Gå til innhold

Quaife diff installert! Førsteinntrykk (og Video!)

benjamin84
 Share

Anbefalte innlegg

grom oppgradering på smakfull bil ;)

kjekt å se at noen bruker penger på slikt, på en så ny bil.

hovedpoenget til Odd-M er riktig, om enn noe forenklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

grom oppgradering på smakfull bil ;)

kjekt å se at noen bruker penger på slikt, på en så ny bil.

hovedpoenget til Odd-M er riktig, om enn noe forenklet.

Har bestemt meg for å beholde bilen en god stund fremover nå, utrolig fornøyd med den, så da kan jeg liksågodt bruke noen kroner på å gjøre den (i mine øyne) helt perfekt :D Er nok få som ser verdien i en slik oppgradering, men for meg så er den verd hver krone, smiler hver gang jeg setter meg i bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med slikt om dagen? Er egentlig diffbrems mulig å oppdrive på nyere biler som ikke er en BMW M bil?

Tenker du orginalmontert? I så fall så er det tilgjengelig fra alle de seriøse sportsbilprodusentene (Porsche og lignende). Av mer folkelige biler så kan man jo nevne Mazda MX-5: i 2.0 Sport utgaven så kommer den med torsen diff (samme prinsipp som Quaife). Nissan 350Z kommer også med sperre i enkelte utgaver. De fleste AMG modellene til Mercedes har fått diff brems som valgmulighet i det siste, tror dette er en elektronisk styrt clutch-basert sak, lik M-diffen :)Edit: Glemte at også en del "hot hatches" har fått mekanisk diffbrems grunnet vanvittig mye hester, men disse er jo forhjulsdrevne, og sikkert ikke spesiellt interessante for de fleste BMW entusiaster ;)

Dessverre så er det blitt slik at de fleste produsenter kun leverer en ordentlig mekanisk sperre på topmodellene sine om de i det hele tatt har det tilgjengelig. Porsche nektet jo lenge å utstyre Cayman med en skikkelig diff i frykt for at denne ville begynne å kanibalisere salget av 911 modellene. Kjipt at det er blitt slik, for ESP systemene er absolutt ingen fullgod erstatning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åpen diff er kjedelig uansett hvordan man snur å vender på det, diffbrems og vinterføre, bare gi litt gass så leggern seg på tvers av seg selv, så er det bare å styre med gassen :)

I de aller fleste tilfeller så vil en åpen diff spinne på et hjul og selv på snø merkes det og blir uforutsigbart iforhold.

Når det gjelder de gamle modellene ble vel dem utstyrt med en lamelldiff på 25% som ekstrautstyr, er man på utkikk etter en slik diff så koster det flesk for en ihjelkjørt en..

Lager Quaife deler til gamle BMW differ og?

Viskose eller lamelldiff det blir med Quaife og hvor mange prosent overføres på hjulet som i utgangspunktet "står stille"?

Hardykobling i begge enda av mellomaksel på bilen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var rett og slett bare sinnsykt stilig ..! :-D

Men, forstår jeg riktig at 1'eren blir BEDRE på vinterføre av denne oppgraderingen, eller blir den bare mer (forutsigbar-) leken?

Har et hushjørne jeg holder på å kveste bilen rundt hver eneste vinter - billig forsikring dette, om det holder bilen mer stø :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åpen diff er kjedelig uansett hvordan man snur å vender på det, diffbrems og vinterføre, bare gi litt gass så leggern seg på tvers av seg selv, så er det bare å styre med gassen :)

I de aller fleste tilfeller så vil en åpen diff spinne på et hjul og selv på snø merkes det og blir uforutsigbart iforhold.

Når det gjelder de gamle modellene ble vel dem utstyrt med en lamelldiff på 25% som ekstrautstyr, er man på utkikk etter en slik diff så koster det flesk for en ihjelkjørt en..

Lager Quaife deler til gamle BMW differ og?

Viskose eller lamelldiff det blir med Quaife og hvor mange prosent overføres på hjulet som i utgangspunktet "står stille"?

Hardykobling i begge enda av mellomaksel på bilen din?

Quaife er en "torsen" diff, samme teknologi som er i midt-diffen på skikkelige Audi Quattro biler. Denne diffen vil overføre krefter til hjulet med best grep, opp til et forhold på 4:1, i motsetning til en clutchbasert diff som vil ha et fast prosent slipp. Du kan lese mer om fordelene på hjemmesiden til Quaife. Ønsker du å vite hvordan det funker rent mekanisk så anbefaler jeg å google litt etter torsen differ (fin artikkel her), og forbered deg på mye hodebry ;) Jeg er utdannet maskiningeniør og er allikevel ikke 100% sikker på om jeg har skjønt hvordan den fungerer...!

Quaife diffene er forøvrig også pre-loadet noe, så man slipper at de blir helt åpne i et tilfelle med 0 grep på det ene hjulet. Kjekt på snøføre vil jeg tro :)

Her er en oversikt over alle BMW diffene som Quaife lager: Birds Auto UK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diffbrems/sperre er ikke bare positivt på vinteren, det er spesielt et problem når du har skråhelling, da sklir du ut mye lettere.

Kan se for meg at det kan være et problem ja, for når du første mister grep så gjør du det garantert på begge hjula samtidig. Moro og forutsigbart, så lenge man har plass :) Vet ikke om ESP vil hjelpe her, da får du maks grep uten fare for å skli ut sidelengs?

Jeg gleder meg stort til å teste alt mulig slikt nå til vinteren :) Første gang jeg har gledet meg til å få på vinterdekkene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte Opel senator(45% brems) i vinter, kjørte på en smal stølsvei i Valdres hvor det kom en bil i møte i en sving, veien var kraftig dosert, slitte vinterdekk og måtte stoppe nær grøfta, fjellvegg 1 meter fra bilen. Da fikk jeg 2 mann til å spenne kroppen med beina mot fjellveggen og henda på bakskjermen og spenne ifra for å ikke skli ut av veien på den polerte snøen da jeg begynte å sette igang pent og rolig på vinterprogram(sluring på 3. gir), gikk fint, men hadde ikke gått aleine.. Så jeg ser tankegangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bytt rollbar bak ihvertfall. Sjekk 1addicts.com for å se hva som kan gjøres for å kurerer understyring mtp. understell.

Det er i første omgang bytte av rollbar foran, samt andre dempere/fjærer.

E92 Rollbar er bolt-on på E82. Så det finnes mange å velge i.

sjekk de forskjellige delenummerene på realoem.com.

Stivest er E93 M3

Veldig mange bytter til E92 M3 varianten.

Originalt performance understell til bilen kommer med front rollbar fra E92 330d :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du tar ikke helt feil, selv om grunnleggende er det ikke slik.

å bytte stabilisator stag (som vi kaller det på norsk) bak og ikke foran vil bli feil, ja.

men, dynamisk sett (lettere å se for seg dette om du allerede har en stiv bil), så vil bilen blir mer understyrt jo mer du stiver den foran.

at 1eren blir betraktelig bedre med stiver stag foran er veldig godt mulig, jeg har ikke forska så mye på denne bilen (da jeg ikke har hatt en slik selv), men det har med denne modellen,dekkene,understellet, demperne spesifikt å gjøre. Ikke hvordan dynamikken til syvende og sist er.

som sagt, på denne modellen så stemmer det nok som du sier, men det har med hvordan den allere der satt opp (utgangspunktet), men fysikken bak det er som Odd-M nevner (til en viss grad selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...