Gå til innhold

Min BMW 523i E39


LaStrada
 Share

Anbefalte innlegg

For ikke så lenge siden kjøpte jeg min første BMW! Har tidligere hatt eldre volkswagener og har nå skiftet beite, men holdt meg hvertfall til riktig land...

Var egentlig på utkikk etter en billig, men sikker, bil som tilfredstilte lommeboka. Men som dere sikkert vet så klarer man alltid å presse seg litt lengre. Hadde noen krav til bilen:


  • [*:q2vtw8ha]4x4 eller RWD (drittlei FWD)
    [*:q2vtw8ha]Aircondition
    [*:q2vtw8ha]Komfortabel! (har kjørt bunnpanneskrapende vw...)

Og noen vil-gjerne-ha-men-ikke-helt-nødvendig-detaljer:


  • [*:q2vtw8ha]Skinnseter
    [*:q2vtw8ha]Gjerne litt sprek
    [*:q2vtw8ha]Gjerne litt økonomisk i drift (kræsjer litt med forrige punkt)

Etter å ha brukt laaaang tid på finn.no og lignende nettsider fant jeg endelig en bil jeg kunne dra og se på, en BMW 523i. Bildene i annonsen var tatt med et elendig mobilkamera, men den hadde greit med utstyr, riktig motor og til en grei nok pris. Dro og så på bilen og ble egentlig ikke i tvil om hvilken bil jeg hadde lyst på!

Men gleden varte ikke så lenge... Etter kun 3 dager begynte bilen å koke og jeg fikk NAF til å kjøre den hjem til meg igjen og der har den stort sett stått siden. Har bestilt massevis av deler for å prøve å fikse dette (vannpumpe, termostat, div pakninger osv) samt en del slitedeler som bremser og forstillingsdeler sånn at bilen blir 100% til slutt. Håper nå at toppen er like hel og jeg slipper billig unna. Må toppen byttes forsvinner hele lønningen og stipendet mitt i august... Pakken kom for to dager siden og jeg har allerede byttet termostat og vannpumpe samt div pakninger. Men det lekker fortsatt litt vann fra ekspansjonstanken så må vel ned på gs i morgen og kjøpe ny ekspansjonstank med pakninger og håpe på at dette er det siste som må gjøres!

Feil jeg vet om:


  • [*:q2vtw8ha]Bilen koker/vannlekasje (byttet termostat + vannpumpe, må også bytte ekspansjonstank)
    [*:q2vtw8ha]Dårlig kjøling på AC
    [*:q2vtw8ha]Defekt bærekule venstre framme (de aller fleste foringer til forstilling er bestilt og mottatt)
    [*:q2vtw8ha]Slitte bremseskiver, men fortsatt lovlig (deler bestilt og mottatt)
    [*:q2vtw8ha]En ABS-føler (mener det var høyre framme) som ikke er helt i orden
    [*:q2vtw8ha]Sliten nøkkel med sliten batteri
    [*:q2vtw8ha]Skrangler midt under bilen og jeg synes bilen ikke gikk helt 100%, så antar katalysatoren bør byttes

Planene fremover:

Prioriterte ting:


  • [*:q2vtw8ha]Bytte batteri (ble fort tomt etter en kort diagnose på bilen) Fiksa
    [*:q2vtw8ha]Bytte olje i automatkassa
    [*:q2vtw8ha]Bytte alt av foringer i forstilling
    [*:q2vtw8ha]Fikse skranling under bilen (muligens katalysator) Fiksa
    [*:q2vtw8ha]Bytte ABS-føler Fiksa

Ting som skjer når pengene/tiden strekker til:


  • [*:q2vtw8ha]Bytte bremseskiver + klosser
    [*:q2vtw8ha]Håndbrekkwire Kjøpt, men ikke montert
    [*:q2vtw8ha]Facelift lykter Kjøpt, men ikke montert
    [*:q2vtw8ha]Oppgradere forsterker Kjøpt, men ikke montert
    [*:q2vtw8ha]Oppgradere høyttalere
    [*:q2vtw8ha]Integrere iPod
    [*:q2vtw8ha]Felger

Her er noen dårlige bilder den dagen jeg kjøpte bilen:

IMG_0299.JPG

IMG_0300.JPG

IMG_0301.JPG

Under her er et bilde av gamlebilen min, som forsåvidt fortsatt er bruksbilen min pga problemene... :(

IMG_0721_2.JPG

Noen bilder fra i her om dagen hvor jeg tester carsoft 6.5 jeg fikk i posten for litt siden:

DSC_2149.JPG

DSC_2150.JPG

DSC_2151.JPG

DSC_2152.JPG

DSC_2153.JPG

DSC_2155.JPG

DSC_2156.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det var endel feil på denne, men det håper jeg du viste om før du kjøpte den?:) du har vertfall kjøpt deg ett godt eksemplar av BMW. Fiks feil, hold bilen strøken og du har gleden resten av livet:).

Hvor kjøpte du diagnose systemet btw?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste om de fleste feilene ja! Men merka ikke at ac var litt dårlig og at abs-føleren var dårlig (lyser av og til). At bremsene var slitt og bærekula var defekt visste jeg, men bremsene holder en stund til, men kjøpte det siden jeg uansett skulle handle en del. Den lyden under bilen hørte jeg ikke før i dag når jeg starta bilen på bukker så vi får se. Så også at bilen hadde gått i nødmodus eller noe så det var kanskje derfor bilen gikk litt dårlig :) Og når jeg sier feil, så mener jeg ikke at ting er ØDELAGT, vil bare at alt skal være 110%! Kjører MB S320 w220 som "firmabil" (taxi) så har blitt litt kravstor :P

Kjøpte det på dealextreme.com. Veldig kjekt å kunne ta diagnosen selv :D

Planen er å holde den ganske orginal, men felger og facelift-lykter må til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått gjort en del på bilen de siste dagene!

Nøkkelen var visst i bedre stand enn forventet! Prøvde å bytte batteri på nøkkelen like etter at jeg kjøpte bilen, men det ble ikke noe bedre. Det var ikke alltid jeg fikk låst bilen, men å åpne den var aldri noe problem. Jeg fant enda et batteri liggende her i skuffene mine så jeg måtte nesten teste dette også. Så nå funker alt som helt fint! :D Antar det første batteriet jeg testa var et gammelt batteri som hadde blitt lagt feil... #-o

Kjølesystemet

Ellers har jeg sett litt på kjølesystemet og har nå bytta radiator, termostat med hus og vannpumpe. Ser ut som om vannivået fortsatt synker litt når jeg kjører og gir på litt, men ved rolige turer og på tomgang ser det ut som om det ikke forsvinner noe mer. Antar dette er toppen og/eller toppakningen. Men dette tar jeg i en egen post:

viewtopic.php?f=1&t=160913

Forstilling

Har også begynt å bytte alt i forstilling. Dette er absolutt ikke nødvendig, men siden jeg først skal bytte en foring så bytter jeg alt med en gang. Har foreløbig kun bytta støttestaget på begge sider siden jeg så disse var mest slitt.

Bilde av delene til venstre side (klarte ikke å få med bilde av støttestagene, verken før eller etter montering!):

IMG_0333.jpg

Bremser

Fikk også sett litt på bremsene og bremseklossene så overraskende fine ut så dette holder mye lengre enn det selgeren selv sa. Skivene er litt slitt, men disse holder i hvertfall et år til. Har ikke sett på håndbrekket og bakbremsene ennå.

Fikk sletta feilmeldingen på ABS-sensoren og bytta selve sensoren, men samme feilmelding kom opp med en gang så jeg antar jeg bare må slette feilmeldingen igjen.

Bilder av den gamle sensoren:

IMG_0330.JPG

IMG_0331.JPG

Som dere ser mangler det en del plastikk på denne, var bare å dra den rett ut. Så antar den bevegde seg litt fram og tilbake og at det var derfor feilmeldingen kom og gikk litt.

Diverse bremsedeler :D

IMG_0334.jpg

Senkesett

Har også sett litt på senkesett siden bilen er ganske høy orginal, men ønsker ikke å få noe særlig dårligere komfort. Vet jeg sa jeg ville holde den ganske orginal, men LITT senk er lov. Noen som har et senkesett med litt komfort å anbefale? Tenkte på 30/25mm senking eller lignende. Dette blir heller ikke sånn helt med det første, men må planlegge litt!

Diagnose

Jeg nevnte i første post at bilen gikk litt dårlig så jeg kjørte en ny diagnose og fikk opp massevis av rare feil! Skreiv ned det jeg måtte få sjekka og sletta alt som var av feilmeldinger. Så nå går bilen bra igjen :) Men da er ikke skranglingen under bilen katalysatoren likevel (heldigvis). Etter å ha satt bilen på bakken igjen er lyden nesten borte, må legge hodet under bilen for å kunne høre dette. Når den sto på bukker hørtes det veldig tydelig. Antar det er et feste eller deksel som vibrerer så dette er ikke så farlig.

Tror jeg har fått med alt som er blitt gjort da. Tenkte egentlig å skru litt mer i dag, men jeg ORKER ikke. Har jobba alt for mye i det siste så nå tar jeg meg en kald pils og setter meg forran PS3en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Da har det skjedd litt mer i det siste!

Har fått bilen på verksted for å trykkteste toppen/toppakningen. Det viser seg å være en lekkasje fra sylinder 2 og ut til kjøleanlegget så toppen er på vei av nå. Fortsatt usikker på om toppen er sprekt, men har fått tak i noen folk som har topper jeg evt kan kjøpe nå. Kjøpte også ny radiator for en stund siden fra GS og monterte denne. Det viser seg nå at denne lekker mye mer enn den gamle, så denne skal jeg få bytta.

