GeirK Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 De skal høre på oss fordi vi ferdes på veiene der syklistene skaper hodebry, og vi trenger toveis kommunikasjon før en idiot til smeller og gjentar det samme. Jeg har kjørt bil i 25 år uten å føle meg plaget av syklister. Hvorfor sliter du så fryktelig?
Just-turbodiesel Skrevet August 1, 2010 Forfatter Skrevet August 1, 2010 Kan det være fordi det er forskjell fra distrikt til distrikt hva gjelder hyppighet av hjernedøde syklister? Eller er all din erfaring synonymt med fasit på hvor alvorlig problemet er?
Kristian H. Foss Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Synes det er fryktelig irriterende med syklister som sykler 2 og 3-4 i bredden, men det blir som regel med litt tuting fra min side, eller at jeg kjører en tanke for nærme ved forbikjøring. Blir faktisk i godt humør når jeg en sjelden gang ser en syklist på gangfeltet, men det er som regel på lange sletter. Det og f.eks spyle en sykkelgjeng ned med spylevæske kan være nokså risikabelt om syklistene får væsken i øye og mister kontroll over sykkelen, ender med massevelt og kansje kommer det en bil rett bak med en noe uatksom fører. Greit å tenke litt konsekvenser, men er veldig lett å bli irritert når man ligger bak et sykkelfelt i 80 sona, uten noen som helst sjangse for å komme seg forbi. Det skaper igjen farlige situasjoner for både syklistene og bilistene.
oddis Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Andre steder er rammet verre enn andre med syklister. Noen har svingete veier hjem, og ikke mange veialternativ som i de store byene. Når alle skal bruke samme vei, den er svingete og syklister ikke viser hensyn og slipper forbi - DA blir det et problem. Syklister må gjerne bruke veibanen om de møter billistene på halvveien når en eller flere biler tar den igjen. To i bredden, og spesielt flere i kolonne er sterkt unønsket (alt i sin tid). På rett vei med gode forbikjøringmuligheter er det null problem. Jeg forstår ikke hvorfor ikke syklistene justerer seg etter dette, så blir ALT så meget bedre. Det er nesten utelukkende kun konkurransesyklister i kolonner/ 2 i bredden på sviingete vei og tanter med hjelm som ligger i rundkjøringa i 50 sona ut fra sentrum (med midtrabatter) og binder deg opp for 2 minutter jeg irriterer meg over. Så provoseres jeg også sterkt av folk uten refleks i veibanen når det er mørkt. Skulle vært mange hundre timers samfunnstraff for sånn. Samme gjelder å kjøre med headsett i begge ørene når man sykler eller går. Det er totalt uansvarlig. Man enser ikke om det dukker opp en situasjon bak seg gjennom hørselen.
Dolk Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 De skal høre på oss fordi vi ferdes på veiene der syklistene skaper hodebry, og vi trenger toveis kommunikasjon før en idiot til smeller og gjentar det samme. Jeg har kjørt bil i 25 år uten å føle meg plaget av syklister. Hvorfor sliter du så fryktelig? Du har med andre ord aldri kjørt gamle mossevei veien mellom Tusenfryd og Kolbotn.....
Springsteen Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 De skal høre på oss fordi vi ferdes på veiene der syklistene skaper hodebry, og vi trenger toveis kommunikasjon før en idiot til smeller og gjentar det samme. Jeg har kjørt bil i 25 år uten å føle meg plaget av syklister. Hvorfor sliter du så fryktelig? Her har du et godt poeng. Eneste grunnen til at de skaper hodebry for noen er da at folk lar seg irritere at de bare er der. Hva skal de gjøre for "vise respekt" for billistene da? gå av sykkelen og slenge smellkyss? Når de først er der, så må det gå an å oppføre seg som voksne siviliserte mennesker. Keep calm and carry on. Og jeg prøver ikke å frede syklister. Jeg har irritert meg på enkelte ganger jeg også, men ser ikke hva godt det gjør å slenge drit og det som verre er. Det er også mange syklister som oppfører seg uaktseptabelt, men da ofte i sentrum, over fotgjengeroverganger og går inn og ut av kjøretøy-rollen. Slik jeg opplever det skjer slike ting svært sjelden langs landeveien. Poenget mitt er at folk, uansett meninger om syklister som gruppe, ikke kan gjøre slikt som sjåføren i saken, det er tross alt mennesker en skader - fordi en muligens kommer noen minutter senere fram et sted? Nei, jeg synes det er håpløst, på lik linje med skremmende mange av holdningene som kommer fram her.
noekult Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Bare så det er klart, så kan dere se bakover at jeg ikke har noen aggressive holdninger til syklister. Grunnen til at jeg syntes artikkelen var kjempekul var jo fordi en fikk så nok at han kræsja sin egen bil... Det syns jeg var komisk... Men etterhvert formet jeg mening om at jeg syns syklistene bør skjønne at de irriterer bilførere...
hauken Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Dette kan da ikke være et stort problem,mye verre med vogntog og pensjonister...
winchester Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Bare så det er klart, så kan dere se bakover at jeg ikke har noen aggressive holdninger til syklister. Grunnen til at jeg syntes artikkelen var kjempekul var jo fordi en fikk så nok at han kræsja sin egen bil... Det syns jeg var komisk... Men etterhvert formet jeg mening om at jeg syns syklistene bør skjønne at de irriterer bilførere... Orker ikke lese artikkelen på nytt, men han kræsjet vel ikke sin egen bil? Han bråbremset fremfor følgebilen, slik at syklistene fløy gjennom bakruten. Og til deg over her - de kan vise respekt ved å gi tegn på at de har fått med seg at det befinner seg et motorisert kjøretøy bak, og deformerer gruppen og gjør ferdselen langs veien mye mer trafikksikker.
noekult Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Bare så det er klart, så kan dere se bakover at jeg ikke har noen aggressive holdninger til syklister. Grunnen til at jeg syntes artikkelen var kjempekul var jo fordi en fikk så nok at han kræsja sin egen bil... Det syns jeg var komisk... Men etterhvert formet jeg mening om at jeg syns syklistene bør skjønne at de irriterer bilførere... Orker ikke lese artikkelen på nytt, men han kræsjet vel ikke sin egen bil? Han bråbremset fremfor følgebilen, slik at syklistene fløy gjennom bakruten. Det stemmer. Litt trøtt i natten. Men komisk uansett...
Arild G. Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Uavhengig av hva du er for, har de lov å sykle langs veien - og det blir du nødt til å forholde deg til. Hva ville du sagt til Trafikksjef Oddmund Jensen om du møtte han IRL? http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll ... 60076/1021 I artikkelen du linker til her så sier jo selveste trafikksjefen i politiet at når sykkelistene bruker veien så skal de ligge til høyre i veibanen og man skal ikke sykkle to i bredden. Fordi at man skal slippe biler forbi. Man skal også bruke gang/sykkelstien når det går sakte, som i motbakker o.l. Dette er det desverre VELDIG mange sykkelister som driter i. Angående den aktuelle saken så mener jeg at de sykkelistene som låg klint inntil audien i stor fart må ta ansvar selv for at de ble skadet, uavhengig av hvorfor audien måtte bremse. Han gærne billisten bør og vil selvsagt få en straff, men skade på sykkelister og skade bak på audien bør ikke ha noe med den sake å gjøre.
Fredrik 90 Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Hehe! Veldig artig sak og på tide at syklistene kanskje snart tar hintet! Men jeg vil få pressisere at den A6en på bildet var følgebilen som sykelisten for gjennom bakruta på. Kjører maken bil selv og vil ikke bli assosiert med bilbøller hehe! Syklister har etter min mening ingenting i veien å gjøre og jeg blir så forbanna hver gang de de syter og klager over hensynsløse billister. Det er det samme med folk i kajakk på sjøen som syter over høye bølger fra andre båter, de har da ingen ting midt i leia å gjøre akkurat som syklisten har ingenting i veibanen å gjøre! Det irriterer meg så at hver gang det er syklister i veien så er det ikke en kjeft på gangveien, så unnskyldningen er helt på trynet. Jeg kan ikke huske hvor mange ganger jeg har tuta og vist finger til syklister, og det virker som de ikke bryr seg stort heller. Fattern hadde en fin episode her for en del år siden! Vi kjørte på en vanlig hovedvei hvor vi ender opp bak en sta syklist og med tett trafikk i mot kommer vi ikke forbi! Køen bak blir lang og det tutes fra flere biler og syklisten legger seg fankenmeg på trass lengre ut i veien. Vi får trøkket oss forbi og fatteren gasser godt på ett stykke før han bråbremser og hiver E39en opp på fortauskanten, setter på nødblinken og spretter ut! Jeg husker ennå fatterns ordvalg idet han hukker tak i armen på syklisten så han holder på å tryne over styret! "DU! Faenmeg altså! Nå skal du høre her ditt forbanna trafikkfarlige rasshøl!" Billistene som kjører forbi gir tommelen opp og tuter. Syklisten får en real lekse før fattern slipper armen hans, mens syklisten prøver å forsvare seg på klingende Bergensermål og får trykket fram enkelte gloser som Bilbølle, framtidig drapsmann og at han ikke skulle hatt lappen! Så smalt det rått fra fadern "Du må snart lære deg å sykle med beinproteser hvis du fortsetter slike med slike holdninger fordi en vakker dag havner du under en buss eller lastebil og den vakre dagen hadde vært i dag om jeg kjørte lastebil, drapsmann eller ikke!" Syklisten rister bare på hode og sier "dette blir for dumt" før han setter seg sykklen og sykler videre PÅ GANGVEIEN!!! Vi måtte tåle ett kvast leserinnlegg i lokalavisa om den psykisk ustabile mannen i sort BMW men ellers så tror jeg han syklisten fikk seg en real støkk.
Just-turbodiesel Skrevet August 1, 2010 Forfatter Skrevet August 1, 2010 hahahahahaha, åh, faren din skulle hatt en pris! det skulle vært flere som turte å gjøre noe slikt!
winchester Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Fredrik, haha! Skulle likt å møtt faren din, høres ut som en skikkelig kar!
Fredrik 90 Skrevet August 2, 2010 Skrevet August 2, 2010 Hehehe! Han skulle vært sensurert av og til ja Men dette var ett ekstraordinært tilfelle jeg husker spesielt godt, ho mor pleier å jekke han ned som regel men ho var ikke med denne dagen så da gikk det som det gikk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå