Lyktestolpe Skrevet August 12, 2010 Skrevet August 12, 2010 Mornings! Noen som har noen tips til forebyggende arbeid mot rust? Tenker da saker du gnir inn i lakken, hvordan man holder rust unna hjulbuer og generellt om hvordan jeg holder bilen pen gjennom en vinter. Takk!
Fredrik Skrevet August 12, 2010 Skrevet August 12, 2010 Det er stor forskjell på hvor mye og kraftig E46 og E39 ruster... noen eksemplarer fremstår som relativt fornuftige, mens andre er temmelig brutalt angrepet. De eldste E46 modellene er nå 12 år gamle (14 år gamle når det gjelder E39) og de begynner derfor å komme i en alder der rust ikke er et usedvanlig fenomen. Det er stort sett ikke rust på bærende konstruksjoner, men derimot er platerust ganske alminnelig... spesielt på dører, panser, og koffertlokk. Rusten kommer innenfra og skyldes inntrengen fuktighet mellom stålplater og primer. Dette er en alminnelig feil på E46/E39 og BMW gjorde i sin tid en hederlig innsats på garantifronten i Norge, men har i de senere årene dessverre vært mindre imøtekommende på dette området. Helt generelt vil en god rustbehandling av bilen alltid være fornuftig, men den hjelper dessverre ikke mot platerusten. Godt vedlikehold av bilen i form av jevnlig vask og polering er tilsvarende et bra tiltak, men gir heller ikke den store gevinsten mot platerusten. Jeg har relativt god erfaring med å ha skvettlapper foran slik at lakken på fordørene ikke blir mer slitt enn nødvendig. Tilsvarende hjelper det å ha felger/dekk som befinner seg godt inne i hjulhusene. Vår E46 fra 2003 står utendørs 365 dager i året og kjøres i alt slags vær. Allikevel har den kun et par mindre rustbobler (ca. 3 mm i diameter) på høyre fordør og panseret. Vi har med andre ord vært heldige så langt. Jeg har sett både E46 og E39 modeller der stort sett alle panelflatene har vært mer eller mindre spist opp av rust. E39 ser generelt ut til å være noe mer utsatt for rust enn E46, men også på den modellen er det store individuelle forskjeller.
316 Skrevet August 12, 2010 Skrevet August 12, 2010 Var bilen din regelmessig gjennom vinteren, så har du kommet langt. Om våren må du nok uansett regne med midler for å fjerne asfaltrester/salt og klin etter vinteren.
ullsokken Skrevet August 12, 2010 Skrevet August 12, 2010 Det er stor forskjell på hvor mye og kraftig E46 og E39 ruster... noen eksemplarer fremstår som relativt fornuftige, mens andre er temmelig brutalt angrepet. De eldste E46 modellene er nå 12 år gamle (14 år gamle når det gjelder E39) og de begynner derfor å komme i en alder der rust ikke er et usedvanlig fenomen. Det er stort sett ikke rust på bærende konstruksjoner, men derimot er platerust ganske alminnelig... spesielt på dører, panser, og koffertlokk. Rusten kommer innenfra og skyldes inntrengen fuktighet mellom stålplater og primer. Dette er en alminnelig feil på E46/E39 og BMW gjorde i sin tid en hederlig innsats på garantifronten i Norge, men har i de senere årene dessverre vært mindre imøtekommende på dette området.Helt generelt vil en god rustbehandling av bilen alltid være fornuftig, men den hjelper dessverre ikke mot platerusten. Godt vedlikehold av bilen i form av jevnlig vask og polering er tilsvarende et bra tiltak, men gir heller ikke den store gevinsten mot platerusten. Jeg har relativt god erfaring med å ha skvettlapper foran slik at lakken på fordørene ikke blir mer slitt enn nødvendig. Tilsvarende hjelper det å ha felger/dekk som befinner seg godt inne i hjulhusene. Vår E46 fra 2003 står utendørs 365 dager i året og kjøres i alt slags vær. Allikevel har den kun et par mindre rustbobler (ca. 3 mm i diameter) på høyre fordør og panseret. Vi har med andre ord vært heldige så langt. Jeg har sett både E46 og E39 modeller der stort sett alle panelflatene har vært mer eller mindre spist opp av rust. E39 ser generelt ut til å være noe mer utsatt for rust enn E46, men også på den modellen er det store individuelle forskjeller. Dette var nyttig lesestoff, takker Har selv problem med nederst på koffertlokk E39.
