Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ringt bt også, og det var egentlig ikkenoe problem det, men om man skal typegodkjenne bilen så må man søke,

kan ref. litt til SSP om det er noen som har hørt om de, de har fått godkjent:

E12 Alpina B7 Turbo (basis 518)

E30 med M5 3,6l twin turbo 1048hk/1050NM

E28 545 Turbo (Basis 518)

E34 Alpina B10 Bi-turbo stasjonsvogn (basis 518)

E34 M5 (basis 518)

E34 550 V12 (basis 518)

E34 M5 Turbo (Basis 525 D)

E36 Compact B8 4.6 V8 (basis 318)

E36 Compact 5,6 V12. ("den lille med den store"). (basis 316)

E36 Compact 2.8 kompressor (basis 318)

E36 B8 4.6 V8 stasjonsvogn (basis 323)

E39 M5 V8 stasjonsvogn (basis 520)

E46 Coupe Hartge H50 (M5 V8) (basis 323)

E46 M3 SMG 4 dørs (basis 318)

E46 M3 SMG stasjonsvogn (basis 320)

E46 325 kompressor cab (basis 325)

E46 Alpina B8 4.6 V8 (basis 323)

E46 M3 CSL (basis 325)

E46 M3 CSL kompressor (basis M3 CSL)

E92 M3 V10 550 hk (basis M3)

Porsche GT2 Evo 686 HK (basis 911 SE)

Porsche RSR 3.6 (basis 911 2,4)

Mitzubishi Evo VI med M3 2,3 Turbo 570 HK

E12 Alpina B7 Turbo (basis 518)

så ingenting er umulig :)

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
må nok ringe biltilsynet å spøre. er de som godkjenner biler.

jeg sendte en søknad for å få godkjent en M62 i min E38.

her er svaret jeg fikk.

Kjøretøy id: XX XXXXX

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstillede krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2).

Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil det største motoralternativet bilen kunne leveres med fra fabrikk.Bilen må da ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne med detaljspesifikkinformasjon om hva som skiller de ulike modellene så som garanti for at de rette delene er benyttet kan viakseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW).NB: Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides. I så tilfelle må detfremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer.

Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy.

Kjøretøyet må etter ombyggig fremstilles en trafikkstasjon for kontroll hvor endelig godkjenning kan gis.

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.

Med hilsen

Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt

Kjøretøy hallkontroll

husk at den bilen der er nyere enn 10 år ;)

Skrevet
faar man i det hele tatt godkjent 4l v8 i bil som har krav om katalysator og avgasskrav fra helvete?

Du kan kun bygge om motor til det som orginalt kom med karosseriet fra fabrikk.

Altså, en 518 kan bygges om til 540. Men ikke med Mercedes motor.

Skrevet

men tror nå ikke det skal være store problemet å godkjenne v8'er i E36, kommer til å bruke mye originale deler, og E36 ble jo også levert som Alpina B8 som har 333hk, og om jeg bruker M3 3.2l understell og M60B40 som ble brukt i alpina'en, men bare med 286hk som heller ikke overskrider vekt og effekt fra en original M3

Skrevet

nei det gjør den ikke, og det skader ikke å høre litt på hva folk prøver å fortelle deg. flere her som har god greie på hva de prater om som prøver å hjelpe deg.

Skrevet

hadde nok vært ganske så heftig med en v8 godkjent i E36, tror jeg skal høre litt mer med bt, har hvertfall fått klarsignal fra tollvesenet, så må høre på teknisk hos bt også tror jeg at det blir søknad, men noen som veit hvor man finner søknad i det hele tatt? på statens vegvesen sin nettside finner jeg bare søknadskjema ang ombygging av mc :/

Skrevet

du kan spørre så mye du vil her, ringe både tollvesend og kondomeriet og glede deg over hva de sier, men ditt lokale bt bestemmer, er bilen nyere enn 10 år tilkommer avgifter bare.

bt kan si det går pr telefon, men kan fortsatt nekte deg når du søker, så send en skriftlig fårespørrsel, så får du tilrekkelig info, så sender du søknad..

det er fasittsvaret på dette spørsmålet, ingen her vet, det varierer fra bt til bt osv...

Skrevet

Klarsignal fra tollvesenet ja. Hehe..

Som nevnt over, og som hintet tidligere, så har ikke tollvesenet en dritt med godkjenningen og gjøre.

Men de tar selvsagt imot penger for effektøkningen uansett om det er godkjent ombygd eller ei.

Skrevet

og godkjenne bilen som alpina er heller ikke så enkelt siden alpina ikke er her i norge.

etter min bil er ombygget til 740 må jeg vise bilen hos bmw så de kan skrive et brev der de bekrefter at jeg har brukt 740 deler til mit bygg, dette må jeg ha med på BT så de ser bmw bekrefter at bilen er forsvarlig bygget om til 740 med riktige deler.

har også spurt på bmw etter alpina. og da svarte de bare at alpina har ikke noe med bmw å gjøre. det er et eget bilmerke og bmw vet ikke noe om alpina og har ikke noe data på alpinaer. så bmw vet nok ikke hvilke deler som er riktige i en E36 alpina så de kan ikke bekrefte brukte deler så du får det godkjent.

vet SSP har fått mye rart godkjent. men de er et godt kjent firma nå. så de blir nok sett på som mer seriøse i forhold til en privatperson de ikke kjenner til.

Skrevet
SS performance har fått godkjent en E36 ombygd til 340i, så skal ikke være umulig, bilen har heller ikke krav på kat

Nå er det forskjell på hva ssp får til og hva en privatperson kan få til. Også komemr det ann på når de gjorde det. bilen har krav på kat når den er en 91 mod.

Tror kanskje ikke det er tollvesenet som godkjenner ombyggingen serru.

søknad om ombygging skal sendes til tollvesenet pga avgifter og slikt

Tollvesnet har ikke noe med ombyggingen å gjøre. De skal kun ha papirer på antall hk og vekt etter at ombyggingen er ferdig...

Skrevet

tar tid, ja du får svar så blir du videresendt, og så må du vente så blir du vidresendt til saksbehandler, men det er eneste muligheten.

at ssp blir tatt mer serriøst enn en privatperson er tull, de er mennesker de også, om du har nok kunnskap osv så er det større sjangs for og få godkjent søknaden, rabler du ned 4-5 linejr uten tegnsetting osv er det en useriøs søknad, den vil også bli behandlet deretter.

så skaff en plan, når fårespørrslen er besvart går det fort, gikk kjapt for min del i allefall, og jeg fikk grønt lys på e30 turbo med en effektbegrensning på 286hk

Skrevet

fårespørselen har blitt sendt til saksbehandling nå, venter bare i spenning på svar :)

det ssp gjør når de bygger om bilene er at de holder seg til foreskriftene, er det jeg kommer til å gjøre også,

kommer til å prøve å skaffe papirer på motor og slikt fra bmw om de er villige til å gi ut det, jobber på verkstedet der så kanskje jeg får snakka meg til litt papirer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...