Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nei, fordi du har faktisk ikke lov til å sykle der hvis du ikke holder gå gangfart. :wink: g holder du gangfart og spruter på meg så hadde du ikke syklet noe særlig mer den dagen.

Men tenk om jeg er uenig i regelverket og mener at fotgjengerne kan holde seg på gresset, og blir irritert for at de ikke overholder de lovene jeg ønsker fantes.

• Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hehehe! :D Noen her inne satte meg på en ide tidligere i tråden, den om å spyle vinduene i det man passerer en syklist! Nå nettopp tidligere i kveld var jeg og madammen på vei hjem fra et besøk. Ironisk nok med at denne tråden er så aktiv så ender vi opp bak en syklist i veibanen, og i det jeg passerer så tar jeg fingern bort på spylerhendelen men det var liksom som om en god samvittighet satt på skulderen min å sa "Ikke gjør det" mens en annen satt på den andre skulderen å sa "Gjør det, gi han en skikkelig sprut"! I dillemaets hete, skal skal ikke så oppdager jeg at plutselig er syklisten langt bak og jeg lot være å "trekke av"! Da sa jeg stolt til fruen "Nå viste jeg stor medmennesklig respekt for han syklisten, hadde nemlig tenkt å spyle vinduene i det jeg passerte slik at han fikk sprut på seg men jeg var ett godt menneske og lot være"

Svaret jeg fikk var "Hvorfor gjorde du det ikke? De tullingene har ingenting på veien å gjøre" :)

Neste gang er jeg kanskje ikke like snill, og nå er fruen satt på tanken også! hehe :lol:

Vi syklet hjem fra matbutikken i går med en henger full av bæreposer og en 1-åring. Ironisk nok med at denne tråden er så aktiv så møter vi to damer med barnevogn som står og skravlet på gang- og sykkelstien slik at det er vanskelig å komme forbi med den brede hengeren. I det jeg passerer, har jeg samlet en skikkelig spyttklyse i munnen, men det var liksom som om en god samvittighet satt på skulderen min og sa "Ikke gjør det" mens en annen satt på den andre skulderen og sa "Gjør det. Gi dem en skikkelig klyse"! I dillemaets hete, skal / skal ikke, oppdager jeg at plutselig er damene langt bak og jeg lot være å "fyre av"! Da sa jeg stolt til fruen "Nå viste jeg stor medmennesklig respekt for de damene, Hadde nemlig tenkt å sende dem en deilig dose slim i det jeg passerte, men jeg var et godt menneske og lot være.

Svaret jeg fikk var "Hvorfor gjorde du det ikke? De feite kjerringene har ingenting på gang- og sykkelstien å gjøre. Det heter ikke STÅ og sykkelsti heller!"

Neste gang er jeg kanskje ikke like snill, og nå er fruen satt på tanken også! hehe :lol:

Skrevet
"Dama mi" (jeg foretrekker å bruke litt finere ord men) og jeg har den samme oppfattelsen som 90 % av alle andre billister av at syklister har ingenting med å oppholde seg i veibanen og ta palss, til tross for at det ikke er noen regel som forbyr det!

Stakkars 90%. Dere gjør det vanskelig for dere sjøl. Syklistene har vært på veien siden lenge før bilen, og med økende interesse for sykkelsport og uttalt mål fra myndighetene om at mer persontrafikk skal over på sykkel, blir det bare verre og verre å være sykkelmotsander. Jeg ville begynt med en tilvenning allerede nå, hvis jeg var deg.

Skrevet

Slapp av, sykkel blir aldri stort nok til at det vil bli vanskelig å være sykkel-på-vei motstander. Tydelig å se at du er fanatiker og alle vet hvor trangsynte fanatikere er...

Skrevet
Tydelig å se at du er fanatiker

Gidder du fortelle hva jeg har sagt som får deg til å komme til den konklusjonen? Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen og det tror jeg ingen som kjenner meg vil gjøre heller.

Skrevet

Ha-ha!!! Meget bra sammenligning Geir!

Det som er ganske festlig å merke seg er at mange av dere som i denne tråden forhåndsdømmer og tar alle syklister over en kam er de samme som høylydt syter over hvordan dere som BMW-førere blir forhåndsdømt både av andre bilister og i media (slik som BMW så forferdelig ofte blir nevnt i forbindelse med f.eks. uhell. Er jo en ny tråd for hver gang.) Gjør som du vil at andre skal gjøre mot deg, ikke gjør mot andre som du føler andre gjør mot deg. Trenger ikke være religiøs for å skjønne at det kan være en kurant leveregel å faktisk følge. Slapp av folkens og ikke irriter dere så over alle andre som er forskjellige fra akkurat dere. Man er ikke dum om man kjører et annet bilmerke og man er ikke egoist i "kondomdrakt" (har forøvrig aldri sett en syklist i kondomdrakt, skøyteløpere derimot) om man sykler osv.

Skrevet

Hva er strafferammen for å vaske frontruta på bilen ved passering av sykkelister da? Greit å vite til neste gang jeg møter en.

Hvorfor trenger du å vite det?

Jeg skrev dette kun for å få "vanilla_ninja" til å prøve å tenke over hva han egentlig hadde skrevet i forrige innlegg.

Var liksom voldsomt til anklagelser på at "fredrik 90" og dama hans ikke kunne trafikkreglene og drev planlegging av grove lovbrudd fordi han vurderte å vaske frontruta si.

Og til dere representanter for sykkelistene her inne (clo, lek osv) burde kanskje stoppe opp litt og tenke over hva dere skriver.

Dere får kanskje fram poenget med at sykkelistene har rett til å ferdes i trafikken på lik linje med andre kjøretøy, men dere forsterker jo bare inntrykket av hvor arrogant, trangsynt, bedrevitende holdning mange sykkelister har.

Er klar over at veldig mange billister kunne trengt en seriøs holdningsendring, men det gjelder jaggu blandt sykkelistene også.

Skrevet

Og til dere representanter for sykkelistene her inne (clo, lek osv) burde kanskje stoppe opp litt og tenke over hva dere skriver.

Dere får kanskje fram poenget med at sykkelistene har rett til å ferdes i trafikken på lik linje med andre kjøretøy, men dere forsterker jo bare inntrykket av hvor arrogant, trangsynt, bedrevitende holdning mange sykkelister har.

Er klar over at veldig mange billister kunne trengt en seriøs holdningsendring, men det gjelder jaggu blandt sykkelistene også.

I motsetning til de forståelsesfulle og hensynsfulle bilistene som argumenterer i denne tråden?

Skrevet

Da må du nesten peke på hva det er jeg har skrevet som er arrogant, trangsynt og bedrevitersk. Jeg klarer ikke se det selv, men det er dermed ikke sagt at det er slik det oppfattes.

At enkelte skribenter her inne ikke liker svarene, kan vi neppe lastes for. En fyr skrev sågar at Vaniljeninjaen burde logge av forumet for å ikke ødelegge debatten. Hva slags debatt har man med bare deltakere som mener det samme?

Skrevet
dere forsterker jo bare inntrykket av hvor arrogant, trangsynt, bedrevitende holdning mange sykkelister har.

Jeg vet ikke om ansvaret for at dette skjer egentlig ligger hos syklistene.

Skrevet
Tydelig å se at du er fanatiker

Gidder du fortelle hva jeg har sagt som får deg til å komme til den konklusjonen? Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen og det tror jeg ingen som kjenner meg vil gjøre heller.

noekult - dette blir kanskje vanskelig å svare på, eller?. Er det kanskje slik at du kaller folk for fanatikere og moralister fordi du hater å diskutere med folk som har rett, og i frustrasjon begynner å kalle dem ting? Jeg har diskutert nok på Internett i min tid til å se dette mange ganger.

Du skal gjerne få mene at jeg er moralist og fanatiker, men da må du fortelle meg hvorfor. Hvis ikke blir dette bare tomatkasting fra en som ikke tør å vise seg på bakerste rad.

Skrevet

I motsetning til de forståelsesfulle og hensynsfulle bilistene som argumenterer i denne tråden?

Nei nei, skriver jo at mange billister trenger en holdningsendring (deriblandt meg selv) :)

Skrevet

Hva er strafferammen for å vaske frontruta på bilen ved passering av sykkelister da? Greit å vite til neste gang jeg møter en.

Hvorfor trenger du å vite det?

Jeg skrev dette kun for å få "vanilla_ninja" til å prøve å tenke over hva han egentlig hadde skrevet i forrige innlegg.

Var liksom voldsomt til anklagelser på at "fredrik 90" og dama hans ikke kunne trafikkreglene og drev planlegging av grove lovbrudd fordi han vurderte å vaske frontruta si.

Siden det først diskuteres så vil jeg tro straffen er mye det samme som å kjøre i dammer slik at det spruter på fotgjengere, akkurat hva den er vet jeg dog ikke, men når jeg først er i det troende hjørnet vil jeg si det går under paragrafen om å vise hensyn osv.. En evt. straff vil nok avgjøres i stor grad av det endelige resultatet hensynsløsheten fører til.

Konstruktiv diskusjon dette her...

Skrevet

Dere får kanskje fram poenget med at sykkelistene har rett til å ferdes i trafikken på lik linje med andre kjøretøy, [...]

Det hadde vært fint om de som ikke allerede visste det, fikk vite det nå.

[...] men dere forsterker jo bare inntrykket av hvor arrogant, trangsynt, bedrevitende holdning mange sykkelister har.

Som Harald Minge fra Hafrsfjord sykkelklubb kommentere i artikkelen i Stavanger Aftenblad:

«La oss nå for all del slippe å se den vanlige diskusjonen om bilister kontra syklister og om bruk av sykkelstier eller ei. Det finnes ikke noen konflikt mellom bilister og syklister, skillet går mellom idioter/kriminelle og vanlige mennesker.»

For meg handler ikke dette om at alle BMW-eiere, eller bilister generelt, oppfører seg på samme måte, men at enkelte her på forumet viser holdninger som er farlige, og til dels ulovlige. Jeg vet selvsagt at en del her opptrer tøffere enn i det virkelige liv, siden dette er et "anonymt" forum, men når det jubles over at mennesker blir alvorlig skadet pga. livsfarlig bilkjøring, liker jeg ikke at det står uimotsagt. Neste gang kan det være meg, eller noen jeg kjenner. Eller en i din familie.

Ja, og det er en annen diskusjon enn den trådstarter la opp til, mener jeg. Jeg ser hver dag syklende fjols som sykler på rødt, hopper opp og ned fra fortau som det passer, ikke gir signal når de svinger, etc, men det gjør ikke at jeg tenker på alle syklister som idioter. Akkurat som jeg ikke ser på alle bilister som nek, bare fordi noen er tilsynelatende like tette som trådstarter.

Som jeg skrev tidligere i tråden: "Jeg sykler mye på vei, og har førerkort for bil. Siden jeg både sykler og kjører bil, vet jeg godt hvordan en syklist oppfatter meg som bilist, og omvendt. Det virker som noen i denne debatten kunne hatt godt av å sykle litt."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...