruppe over én kam som du er, for jeg ønsker ikke å bli tillagt slike holdninger og slik uvitenhet som du og dama di viser bare fordi vi deler interessen for BMW. LJ Er fælt så dere snakker om å bli dratt under èn kam. For faen, det handler om syklistene individuellt! Oppfør deg som et menneske med fornuft og innsikt, og legg deg til siden når bilene kommer bak, slik at resten av trafikken får fortsette i normalt tempo, så vil vi (jeg) være snill tilbake. Er man drittsekk i kondomdress og ikke registrerer at jeg ligger bak selv etter et lite honk i tuta, får man gjerne en finger og kjefting gjennom ruta. Du blir dratt under den kammen om du oppfører seg som de andre som blir dratt under den kammen, opp til deg.
Arild G. Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Svaret jeg fikk var "Hvorfor gjorde du det ikke? De tullingene har ingenting på veien å gjøre" Neste gang er jeg kanskje ikke like snill, og nå er fruen satt på tanken også! hehe To ting slår meg med historien din: Dama di har ikke lært seg trafikkreglene til tross for at hun tydeligvis har førerkort, og du innrømmer langt på vei at du planlegger overlagte brudd på de samme reglene i framtida. Jeg håper ikke folk som tilfeldigvis er innom denne sida er like ivrige etter å skjære en hel gruppe over én kam som du er, for jeg ønsker ikke å bli tillagt slike holdninger og slik uvitenhet som du og dama di viser bare fordi vi deler interessen for BMW. LJ Hva er strafferammen for å vaske frontruta på bilen ved passering av sykkelister da? Greit å vite til neste gang jeg møter en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå