Gå til innhold

bilen blir varm! hjelp! e38 4,4 v8

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

jeg gikk inn på den skjulte obcn på bilen ved en tilfeldighet og så at tempen lå på 105 grader sånn ca. men tempnåla har ALDRI passert midten!

jeg tok da å åpnet toppa på radiatoren og da dant vannet over. rant ut litt så da begynte "check coolant level og pipe.

så lot den kjøle seg litt og hadde på vann. så åpnet jeg lufteskruen. kjennes også ut på slangene som går inn på toppen av radiatoren at det bare er luft inni de (kjennes tom ut altså)

så jeg åpnet lufteskruen og startet den. kom myyye luft ut men tror ikke jeg har fått ut alt, kjennes hvertfall ikke slik ut.

kjørte meg en tur også i sta. ble 100 grader da og og akkurat det samme.

tror jeg bør skifte termostat og vannpumpe og få lufta systemet SKIKKELIG.

men rart det ikke vises noe på tempnåla? kan det være en sensor som tuller med meg?

kan toppene ha tatt skade av dette? da ser dere ei dødsannonse i avisa i morra, hehe : P

er ingen tegn til olje i vannet eller vann i olja!

hvordan er det med reklamasjon når jeg nylig har kjøpt bilen.

Skrevet

On board computer:). Får opp skjulte funksjoner om bensinnivå, temp, volt osv. Kan ginden link senere, sitter på iphone nå...

Skrevet

Å skifte vannpumpe og termostat er nok ikkje dumt nei.

Det tar vel litt til å lufte kjølesystemet.

105 grader er ikkje altfor varmt.

På ein motorsykkel eg hadde starta vifta på 106 grader.

Når det går mot 115 grader begynner det nok å bli litt skummelt

Skrevet

hmm, synes over 100 høres mye ut jeg altså. 730n min lå på 85-90 tror jeg. men kan jo hende en føler tuller litt også. noen som vet hvordan man lufter disse skikkelig da? er det flere lufteskruer?

Skrevet

noen som vet om det er plastskovler på vannpumpa på denne? synes det ser ut som at det er plastbiter i vannet. tar ut pumpa og termostaten når jeg kommer hjem fra jobb i morgen!

Skrevet
husk at KTMP (TEST NR 9 om du har låst opp OBC) er kjerne temp i blokka. og ikke tempraturen på vannet i motoren.

http://www.meeknet.co.uk/E38/OBC_Unlock.htm

de fleste bmw termostatene skal vel åpne på 92 grader ca.

åååå, det er tempen i blokka altså? er det farlig om denne passerer 100 grader da? trudde den var kjølevannet jeg vett.. da skjønner jeg hvorfor den ikke henger sammen med nåla..... for nåla står på vanlig driftstemp hele tiden. mye mulig jeg har laget styr uten ett problem nå, men skal sjekke det lell, liker å vite at det er 100% !

Skrevet

jeg er ikke helt sikker. men når termostaten min røk merket jeg brått nåla mi nermet seg rød strek i speedometeren. brå svinga inn på en buss lomme og sjekka test nr 9 den hadde 125 grader tror jeg. husker ikke helt. bilen ble stående til jeg hadde 90 grader på OBC. da startet jeg og testet. fikk kjørt 2 min så begynnte nåla og stige og jeg hadde vel ca 115 grader i obc..

bilen min har ny termostat nå. den skal åpne på 92 grader. jeg kan sjekke når jeg kjører i morgen hva OBC måleren ligger på i min E38 etter jeg har kjørt en stund.

jeg kjørte en stund med test 9 fremme etter jeg byttet termostat. men mener å huske den hadd ca 100 grader.

Skrevet

min E38, gammle E30, opelen min og mamma sin fosser vannet ut av om man skrur opp vannlokket selv om det ikke er noe kjøleproblem. er jo trykk der selv om vannet ikke koker.

Skrevet

hmm. trudde den koka når vannet rant over jeg. ringte gs i dag. de kunne ikke gi meg noe konkret svar på hvilken temp det skulle være på termostaten men de skulle sjekke opp (super service av han som satt i telefonen!!)

tok ut vannpumpa og termostaten i sta. termostaten er merket 105 grader, noe jeg synes høres litt høyt ut. vannpumpa så greit ut, men bittelita slakke i den. hvor mye skal det være???

skal koke termostaten etterpå no

Skrevet

Fikk stabla 740n min på beina igjen idag :D Var ute på en liten kjøretur, og gikk inn på OBC'n for å sjekke KTMP på test: 07. Den viste 105grader. Så da tror jeg ikke det er noe i veien med motoren din. Eller kanske det feiler noe både min og din :lol:

Skrevet

beklagre en skrive feil tidligere. test 9 er volt :P er nr 7 som er riktig ja :)

har kjørt en tur med 7er`n i dag.

etter en litt kom den opp i 99 grader.

45admufdksw3mqbudvir.jpg

den lå der en stund. så vippet den opp til 100

blrummdlfgmbpx2pf35u.jpg

mens jeg kjørte gikk den litt opp og ner mellom 100 og 98 grader. mest på 99. men det kom ann på hvor mye motoren ble belastet. der det var sletter eller nedover holdt den 98-99. var det lengere oppoverbakker kom den opp i 100.

for å komme hjem er det mye oppover bakker siden jeg bor oppe på et lite fjell og veldig trange gater. så blir lavt gir opp veien hjemme. når jeg stoppet hjemme i gården hadde jeg 102 grader.

7xte6ek09rggtt0y8t7m.jpg

men jeg har jo en 6er. så kan hende den har en kaldere temp en V8. min termostat åpner på 92 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...