Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Så hvorfor kan ikke bare dem holde seg til sykkelstiene da?

1. Fordi det ofte er farligere enn å sykle langs veien - mye takket være norske bilførere som ikke gidder å lære seg vikepliktsreglene for gang-/sykkelsti.

2. Fordi det i mange tilfeller er forbudt

3. Fordi de ofte er fulle av glass

• Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
[det er strengt forbudt og sykkle over et gangfelt.. er anmeldt 6 ganger for og tatt sykkelister på gangfelt.. 3 ganger i retten og slipper unna hver gang.. sykkelisten er pliktig til og GÅ AV sykkelen..

Som vanilla sa - nei det er ikke forbudt med mindre du hindrer en bil. DOG gjelder dette IKKE gangfelt der gang- og sykkelsti krysser en utkjørsel, noe som de fleste bilførere ikke ser ut til å ha fått med seg.

Skrevet

Når det er sagt så er jeg selvsagt trett av å diskutere med folk som åpenbart ikke eier fornuft, jeg takler bare ikke sånne folk..

Sier du dette fordi du er i ferd med å forstå innerst inne at argumentene dine feiler, eller kan du vise til noe ufornuftig jeg har sagt?

Skrevet

når har billister vikeplikt for syklister på gangvei? JO! Når det er ett gangfelt, hvor syklister faktisk skal trå ned fra sykkelen og gå over! eller..?

Skrevet
Sånn som jeg husker denne artikkelen, lå syklene nært bilen for å ligge i dragsuget.

Ifølge denne artikkelen skal man miste førerkortet hvis man har mindre avstand enn 0,5 sekund.

http://www.tv2underholdning.no/broom/mi ... ery/ck.php

Gjelder ikke det for syklister?

Jeg er tilbøyelig til å være enig i at denne form for trening bryter med Veitrafikkloven og IKKE kan bedrives uten at man for eksempel har søkt dispensasjon og skilter med at slik trening foregår.

Skrevet

Diskusjonen her kommer uansett ikke til å ta en ende, bilistene mener sitt og syklistene mener sitt. Ser ingen grunn til å diskutere videre dette temaet, spesielt fordi vi har fått et par kverulante troll på forumet her. End of discussion fra min side.

Skrevet
Så kan du kjøre denne strekningen HVER dag. Når du kommer til rundkjøringene kan du være sikker på at syklistene sykler mellom bilene, og han du nettopp kom forbi etter 1km og 2min tapt tid, sykler forbi deg igjen.. Da blir man ganske frustrert etterhvert. Spesielt når man også vet at sylistene som skjelden sykler fortere enn 30kmt på flat mark (helt greit å bruke bilveien i nedoverbakker når man kan følge trafikken) har et fullgodt alternativ rett ved siden av.. Det må da være ganske frustrerende for dere når såpass mange viser sinne (og hisser dere opp) hver gang dere skal bedrive hobbyen deres? Jeg hadde sluttet med styrkeløft hvis noen hadde satt meg i unødvendig risiko fordi de ikke liker at jeg trener.. Videre kan jeg ikke se gleden av å måtte stå på det "dere" tydeligvis opplever som deres "rett", når det er så frustrerende for alle andre, og dere vet at folk taper tid for at du på død og liv ikke skal ta hensyn til dem.

Hva hindres du mest av i trafikken til daglig? Syklister eller andre bilister? Her i Trondheim kan det ta en time å komme seg ut av sentrum på ettermiddagen, og det er IKKE syklistenes feil.

Jeg hindres selvfølgelig mer av andre billister enn av syklister, men dersom alle syklistene hadde kjørt bil, ville jeg kommet tidligere hjem..

Skrevet
når har billister vikeplikt for syklister på gangvei? JO! Når det er ett gangfelt, hvor syklister faktisk skal trå ned fra sykkelen og gå over! eller..?

1. Hva hvis gangfeltet krysser en utkjørsel?

2. Hva hvis gang- og sykkelsti langs forkjørsvei krysser en stikkvei uten gangfelt der vikepliktskiltet står før gang- og sykkelstien?

