Gå til innhold

BMW dieselmotorer, nyttig info


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

Dralle; mener jeg nevner dette i første post? men ja dette løser ofte problemet :)

Sveinfor; eneste måten det kan komme eksos ut der er om innsuget ditt lekker (evt egr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

moorene er i utganspunktet like. TD vs TDS se første innlegg.

bunnpanne er forskjellig, og antagelig vil det være små forskjeller på ledn nett siden det er tilpassa et annet karosseri. ellers like.

også er alt som går fra "front" til motor self annerledes. (ic, inntak osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moorene er i utganspunktet like. TD vs TDS se første innlegg.

bunnpanne er forskjellig, og antagelig vil det være små forskjeller på ledn nett siden det er tilpassa et annet karosseri. ellers like.

også er alt som går fra "front" til motor self annerledes. (ic, inntak osv)

ok, skal muligens bytte motor i helga, så lurte egentlig på om jeg slipper å flytte over ledningsnett?

men det som egentlig må flyttes over er da ivertfall: bunnpanne, oljefilterhus?..ettersom det kun er motor som skal flyttes over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for info'n:P...skrev foresten tidligere at motoren min fjuska noe jævlig og ble enda være under visse turtall/gasspedalstille (f.eks når du gir på for så å lette litt på pedalen)..dette har med tiden ført til at clutchen har begynt å bli ganske gåen(pga motor driver å rykker i drivverket pga fjuskinga..og med mye moment..)...regner bare med at det er pumpa som gjør dette(tenkte kanskje det var den referanse greia inni der som skal bestemme/kjenne på turtallet..bestemte meg ivertfall derfor for bare å bytte motor..tror det er det billigste:P

rettelse: står at den motoren jeg skal ha er en 525tds..så er kanskje akkurat samme ledningsnett og hjerne allikevel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e34_525tds; Takk for at du deler din betydelige kompetanse her. Lurer på om du har noen som helst idé om hva som kan feile min 525dat -03 (E39, regner med det er en M57d25 under panseret):

Ved turtall over 3000 virker det som motoren har en turtalls-sperre. Det kan være ved 3000, 3500 eller 4000 rpm hvor den plutselig kobler ut for så å koble inn igjen med en gang turtallet synker litt. Mao. den oppleves til å ha en gammeldags mekanisk turtalls-sperre som slår inn for tidlig, og dette skjer uansett belastning. F.eks. hvis jeg gir gradvis gass når jeg står parkert så vil den ikke høyere enn 4000. Hvis jeg kjører steptronic'en i manuell, så drar den på helt til turtallet er oppe i 3-4000 omdreininger, og deretter begynner den å "lugge". Kjører jeg på automat, og gir gass, så begynner den å lugge før automat-kassen finner det for godt å legge om til neste gir (noe som deretter skjer litt ubehagelig...)

Har mistenkt en av matepumpene, men i tilfelle ville ikke motoren oppnådd fullt turtall i fri, og kun fått problemer under belastning? Er det noe annet som virker mistenkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

togga; takker for trivelig kommentar :)

Jeg tenker også på dårlig mating, men "etterspørselen" for diesel under full belastning v 2000 rpm vil normalt være større enn uten belastning og 3500.

Må nesten lese feilminnet, etterfult av å lese vitale verdier når feilen oppstår.

(det kan også ha noe med trykk i railen å gjøre, og dermed evt følgefeil pga feil på trykkføler. )

bmw Jon:MIN mening, uansett hva andre måtte hevde, så er en glødeplugg enten i orden eller så er den defekt, som ei lyspære. (har sett noen som mener de greier å måle feil verdier, men skal ikke kommentere det når jeg ikke har vært der selv). enten så er det motstand, eller så er det ikke (altså ingen forbindelse).

