Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Så hvorfor kan ikke bare dem holde seg til sykkelstiene da?

1. Fordi det ofte er farligere enn å sykle langs veien - mye takket være norske bilførere som ikke gidder å lære seg vikepliktsreglene for gang-/sykkelsti.

2. Fordi det i mange tilfeller er forbudt

3. Fordi de ofte er fulle av glass

Jeg klipper fra http://sportsklubbenrye.no/node/3207:

"Alle kjøretøy, herunder altså også sykler, skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller på gangveg, jf. trafikkreglene § 4. Plasseringen i kjørebanen skal være som for andre kjøretøy, likevel slik at sykkel kan ferdes på veiens skulder, noe andre kjøretøy ikke har anledning til. Sykkel kan også ferdes på gangsti, herunder gang/sykkelsti, men bare dersom gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for de gående. Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for de gående. Dette betyr at transportsykling over gangfart (5-8 km/t) bare unntaksvis kan skje på områder hvor det også ferdes gående. Det er syklisten som har valgretten i forhold til hvor en vil ferdes. Andre kjørende, herunder andre bilister, kan ikke kreve at syklister skal fravike kjøring i veibanen."

• Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg hindres selvfølgelig mer av andre billister enn av syklister, men dersom alle syklistene hadde kjørt bil, ville jeg kommet tidligere hjem..

Det er ikke sikkert.

Space-required-to-transport-60-people.jpg

Skrevet

Du kan tydeligvis heller ikke ha mye annet å gjøre på fritiden din enn å opprette flere brukere her inne for å styrke troverdigheten din. (Dere tolker og skriver MYE likt, og ingen av dere kommenterer de samme sitatene tydeligvis)

Jeg er ikke "GeirK", "clo" eller "Vanilla_Ninja". De er heller ikke hverandre, så vidt jeg vet.

Hvor lang fartstid trenger man på et forum for å få lov til å ytre sine meninger? Må vi jobbe opp postcounten i "tullprat"-tråden for å styrke troverdigheten vår?

Skrevet
Du kan tydeligvis heller ikke ha mye annet å gjøre på fritiden din enn å opprette flere brukere her inne for å styrke troverdigheten din. (Dere tolker og skriver MYE likt, og ingen av dere kommenterer de samme sitatene tydeligvis)

Denne så jeg ikke før nå. Paranoia happens ... Jeez.

Få admin til å sjekke IP-adressene slik at du slipper å bekymre deg om at jeg bruker alt for mye fritid på mutiple nick på et nettforum.

Skrevet
Jeg hindres selvfølgelig mer av andre billister enn av syklister, men dersom alle syklistene hadde kjørt bil, ville jeg kommet tidligere hjem..

Det er ikke sikkert.

Space-required-to-transport-60-people.jpg

Er med på tankegangen her, og ble positivt overrasket over hvor mye bedre trafikkflyt det ble i vinter da det ble lagt begrensninger på trafikken (den ble redusert med ca. 6% i Bergen og jeg slapp plutselig å sitte i kø), men et slikt propagandabilde blir veldig feil:

Det står at det skal illustrere hvor mye plass som kreves for å transportere 60 personer, og da burde det være 12 personbiler på bildet, ikke 60. Evt. burde det være 60 busser eller en fordeling som gjenspeiler normal fordeling.

Foretrekker at folk sykler langt fremfor at de tar bussen ettersom bussjåførene rundt her hverken kan trafikkregler eller har evner til å forstå konsekvensene av egne handlinger, og eget ansvar. Forøvrig er jeg såpass heldig at 99,98% velger å bruke sykkelveiene der de er tilgjengelig, på den veien jeg kjører til jobb. Til gjengjeld er de velfungerende og en fordel for alle parter.

Skrevet

Når jeg kjører til og fra jobb vil jeg ut i fra mine observasjoner påstå at det er i snitt 1,1 person pr. bil. (Og ca. det samme på sykkel.. ;) )

Buss vet jeg derimot ikke, men bussen fra sentrum til Kokstad/Sandsli var smekkfull den perioden jeg tok den.

Skrevet
Det står at det skal illustrere hvor mye plass som kreves for å transportere 60 personer, og da burde det være 12 personbiler på bildet, ikke 60. Evt. burde det være 60 busser eller en fordeling som gjenspeiler normal fordeling.

I morgen- og ettermiddagstrafikken i Oslo-området, er det nesten alltid bare én person i hver bil.

Skrevet

Er med på tankegangen her, og ble positivt overrasket over hvor mye bedre trafikkflyt det ble i vinter da det ble lagt begrensninger på trafikken (den ble redusert med ca. 6% i Bergen og jeg slapp plutselig å sitte i kø), men et slikt propagandabilde blir veldig feil:

Men hvor mange kjører i samme bil til jobb? Jeg gjør det ikke. (Jeg kjører bil jeg også, selv om noen kanskje tror jeg er syklist-fundamentalist). Ikke mange av de som kjører foran eller bak meg heller.

Hadde man fått til ordninger som belønnet slik adferd, så kanskje...

Skrevet

Enten det eller så kan vi si f.eks 40 biler og 2 busser, slik at eksemplet reflekterer typiske forhold. Jeg er enig i at denne sammenligningen er forutinntatt og urettferdig.

Skrevet
Bilføreren som kjørte forbi burde slippe unna med en liten straff for å bråbremse forran følgebilen, men burde slippe unna straff for å ha skadet sykkelisten.

Sykkelistene skal da for faen følge trafikkreglene og holde god nok avstsand til kjøretøyet forran slik at de greier å stoppe ved nødbrems fra bilen forran.

Det stod jo at de trente på noe som het "bilpes", altså at de lå veldig nærme bak en bil for å slippe luftmotstand eller noe, men har de fått "fritak" fra reglene for å trene på dette? Det kan jeg umulig tenke meg :shock:

Greit at i dette tilfellet så var det en bevisst handling som førte til bråbrems, men hva med katter/andre dyr, eller andre uforutsette hindringer?

Denne bilføreren burde skjønt at når han handlet som han gjorde, så ville det bli personskade, derfor kan han i mine øyne ikke "slippe" straff for å ha skadet syklistene. Greit man blir provosert, men dette var å gå for langt!

Jeg ser altfor mange syklister i veibanen som overhodet ikke følger reglene som gjelder i trafikken. Jeg har ikke noe imot en syklist her og der, men flere i bredden i grupper på 10-15+ får meg til å se rødt :evil: Da får man tute og pærte, rulle ned ruta og kjefte eller noe annet som ikke direkte skader.

Når jeg leser fra flere her inne at dere gir "tommel opp", "bra", og andre positive tilbakemeldinger på en slik handling så håper jeg virkelig at dere ikke mener det direkte, men at dere skriver det som et tegn på delt frustrasjon over syklistenes oppførsel i trafikken :?

Skrevet

Jeg er langt på vei enig i det du sier, men stusser litt på hatet mot grupper som sykler sammen.

Selv synes jeg det er enklere å kjøre forbi to rekker á fem syklister enn én rekke med ti. En skal jo ha klar bane i mot uansett og da er lengden på feltet viktigere enn bredden.

Skrevet
Jeg er langt på vei enig i det du sier, men stusser litt på hatet mot grupper som sykler sammen.

Selv synes jeg det er enklere å kjøre forbi to rekker á fem syklister enn én rekke med ti. En skal jo ha klar bane i mot uansett og da er lengden på feltet viktigere enn bredden.

Man er på veien pliktig både å holde forsvarlig avstand til forankjørende og å slippe inn/ha stor nok luke til at forbikjørende trygt kan kjøre forbi og legge seg mellom. Ser ikke mange sykkelgrupper som praktiserer dette?

Hva som er tryggest/enklest/mest effektivt av en eller to i bredden avhenger egentlig mye av veien det foregår på.

Jeg har forøvrig heller aldri sett en organisert gruppe syklister i tettsittende fargerike antrekk, enten de er 2 eller 20, noen gang vise noe form for hensyn til sine medtrafikkanter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...