Ellers er jeg fortsatt på utkikk etter et greit senkesett, vet bare ikke hvor mye penger jeg har å bruke på dette... Tenkte å ta resten av stagene/foringene i forstillingen samtidig som senkesettet så bør vel snart få kjøpt inn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat en telefon fra verkstedet nå hvor de sa at 2 bolter gikk rundt :( Men de skulle prøve å sette inn nye "løsgjenger" eller hva han kalte det for på mandag. Har lest en del om dette og det virker som om det skjer veldig ofte... De sa også at toppakningen så veeeldig dårlig ut :P Under trykktesten fant de en lekkasje inn til sylinder 2, men de sa at hele toppakningen var veldig slitt så det var vel egentlig rart at det ikke lakk flere steder.

Så da får jeg vente litt lengre med å kjøpe inn senkesett og diverse andre godsaker til jeg vet jeg har råd til alt dette... Er tross alt student og bader ikke i penger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har visst blitt dårlig med skriving her... Har gjort en del småting med bilen i det siste. Siden snøen har kommet har jeg lagt om til vinterdekk og lekt litt :D

Etter at jeg fikk bytta toppakningen har jeg kjørt snart 2000km og bilen bruker ikke en dråpe vann :applause:

Sleit litt med en ABS-sensor, men fikk fiksa det ved å modifisere dekselet som sitter "inni" navet... eller hva jeg skal si. Fant et bilde på google:

18700d1111243950-e39-eml-asc-problem-abs_sensor.jpg

Måtte bøye litt på det runde dekselet til venstre for sensoren. Det ble sikkert bøyd/bulka når jeg dro ut den defekte sensoren. Men nå har jeg hvertfall ABS og antispinn igjen og må si jeg ble overraske over hvor mye antispinnen hjalp :D Jeg er jo vant med feilhjulstrekkere uten noe som helst sperre og elektronikk... Men det var jo selvfølgelig morsomst å kjøre uten antispinn :mrgreen:

Har også bytta casterstaget på venstre side, men har selvfølgelig ingen bilder... Tok mye lengre tid å bytte dette enn jeg antok! Litt fordi jeg ikke visste helt hva slags verktøy jeg trengte, men med litt makt, tekning og lesing i "mekkeboka" gikk det til slutt. Så da forsvant de klakkelydene, ristingen i rattet og at bilen spratt fra side til side. Hører det fortsatt er en lyd forran, ganske lik den som var der før, men denne kommer fra høyre side så regner med casterstaget der også er defekt. Har alt av deler som trengs for å bytte så må bare ta meg tid til det en dag...

Fikk kjøpt det dekselet under bilen av en på forumet (husker ikke i farten hvem) så nå er motorrommet litt mer beskytta for driiiiit. I samme slengen bytta jeg til vanlige pærer i tåkelysa. Det var montert xenon der og de lyste rett opp og lyste lite på veien... Ikke akkurat populært for de som kommer kjørende mot meg og hvertfall ikke når jeg skal på eu-kontroll. Vurderer å bruke de ballastene til fjernlysene ved en senere anledning.

Skal se om jeg får tatt noen bilder en dag, må bare vaske den litt først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Da har jeg endelig fått litt penger og bestilt deler :)

Hos koed.no:

  • [*:1f9xa52z]Facelift frontlykter u/ xenon
    [*:1f9xa52z]Facelift baklykter
    [*:1f9xa52z]Facelift nyrer
    [*:1f9xa52z]Innvendige dørhåndtak framme (de KNAKK når det ble 20 minus i vinter, wtf?)

Og så har jeg bestilt spax senkesett fra Parts & Retards og led skiltlys fra Mering90.

Så nå mangler jeg bare sommerfelger. Tenkte å kjøpe M5-felger. Ser det ligger flere felger her på forumet, men må kanskje vente litt med det siden jeg har svidd av nok tusenlapper i dag!

Tror ikke jeg gidder å ha noe mer enn 17" da jeg fortsatt vil ha litt komfort. Kom gjerne med tips til andre felger som passer bilen ;)

Så nå må jeg bare montere litt deler før eu-kontroll. Hjulvinklene framme er litt rare nå etter at jeg har bytta diverse i forstillingen så det passer fint å få på senkesettet og få justert det ordentlig på en firehjulskontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte akkurat led-skiltlyset jeg fikk i posten her om dagen:

oldpun122e76mu0769ii.jpg

Fant også ut at pæra på venstre side ikke hadde gått, men strømmen har forsvunnet. Er heller ikke strøm lyset i bagasjeluka så må ut og feilsøke en dag det ikke snør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Understellet visste jeg om så det var greit :) Motoren ble litt dyrere enn planlagt, men det koster å ha bil!

Får senkesettet i morgen, men delene fra koed er ennå ikke sendt og gidder ikke å bytte til senkesettet uten å bytte fjærbeinslager! Hadde håpa å fått alle delene til helga siden jeg for en gangs skyld har frihelg (=mekkehelg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...