TD vs TDS, ledn nett er i utgangspunktet likt her. skillet er ikke td eller tds, men årsmodell. Hjernene er jo åpenbart forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e34_525tds: Takk for kjapt svar! (må si som Naitsirk, det er utrolig hva enkelte gjør for å hjelpe andre :)

Men til saken: Har nettopp kjørt diagnosetest, og til min "lettelse" så ga den én beskjed: "Forpumpe". Verken mer eller mindre... Med hjelp fra en kompis på et lokalt verksted heiste vi opp bilen og kunne observere at den fremre hørte og kjentes ut til å gå fint. Han var derfor ganske sikker på at vi bare kunne bestille ny bakre matepumpe, så den kommer forhåpentligvis før helgen ;)

Endte opp med å bestille uoriginal (VDO) til 1.700 kr. Original kostet 3.050 hos GS og 3.500 hos Bavaria. Håper det ikke viser seg å være dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takker for svar:)....heh, viser seg at det er litt forskjellig som har foregått på denne motoren. for det første: hadde bilen hos en fyr som jobbet på bmw før(har eget verksted nå). han mener grunnen til at den går som den går, er at et lokk på pumpa er skrudd av og det har blitt justert opp dieselmengden. noe som gjør at bilen får altfor mye diesel. han prata om en skrue på lokket som egentlig skulle være plombert (såg etter på den andre motoren jeg har, og den fant jeg ingen plombering på?) dette skulle han iverfall kunne justere til på ca to verkstedtimer.

Nr 2: han som eide bilen før har tydeligvis hatt problem med fødepumpa bak i tanken. har tidligere funnet kvittering på at den er innkjøpt. denne er sikkert da bytta, men uten hell. så...han har lagt opp en kabel ifra pluss i motorrom og inn på en trykkbryter, denne er jorda i alle glødestiftene. når denne er inntrykt, hører man pumpa begynne å gå bak i tanken. regner bare med da at glødestiftene også da gløder så lenge denne er inntrykt..dette kan umulig være bra for dem? og, skal fødepumpa i tanken gå hele tida? kan det være releet til pumpa som har tatt kvelden? igjen, tusen hjertelig takk for all hjelp du gir oss diesel folk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for trivelige kommentarer! kjekt å se at folk setter pris på det.

pumpa skal ikke gå hele tiden som mange tror. Det er egen "fødepumpe" inni hovedpumpa.

Jeg skjønner hva han du kjenner prater om. Det er mulig de har gjort dette, men det er lite effekt å hente på det. 2 timer er også helt greit for å justere dette. for å få det perfekt bør pumpa kjøres i benk.

pumpa og pluggene går ganske likt.

togga, høres bra ut, og lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om trimming siden du har sånn inngående kjennskap til disse motorene.

Jeg har erfaring med trimming av turbo-bensinere og har på disse bygd ny og større eksos uten katalysatorer. Det jeg lurer på med disse BMW-dieselene er hvordan større eksos uten filtere osv og med vesentlig mindre mottrykk vil påvirke turbotrykket. Tenker da på at disse VTG-turboene ikke har Wastegate(?) og på om man derfor kan få problem med å kontrollere turbotrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg driver med trimming av disse, og kommer til å registrere firma neste år.

Eksosen er er ofte ganske bra dimmensjonert for moderat + effekt uttak. men det er ikke katalysatoren. Denne gir en del mottrykk (ca 0,3). Ved å fjerne denne vil ikke effekten gå noe særlig opp, men sammen med mindre mottrykk kommer raskere spool up, og ikke minst noe lavere egt, og egt er jo til slutt en av de avgjørende faktorene. Dette gjør at man kan "tillate" hvassere mapping på en vanlig bruksbil, uten fare for komplikasjoner.

Angående turboer med varibal turbinhus geometri. Man får ingen problemer med turbotrykket i det hele tatt ved å fjerne motstand i eksosen (på delene jeg selger reduseres mottrykket fra ca 0,3 til nærmere 0).

I stedefor wastegate har de "blader" i turbinhuset som justeres, og dermed bestemmer hvor mye som skal lades.

Det som har vist seg å være et problem med disse turboene er når man trimmer godt utover "det vanlige" er at trykket i eksosmanifolden plutselig stiger enormt på høyere turtall. Dette har også litt med det å gjøre at det ikke er noe særlig store vtg turboer å skaffe som er et bra alternativ på en bmw motor. dette jobbes det dog med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...