Skrevet
Johoo!! Jeg diskuterer med en på 10år som klarer å lese at jeg kjører fort bare fordi jeg trives i mitt eget tempo. Mitt eget tempo kan være med cruisecontrollen på 90kmt (noe jeg har hatt gjennom flere laserkontroller uten å bli tatt, da misvisningen på speedo er såpass stor at reell fart er mellom 80 og 85kmt en plass) Det er nok til at jeg tar igjen folk. Da disse vingler fra 70-90 på speedo. Så kanskje jeg kjører fortere enn hva du føler er "behagelig" på svingete veier uten å bryte fartsgrensen. Sannheten er at jeg ikke har vært i en farlig situasjon som er forårsaket av mitt kjøremønster hvertfall de siste 2årene. (selvom jeg har krasjet i forbikjøringer 2ganger) Da har det i tilfelle vært uobservante medtrafikkanter,- noe som igjen vises av at forsikringsselskapene har idømt de andre partene som skyldige..

Hvor skriver jeg at jeg synes du kjører for fort?

Synes du virkelig at det å ha "bare" ha krasjet to ganger ved forbikjøringer er en prestasjon verdt å nevne? Det understreker jo bare poenget mitt. Det er sånne som deg som gir andre høyere egenandel på bilforsikringa. Det er en stor kilde til irritasjon for mange, så hvis du skal følge din egen logikk fra tidligere, bør du slutte med bilkjøring. Bilkjøring er en av dine interesser, ikke sant?

Jeg er ikke stolt av å ha krasjet 2 ganger, men så lenge det ikke er jeg som betaler egenandelen (heller ikke delt skyld) er det per definisjon ikke jeg som problemet. Det blir i tilfelle de andre som må slutte å kjøre bil da de ikke klarer å følge med på tingene som skjer rundt seg, og ta hesyn til det før de fatter en beslutning. Slik alle syklistene jeg irriterer meg over gjør.

Skrevet

Jeg hindres selvfølgelig mer av andre billister enn av syklister, men dersom alle syklistene hadde kjørt bil, ville jeg kommet tidligere hjem..

Vær ikke så sikker på det. En bil tar opp utrolig mye veiareal. Hva om bilistene tok bussen? Skal du ikke bli sint på dem for at de er egoistiske og tar bilen istedet slik at de er i veien for deg? Sprute litt spylervæske, kanskje?

Skrevet

2. Hva hvis gang- og sykkelsti langs forkjørsvei krysser en stikkvei uten gangfelt der vikepliktskiltet står før gang- og sykkelstien?

Det er like lett å bremse ned en sykkel som en bil! Er heller ikke vikeplikt for biler i alle slike tilfeller!

BTW! Hvorfor er du medlem på dette forumet egentlig? finn deg ett sykkelforum :roll:

Skrevet
Diskusjonen her kommer uansett ikke til å ta en ende, bilistene mener sitt og syklistene mener sitt. Ser ingen grunn til å diskutere videre dette temaet, spesielt fordi vi har fått et par kverulante troll på forumet her. End of discussion fra min side.

Som jeg sier. Det er slitsomt å diskutere med folk som har rett.

Og - det utrolig fristende å dra frem karakteristikker som "kverulante troll" i frustrasjon. Happens all the time.

Skrevet

Det er like lett å bremse ned en sykkel som en bil! Er heller ikke vikeplikt for biler i alle slike tilfeller!

BTW! Hvorfor er du medlem på dette forumet egentlig? finn deg ett sykkelforum :roll:

Hvorfor svarte du ikke på spørsmålene mine, og hvorfor plager det deg at jeg informerer deg og andre forummedlemmer her inne om trafikkreglene? Tåler du ikke å høre sannheten`?

Saken er at jeg er skremt over at så mange ikke har fått med seg vesentlige deler av lovverket. Da er det overlevelsestaktikk å drive litt voksenopplæring.

Skrevet

Geir, du prøver å informere en gjeng bestemte medlemmer om trafikkregler, som tydeligvis har sin egen mening, og som tydeligvis ikke tar inn "informasjonen" du sender ut. Why bother?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...