Arild G. Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 tenk deg en gitt situasjon: en vanlig oversiktlig landevei med 80 sone. en sykkelist sykkler langs veien. holder seg litt til høyre i kjørefeltet. bak kommer en bmw i stor fart (la oss si 140km/t) han i bmw'en ser sykkelisten og legger seg ut til venstre for å kjøre forbi uten å slakke ned farten. kommer ingen biler imot. sykkelisten hører bilen på lang vei og er ikke begeistret for at det kommer en "maniac" bak han. i det sjåføren av bmw'en (som samtidig snakker i mobiltelefon) kommer på sia, så gjør sykkelisten en liten manøver med sykkelen ut mot midten av kjørefeltet og kjappt inn til siden igjen. for å vise protest mot bilen. sjåføren av bilen som er litt ukonsentrert skvetter i og mister kontroll på bilen og havner i grøfta og skader både seg selv og bilen. hvordan hadde dere stilt dere i denne saken?
LeK Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 Ingen liker provoserende oppførsel, det kan vi vel være enige om. Uavhengig om det er en syklist eller bilist? Hvis syklisten framprovoserer en ulykke, er det selvsagt forkastelig. Tror du vi mener at syklister har immunitet?
Kjennern Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 tenk deg en gitt situasjon:en vanlig oversiktlig landevei med 80 sone. en sykkelist sykkler langs veien. holder seg litt til høyre i kjørefeltet. bak kommer en bmw i stor fart (la oss si 140km/t) han i bmw'en ser sykkelisten og legger seg ut til venstre for å kjøre forbi uten å slakke ned farten. kommer ingen biler imot. sykkelisten hører bilen på lang vei og er ikke begeistret for at det kommer en "maniac" bak han. i det sjåføren av bmw'en (som samtidig snakker i mobiltelefon) kommer på sia, så gjør sykkelisten en liten manøver med sykkelen ut mot midten av kjørefeltet og kjappt inn til siden igjen. for å vise protest mot bilen. sjåføren av bilen som er litt ukonsentrert skvetter i og mister kontroll på bilen og havner i grøfta og skader både seg selv og bilen. hvordan hadde dere stilt dere i denne saken? Dumt å snakke i telefon og kjøre i en fart du tydligvis ikke klarer å håndtere. (Du la litt opp til det svaret der, sorry for det ) Men i dette tilfellet så snakker du om kanskje 5% av syklistene som ikke har vett, samtidig er det kanskje bare 5% av alle BMW fører som ville kjørt i 140 i 80 sona slik du nevner også. Liten historie fra en sykkeltur jeg hadde for par år siden, syklet Lillestrøm->Fetsund->Sørum->Frogner-Lillestrøm. Ca 4Mils tur. Ja jeg sykler på landeveien med racersykkel i såkalt "kondomdress"(Who cares anyway) På denne turen finnes det nesten ikke gang/sykkelfelt som egner seg til litt tempo sykling så her må man bruke vanlig vei. Vel det som var litt spenstig med hele turen var at en eller annen løk i en VW varebil fant ut at han ikke likte syklister så han kjørte forbi meg 4-5 ganger og nærmere og nærmere hver gang. Tipper 15cm unna til slutt. Enda jeg slapp forbi biler, holdt meg på min side av veien(ca på gul strek der det går) Men da spør jeg, syns du det var en normal oppførsel? Finns råtne epler både blant syklister og bilister det er helt sikkert. Men gir du respekt får du respekt. Hvor vanskelig er det....
bagara5 Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 tenk deg en gitt situasjon:en vanlig oversiktlig landevei med 80 sone. en sykkelist sykkler langs veien. holder seg litt til høyre i kjørefeltet. bak kommer en bmw i stor fart (la oss si 140km/t) han i bmw'en ser sykkelisten og legger seg ut til venstre for å kjøre forbi uten å slakke ned farten. kommer ingen biler imot. sykkelisten hører bilen på lang vei og er ikke begeistret for at det kommer en "maniac" bak han. i det sjåføren av bmw'en (som samtidig snakker i mobiltelefon) kommer på sia, så gjør sykkelisten en liten manøver med sykkelen ut mot midten av kjørefeltet og kjappt inn til siden igjen. for å vise protest mot bilen. sjåføren av bilen som er litt ukonsentrert skvetter i og mister kontroll på bilen og havner i grøfta og skader både seg selv og bilen. hvordan hadde dere stilt dere i denne saken? Først og fremst, ingen ønsker at noen skal skades hverken i trafikken eller andre plasser. Det er vi vel enige om? Når det er sagt, det er ikke forsvarlig å kjøre i 140 på en vei hvor det ferdes mye trafikanter. Det er også en grunn til at det er ulovlig å prate i telefon mens man kjører. Svært få oppegående syklister vil finne på å gjøre det du beskriver. Men, det kunne vært ett hull i veien? Joda, kverulering, jeg er klar over det. Når, hvis noen gang har en slik eller lignende situasjon oppstått?
fuerte Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 Vel.. I dette tenkte scenarioet er det i utgangspunktet flere ting som taler mot bilisten.. At vedkommende billist holder 140km/h i 80-sonen, er ukonsentrert og snakker i mobiltelefon i en forbikøring sier litt.. Om du legger frem scenarioet fordi det er en realistisk situasjon for deg, så bør du levere lappen til politet, med begrunnelse i at du ikke er skikket til å kjøre bil. En av grunnene til at en skal holde minst en meter avstand til syklister ved forbikjøring er nettopp fordi vi kan flytte oss noen cm til siden på grunn av langsgående sprekker i asfalten eller andre hindringer for å forhindre punktering eller velt. Men om scenarioet er mer i retning av "BMW i 90km/h i 80-sone, sjåføren er normal oppmerksom, og holder god avstand til syklist", så bør det strengt tatt ikke være et problem. For når bevegelsen er "ut mot midten av kjørefeltet", så er det fremdeles god plass til en kontrollert passering. Men om en syklist fremprovoserer en ulykke, eller i det hele oppfører seg uforutsigbart med overlegg, så er det galt. Som det så mange ganger er gjentatt her i tråden: HAV. (Og et lite apropos: Sånn som du fremstiller scenarioet så blir en nesten automatisk fremstillt som "arrogant, trangsynt og bedrevitersk syklist" når en svarer noe annet enn "grufull oppførsel av syklisten som gjør sånn at den uskyldige BMW-sjåføren kræsjer".)
fuerte Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 Og når det kommer til spylevæske: I følge HMS-databladet skal en skylle i minst 15 minutter hvis det kommer i kontakt med øyet, og eventuelt kontakte lege. Ved svelging skal en unngå brekninger og kontakt lege. Spylevæske er helseskadelig, og jeg er ikke overrasket om en kan bli dømt for legemsfornærmelse (alminnelig strafferamme 6 måneder fengsel) hvis en i en konfliksituasjon med overlegg "spyler" et annet menneske. Og hvis syklisten går i bakken på grunn av dette, kan en risikere å bli dømt for legemsbeskadigelse (strafferamme 3 år fengsel). Om syklisten går i bakken og blir sykemeldt i to uker eller mer, så er strafferammen inntil 6 år fengsel! Les forresten om en "spylevæske-sak" her: http://www.aftenbladet.no/innenriks/article666969.ece
clo Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 en vanlig oversiktlig landevei med 80 sone.en sykkelist sykkler langs veien. holder seg litt til høyre i kjørefeltet. bak kommer en bmw i stor fart (la oss si 140km/t) han i bmw'en ser sykkelisten og legger seg ut til venstre for å kjøre forbi uten å slakke ned farten. kommer ingen biler imot. sykkelisten hører bilen på lang vei og er ikke begeistret for at det kommer en "maniac" bak han. i det sjåføren av bmw'en (som samtidig snakker i mobiltelefon) kommer på sia, så gjør sykkelisten en liten manøver med sykkelen ut mot midten av kjørefeltet og kjappt inn til siden igjen. for å vise protest mot bilen. sjåføren av bilen som er litt ukonsentrert skvetter i og mister kontroll på bilen og havner i grøfta og skader både seg selv og bilen. hvordan hadde dere stilt dere i denne saken? Her leser jeg: En bilfører kjører 60km/t fortere enn tillatt, og foretar i tillegg en forbikjøring uten å legge seg over i motsatt kjørefelt. Manøveren for å "vise protest" er i seg selv ikke ulovlig, såvidt jeg vet. Syklisten kan uansett, helt lovlig, svinge utenom hull og andre hindringer innenfor sitt kjørefelt, uten å signalisere dette. Hvis man som bilfører ikke forholder seg til dette, kan det lett føre til at idioten som kjører i 140 km/t f.eks. blir lam fra nakken og ned.
Just-turbodiesel Skrevet August 3, 2010 Forfatter Skrevet August 3, 2010 hva er grunnen til at det ble så mange syklister med kun noen få innlegg i denne tråden? En hobbykriminalisering av smarte sjåfører bør dere holde dere for gode til? det er jo dere som generaliserer, av den grunn at dere kriminaliserer folk som faktisk passerer 50 i IQ, som eier ørlite grann fornuft, så er det dere som er egosentriske, mange bevis på dette har dere kommet med i denne tråden. Ellers så er det på tide å skaffe seg et liv om man ikke tør å sykle på gangfeltet for å slippe forbi køen bak, da er dere offer for en doktrine som staten bygger sitt totalitærsamfunn på. Jeg begriper ikke hvordan dere kan være så redd forskjellige ting, selv om det er åpenbart at myndighetene bruker skremselspropaganda og ler av den grå massen?! Bare se på miljøspørsmålet, fire av fem trur miljøproblemet er skapt av menneskene, jeg klarer ikke annet enn å le.. voksne folk kjøper biler og lager en gris av bilene, for å bringe fram et umweltschwein botschaft(miljøsvin-budskap). For en gjeng tapere på tide å skaffe seg et liv! Les mer om miljøet, hvordan ting fungerer! Gjør Ola Dunk redd, få igjen i bøtter og spann. smart måte som funker minst like bra nå som i verdenskrigene for henholdsvis 95 og 70 år siden...helt utrolig at folk ikke har utviklet et kritisk og uavhengig syn på makten, som gjør de mer kritiske og upåvirket til propagandaen de stadig kommer med.
bagara5 Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 hva er grunnen til at det ble så mange syklister med kun noen få innlegg i denne tråden?forøvrig er det fortsatt akkurat like fantastisk at noen bruker spylervæske nå, etter 15 sider argumentasjoner fra syklistene, som det var da jeg opprettet tråden. Jeg trur feilen ligger i at en del syklister ikke passerer 30 i IQ, ellers så hadde de skjønt hvor latterlig dumme de er. Kom dere ut av veien, ellers så blir det tuting og spylervæske om jeg møter på dere. Skjønner bare ikke hvorfor du ønsker å gjøre dette? Er du alltid like egosentrert? Og hvorfor er syklister så latterlig dumme?
Just-turbodiesel Skrevet August 3, 2010 Forfatter Skrevet August 3, 2010 sykt! du svarer før jeg rekker å endre innlegget mitt før jeg fullførte.. egosentrisk av å være fornuftig? den må du ro lenger ut med jenta mi.
GeirK Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 Liten historie fra en sykkeltur jeg hadde for par år siden, syklet Lillestrøm->Fetsund->Sørum->Frogner-Lillestrøm. Ca 4Mils tur. Ja jeg sykler på landeveien med racersykkel i såkalt "kondomdress"(Who cares anyway) På denne turen finnes det nesten ikke gang/sykkelfelt som egner seg til litt tempo sykling så her må man bruke vanlig vei. Vel det som var litt spenstig med hele turen var at en eller annen løk i en VW varebil fant ut at han ikke likte syklister så han kjørte forbi meg 4-5 ganger og nærmere og nærmere hver gang. Tipper 15cm unna til slutt. Enda jeg slapp forbi biler, holdt meg på min side av veien(ca på gul strek der det går) I sånne situasjoner noterer man regnummer, finner frem til bilens eier, ringer vedkommende og anmoder høflig om en redegjørelse for vedkommendes oppførsel. Dersom han ikke er villig til å diskutere dette, truer du med anmeldelse. Dvs - anmelde gjør du uansett. Det er til og med en god sjanse for at saken ikke henlegges: http://www.nettavisen.no/sport/sykling/ ... 743501.ece
GeirK Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 mange bevis på dette har dere kommet med i denne tråden. Som for eksempel? Ellers så er det på tide å skaffe seg et liv om man ikke tør å sykle på gangfeltet for å slippe forbi køen bak, Nå vet jeg ikke hva i ditt liv jeg skal ha grunn til å misunne deg, men det handler ikke om å ikke tørre å ta en sving innom en busslomme eller gang- og sykkelstien (gangfeltet er forøvrig det stripete feltet som krysser veien) for å slippe biler forbi dersom det er mulig. Det har syklisten plikt til å gjøre.
bagara5 Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 sykt! du svarer før jeg rekker å endre innlegget mitt før jeg fullførte.. egosentrisk av å være fornuftig? den må du ro lenger ut med jenta mi. Hvorfor er det så sykt? Jeg postet fem minutter etter deg. På hvilken måte synes du at du er fornuftig?
LeK Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 hva er grunnen til at det ble så mange syklister med kun noen få innlegg i denne tråden?En hobbykriminalisering av smarte sjåfører bør dere holde dere for gode til? det er jo dere som generaliserer, av den grunn at dere kriminaliserer folk som faktisk passerer 50 i IQ, som eier ørlite grann fornuft, så er det dere som er egosentriske, mange bevis på dette har dere kommet med i denne tråden. Ellers så er det på tide å skaffe seg et liv om man ikke tør å sykle på gangfeltet for å slippe forbi køen bak, da er dere offer for en doktrine som staten bygger sitt totalitærsamfunn på. Gjør Ola Dunk redd, få igjen i bøtter og spann. smart måte som funker minst like bra nå som i verdenskrigene for henholdsvis 95 og 70 år siden...helt utrolig at folk ikke har utviklet et selvstendig og uavhengig syn på makten, som gjør de mer kritiske og upåvirket til propagandaen. Nøyaktig hva er det som blir hobbykriminalisert? Jeg kan ikke etter min beste evne forstå hva du snakker om. Kan du komme med eksempler? Tok du svineinfluensavaksinen, forresten?
Arild G. Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 i dette fiktive scenarioet jeg skrev om her så mente jeg at billisten legger seg over i motsatt kjørefelt. skrev dette tenkte scenarioet bare for å snu litt på flisa angående den opprinnelige saken i denne diskusjonen der de to sykkelistene havnet inni den følgebilen. i mitt tenkte scenario så er det selvfølgelig bilføreren som kan takke seg selv for at han havna i grøfta og ble kvestet. sykkelisten burde ikke gjøre det han gjorde, men billisten har ikke mye han skulle sagt. noe jeg er enig i. poenget mitt er at de sykkelistene som havna inni følgbilen har litt seg selv å takke for at de ble skadet. de drev ulovlig uvettig kjøring på veien. (missforstå meg ikke, jeg rettferdiggjør ikke handlingen til bilføreren) synes det blir litt vèl opphauset i media. nesten som om bilføreren hadde kjørt direkte på sykkelistene. samme hva situasjonen er så er sykkelistene uskyldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå