Gå til innhold

Forsterker E39.


Anbefalte innlegg

Skulle få sette inn en forsterker i min E39, og var kommet så langt at bilen var levert på Bilradiospesialisten i Trondheim. Fikk da vite at det satt en orginalforsterker bak, og at det ikke hadde noen hensikt og bytte ut denne. De foreslo at det kunne være en ide og bytte bakhøytalerene for dermed og få en bedre lyd. Tenkt ikke mere over det der og da, men har i ettertid fundert på om den orginal forsterkeren som sitter i bilen er noe tess. Noen som har noen råd og bidra med? Det ble ikke byttet bakhøytalere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hva denne forsterkeren du hadde tenkt å putte inn skulle drive.

Hvis planen bare var for headuniten (spilleren) å drive fronthøytalerene mens en annen forsterker skal ta seg av bakhøytalerene er forsterkeren som kom med utvidet stereopakke grei nok.

Har du derimot tenkt til nå eller senere å ha forsterkeren til å drive en subwoofer av et eller annet slag, så er det bare å bytte med en gang.

Personlig ville jeg byttet uansett. Men så er jeg allergisk mot høytalere som kommer med i en bil uavhengig av om det er standard eller premium stereopakke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle få sette inn en forsterker i min E39, og var kommet så langt at bilen var levert på Bilradiospesialisten i Trondheim. Fikk da vite at det satt en orginalforsterker bak, og at det ikke hadde noen hensikt og bytte ut denne. De foreslo at det kunne være en ide og bytte bakhøytalerene for dermed og få en bedre lyd. Tenkt ikke mere over det der og da, men har i ettertid fundert på om den orginal forsterkeren som sitter i bilen er noe tess. Noen som har noen råd og bidra med? Det ble ikke byttet bakhøytalere heller.

Hvis du bare skal bytte forsterker, uten å bytte høytalere foran, og bak er det behov for et pasivt filter (hvis du har 3 høytalere i hver fordør)

Originalforsterkern er ikke noe kraftverk, og kan med fordel byttes ut.

Ta kontakt med Planet Hifi i sorgenfriveien. De fixer dette for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk PnP forsterker, gir mye mye mer kraft til høytalerene en orginal forsterkeren (som er latterlig svak), ligger tråd om det på forumet.

viewtopic.php?f=10&t=143674

I en e39 med forsterker bak, får man mange flere og bedre forsterkere en en PNP, som er enklere å koble inn. Hvis man kobler inn en pnp forsterker (med de jalla ledningene som følger med) i denne bilen vil den gi 0 effekt, da den må kobles inn før original forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk PnP forsterker, gir mye mye mer kraft til høytalerene en orginal forsterkeren (som er latterlig svak), ligger tråd om det på forumet.

viewtopic.php?f=10&t=143674

I en e39 med forsterker bak, får man mange flere og bedre forsterkere en en PNP, som er enklere å koble inn. Hvis man kobler inn en pnp forsterker (med de jalla ledningene som følger med) i denne bilen vil den gi 0 effekt, da den må kobles inn før original forsterkeren.

Veit ikke hvor du har den erfaringen fra, men på min med blaupunkt forsterker så var det overaskende bedre lyd med kun PNP forsterker med orginal høytalere.

Kan kansje være enig at andre "vanlige" 4 kanals forsterkere er bedre/sterkere, men igjen må ha en modul eller noe for og få ut phono signal fra headunit/cd veksler hvis man har det.

Min erfaring på E39 med blaupunkts PNP er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel til at jeg skifter forsterker. Vil gjerne plassere den der den orginale står. Har CD veksler og forsterker på venstre side i bagasjerom. Håpet og finne en som jeg kunne montere selv uten for mye ledningsstyr. Er ikke ute etter annet enn en forsterker som kan gi en del bedre lyd enn den orginale. Men det er vel mye og velge i??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel til at jeg skifter forsterker. Vil gjerne plassere den der den orginale står. Har CD veksler og forsterker på venstre side i bagasjerom. Håpet og finne en som jeg kunne montere selv uten for mye ledningsstyr. Er ikke ute etter annet enn en forsterker som kan gi en del bedre lyd enn den orginale. Men det er vel mye og velge i??

Hei,

Jeg lurer litt på dette jeg også, da min far har Hifi stereo i sin E39 med sub osv.

Vet ikke helt hvordan man skal gå frem med å montere forsterker her, siden den orginale kanskje har mange flere utganger, og det kreves flere utganger.

Noen som vet hvordan man skal gå frem for å løse dette med koblinger og slikt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg lurer litt på dette jeg også, da min far har Hifi stereo i sin E39 med sub osv.

Vet ikke helt hvordan man skal gå frem med å montere forsterker her, siden den orginale kanskje har mange flere utganger, og det kreves flere utganger.

Noen som vet hvordan man skal gå frem for å løse dette med koblinger og slikt? :)

Er lednignsnett koblinga forskjellig fra din? altså helt annet stikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt og kanskje montere inn en Blaupunkt THA 475, men er usikker om det er mye styr med ledninger. Hadde planer om og sette den bak der den orginale står, men må først måle ut om den passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg lurer litt på dette jeg også, da min far har Hifi stereo i sin E39 med sub osv.

Vet ikke helt hvordan man skal gå frem med å montere forsterker her, siden den orginale kanskje har mange flere utganger, og det kreves flere utganger.

Noen som vet hvordan man skal gå frem for å løse dette med koblinger og slikt? :)

Er lednignsnett koblinga forskjellig fra din? altså helt annet stikk?

Det vet jeg ikke igrunnen, men er vel forskjellig kobling på eldre vs nyere E39, og hans er 98 modell, og min er 03, så vil tro han har gamle sorten..

Men vet ikke hvor ting kan kobles inn helder, om det skal kobles nede på radio modulen på samme måte som jeg jorde i min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke igrunnen, men er vel forskjellig kobling på eldre vs nyere E39, og hans er 98 modell, og min er 03, så vil tro han har gamle sorten..

Men vet ikke hvor ting kan kobles inn helder, om det skal kobles nede på radio modulen på samme måte som jeg jorde i min :)

Antar du må opp med deksla og se om det er samme koblinger :)

Men siden de blaupunkt koblinga passa flere modeller skulle tru de bruka det samme, ikke veit jeg :)

Har tenkt og kanskje montere inn en Blaupunkt THA 475, men er usikker om det er mye styr med ledninger. Hadde planer om og sette den bak der den orginale står, men må først måle ut om den passer.

Det er bare plug and play, men du må bare finne en plass og fest forsterkeren :) Skal ikke trenges og kutte eller styre mye annet en og legge opp ledningen dit du vil ha de.

Men trur du må ha orginal forsterkeren for at blaupunkts pnp skal funke, siden den får signala fra orginal forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Bavariansoundwerks (www.bavsound.com) så er dette veldig enkelt.

Han sier det er bare og "tap" into the wiring for å hente signal... :?

Går da ut i fra at man enten kan hente signal oppe på forsterkeren, der sgnala kommer INN, og da tipper jeg at signala kommer fra der nede med radiomodulen :)

Tror jeg skal ta og demontere bilen til gamlingen og sjekke :)

Sendte mail til bilradiospesialisten og spurte, men har fan ikke fått noe svar!

Så da får man finne det ut på egenhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sendt mail to radiospesialisten angående min blaupunk også ingen svar heller enda (2-3uker sia)

Veit ikke åssen type signal som brukes mellom cdveksleren og orginal forsterkeren, men det Blaupunkten gjør er bruke vanlige høytaler lyden som signal, så hvis ikke koblingene passer, så trur jeg det skal forstatt gå an og koble litt og få til hvis man setter seg inn i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...