Lyktestolpe Skrevet August 13, 2010 Forfatter Skrevet August 13, 2010 Takker for svar! Er platerusten jeg er redd for. Har fått en boble på venstre forskjerm + bobler på koffertlokk.bdette etter 10 og et halvt år i garasje. Må ærlig si at jeg er redd for hvordan den (E46 320i, 1999) skal takle vinteren. Bilen ble kjøpt inn tidlig i sommer, og har aldri stått ute før jeg overtok den. Vil en "pose" over bilen hjelpe den mot platerusten gjennom høsten og vinteren? Av kjærlighet til bilen vurderer seriøst å legge den ut for salg, i håp om at den havner i en garasje, for så å spare litt til en 2005 316 uten rustproblemer. Resten av bilen er i perfekt stand. Rekkesekseren er strøken og skinninteriøret meget pent. Automatkassa har heller ikke antydning til slitasje.
Fredrik Skrevet August 13, 2010 Skrevet August 13, 2010 Takker for svar!Er platerusten jeg er redd for. Har fått en boble på venstre forskjerm + bobler på koffertlokk.bdette etter 10 og et halvt år i garasje. Må ærlig si at jeg er redd for hvordan den (E46 320i, 1999) skal takle vinteren. Bilen ble kjøpt inn tidlig i sommer, og har aldri stått ute før jeg overtok den. Vil en "pose" over bilen hjelpe den mot platerusten gjennom høsten og vinteren? Av kjærlighet til bilen vurderer seriøst å legge den ut for salg, i håp om at den havner i en garasje, for så å spare litt til en 2005 316 uten rustproblemer. Resten av bilen er i perfekt stand. Rekkesekseren er strøken og skinninteriøret meget pent. Automatkassa har heller ikke antydning til slitasje. Jeg tror ikke at en vinter eller to gjør en stor forskjell når det gjelder den aktuelle platerusten på E46 og E39. Rusten kommer som sagt innenfra og er således ikke direkte påvirket av ytre omstendigheter. Derfor hjelper heller ikke en antirustbehandling av bilen mot denne rusten. Har du derimot stenslag i lakken eller andre skader der stålet/primeren er blottet stiller saken seg annerledes, men dette gjelder alle biler. Vår E46 står som sagt utendørs 365 dager i året og har kjørt over 250000 Km. Jeg synes derfor ikke at et par minimale rustbobler er noe å fare i taket over med tanke på hvor mye og hvordan bilen er brukt. Det ser heller ikke ut som om rustboblene har utviklet seg nevnverdig i løpet av det siste året. Jeg har valgt å vente til lakken sprekker eller rustboblene vokser med å utbedre skadene nettopp fordi rusten kommer innenfra. Rusten utvikler seg relativt langsomt i forhold til om lakken f.eks hadde vært skadet av et stenslag. Jeg er usikker på om jeg velger å kjøpe en ny brukt høyre fordør som er i bedre stand enn min eller om jeg reparerer skaden. Rusten skal iallefall være vesentlig mer omfattende før jeg gjør noe konkret med saken.
Bmw318ci Skrevet August 13, 2010 Skrevet August 13, 2010 min E46 er rimelig bra angrepet av rust på høyre hjulbue allerede etter 6 år. ja, dette er akkurat innenfor garantitiden, men da forrige eier har relakkert fikk jeg ikke dette på garanti av bmw (de tok bilder og studerte og masse rart). irriterende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå