Gå til innhold

BMW dieselmotorer, nyttig info


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

men... det er vel dette jeg skriver?

forøvrig ja, helt riktig. Det er på ingen måte om å gjøre å kjøre hardt når den skal regenerere, dette har jeg presisert en del ganger. men for å unngå problemer med dpf i utgnaspunktet, så er det fint å bruke den litt..

ved et enkelt drag er det ikke sikkert du ser noen ernom økning i eksostemp, men det var heller ikke det jeg råda til. jeg nevnte "fjelloverganger".

hvor høyt map kjører du med? (antar du snakker om emap)

men takk for infoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men... det er vel dette jeg skriver?

forøvrig ja, helt riktig. Det er på ingen måte om å gjøre å kjøre hardt når den skal regenerere, dette har jeg presisert en del ganger. men for å unngå problemer med dpf i utgnaspunktet, så er det fint å bruke den litt..

ved et enkelt drag er det ikke sikkert du ser noen ernom økning i eksostemp, men det var heller ikke det jeg råda til. jeg nevnte "fjelloverganger".

hvor høyt map kjører du med? (antar du snakker om emap)

men takk for infoen :)

Ja, det var ikke ment som "kritikk".

Kun observasjon/presisering av din presise info.

:)

Jeg kjører med (velfungerende) "powerbox" fra Dieseltuning UK.

Derfor ekstra grunn til å overvåke eksostemp.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..ok.. måtte bare sjekke at vi faktisk sa det sammme :)

også fint å ha noen eksosverdier å forholde seg til. Sikkert heller ikke dumt med den intefacen. Hvordan synes du den fungerer? funksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..ok.. måtte bare sjekke at vi faktisk sa det sammme :)

også fint å ha noen eksosverdier å forholde seg til. Sikkert heller ikke dumt med den intefacen. Hvordan synes du den fungerer? funksjoner?

Er vel mest en gadget for en som allerede har nok av OBD-tools fra før. :)

Begrunnelsen nå (for meg) til å kjøpe kabelen var at den fungerer som lader for iPhone'n.

Det er begrenset med funksjoner.

Som de fleste generiske program (tross alt gratis dette) spør den ECU for ett sett med pid'er, hvorav BMW stort sett følger standarden.

Og det er det man kan se/velge/overvåke.

Personlig er det nok mest fuelrail, eksostemp(kat) og map (turbotrykk) jeg følger med på.

:)

Den lille bimmeren lader faktisk 1.55 på det meste.

Og ligger på rett under 0.45 på pendler/småkjøring. I tillegg til å klare 0-100 på 8.5.

Ja. Jeg er fornøyd.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for veldig bra guide her!!

Men ett lite generelt spørsmål fra dere som kan dette:

Hva slags ytelse *burde* en original M51-D25 motor ha? (525TDS) , i form av 0-100 test, ladetrykk (turbo) og slikt?

Føler at bilen min er så utrolig daff! (en gammel sliten opel omega med 2 liter 8v (115 hk når den er ny) bensin motor dro faktisk ørlite grann fra meg, og bilen hans var full av verktøy og dritt (så den veide ant. mer enn 525 TDS STV'en min)) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. byttet motor nå. koblet opp alt og gått over at alt er som det skal. MEN..bilen vil ikke starte for alt i verden...HJELP!!

-har sjekket at det kommer diesel til pumpe og at det renner tilbake gjennom retur fra pumpe.

-har prøvd å løsne alle dyserør for å sjekke om det kommer diesel der, uten at det gjør det.

-ohmet stopp magneten, den under pumpa, bankesensor? (den på dyse nr4) og sammenlignet med gamle motoren min. alt var likt

-prøvd å flytte over overstrømningsventil, stopp magnet, sensoren nede på veiva,

-har kjørt den på starteren i en evighet til sammen, men vil ikke starte. prøvde til og med litt startgass en gang, hvor den da gikk kun på det.

-tanken er 3/4 full, og nok strøm. kan det være en slags startsperre som gjør dette? er brukt en 525td (eller tds?). alt av ledningsnett, styreenhet, rør og slanger fra 325tdsen er flyttet over..når jeg kinner (kjører starteren, så lyser det en dyse i instrumentpanelet..er dette normaltæ9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysa i instumentet skal yse i noen sekunder. Den skal dog slukkes, hvis ikke er det "feil på inspr anlegg"

finnnes ikke bankesensor, dyse nr 4 er "start of injection" føler.

Det kan være startsperre, det må nesten du vite om bilen har ews/startsperre?

Det du kan gjøre er å ta av øverste lokket på puma (renslighet er et nøkkelord her, bare noen få korn nedi og pumpa er historie). Så ser du om den "armen" du ser beveger seg .Det skal den. Om den ikke gjør det i det hele, prøv å vri den halvveis opp for hånd mens en annen kinner. Da gir du gass for å si det sånn. Dersom det da ikke kommer diesel er problemet definitivt på utsiden. Dersom pumpa er helt peker det mot feil signal til stoppventil.

stoppventil signal kan enkelt kontrolleres, se om det blir + når du skrur på tenninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 525tds 95 mod. denne motoren har EGR ventil, som kan være greit å blende.

Er da litt usikker på hvilken ventil det er snakk om? Noen bilder?

Og denne slipper trykket ut når man slipper gassen? Blir det noe mer effekt av å plombere?

Bil har chippet hjerne.. :)

Mvh Hans K. Hage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du ser ut av denne posten liker jeg å hjelpe folk. men les gjerne gjennom delen om egr før du spør slike spørsmål.

edit: for ordens skyld leste jeg gjennom mitt eget innlegg og ser at det nok ikke var 100% dekkende.

nei, du vil ikke få noe særlig mer effekt ut av å fjerne den sånn umiddelbart, da den uansett ikke er åpen på full gass.

og den sitter foran på innsuget ditt (eller på røret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 525tds 95 mod. denne motoren har EGR ventil, som kan være greit å blende.

Er da litt usikker på hvilken ventil det er snakk om? Noen bilder?

Og denne slipper trykket ut når man slipper gassen? Blir det noe mer effekt av å plombere?

Bil har chippet hjerne.. :)

Mvh Hans K. Hage

sitter på inngangen til innsuget. går et messsingfarga rør inn på ventilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysa i instumentet skal yse i noen sekunder. Den skal dog slukkes, hvis ikke er det "feil på inspr anlegg"

finnnes ikke bankesensor, dyse nr 4 er "start of injection" føler.

Det kan være startsperre, det må nesten du vite om bilen har ews/startsperre?

Det du kan gjøre er å ta av øverste lokket på puma (renslighet er et nøkkelord her, bare noen få korn nedi og pumpa er historie). Så ser du om den "armen" du ser beveger seg .Det skal den. Om den ikke gjør det i det hele, prøv å vri den halvveis opp for hånd mens en annen kinner. Da gir du gass for å si det sånn. Dersom det da ikke kommer diesel er problemet definitivt på utsiden. Dersom pumpa er helt peker det mot feil signal til stoppventil.

stoppventil signal kan enkelt kontrolleres, se om det blir + når du skrur på tenninga.

spurte forrige eier av motor, og det var ikke startsperre på bilen. jeg prøvde å sette ei prøvelampe på stoppventilen og på innsuget igår kveld, og den lyste. så da er vel den delen grei.

litt merkelig at pumpa skal sette seg fast etter å ha stått på ei palle i 2 og en halv måned da? motor fungerte før den blei plukket ut. vet ikke om det har noe å si, men på gamle pumpa mi, så satt retur oppe i bakkant av pumpe, mens på nye pumpa så står den oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...