Gå til innhold

Vannlekasje bakdør, E39 touring [bilde]

Morbus
 Share

Anbefalte innlegg

det er nok fuktsperra di som lekker. dette er veldig vanlig på e39. når du tar av dørtrekket så ser du "lydisoleringa", som fungerer som ei fuktsperre. Denne er limt på, og "limet" slipper ofte. sjekk dette.

om du finner lekkasje her, hvilket jeg tror du vil, så må du kjøpe ny fuktsperre og ny lim. Pass på å fjerne alle limrester nøye. et triks her om det ikke kommer av seg selv (på sommeren er det ofte varmt og klissete) er å kjøpe fryse spray for å kjøle det ned. da kommer det ofte helt av. Når alt er av og rengjort, varmer du hele annleggsflata i døra med varmepistol el. Deretter legger du på lim, viktig at hele lim remsa er en bit, og at skjøten er på toppen av døra. legg på fuktsperra (husk på kabler), og "jobb" denne godt inn i limet.

Det er mange som gjør dette kjappere og enklere, stort sett med det resultat at det begynner å lekke igjen. Jeg har byttet _noen_ sånne etterhvert, også etter andre som ikke har gjort det ordentlig.

så over til tørk av tepper. ut med seten, brett opp teppene, innn med kraftige ovner, dører igjen, liten gløtt på vindu, og la stå hvertfall et døgn (nb! tenk på brannfare).

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på GS, der sa de at denne delen kun var å få tak i sammen med døra, og kunne ikke kjøpes løst.

Uansett har tatt av trekket, som forøvrig var RÅTTENT, og gått i oppløsning nederst.

Fuktsperre saken var hel og fin, men løsnet fra limet nederst. Vil tro at det å fjerne limet, og ta en runde med tec7 løser problemet fint. Ingen vits i å bytte denne plata om den er hel og pen?

Sjekket kjapt den andre bakdøren også, der lekker det ikke noe synlig inn i bilen, men det var fuktig og rått på innsiden av dørtrekket.

Et tips til alle med E39 er å sjekke der just in case. Hadde aldri merket lekkasjen på dør nr2 om jeg ikke hadde sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vel, gs tar feil.

jeg har byttet hvertfall 30 slike. jeg har beskrevet til deg den beste måten å gjøre det på, og hvorfor man ikke skal ta snarveier. hvis dette ikke er godt nok for deg så værsågod å prøv noe annet. kanskje du er heldig. eller så går det sånn som det pleier..

ser ikke problemet med å bruke gode 200 kroner (elns) på å fikse dette.

forøvrig er det påpekt i flere tråder på forumet at dette er et problem, og en gjenganger og bør sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tenkte at siden selve platen ikke hadde skader, og at jeg har tec7 liggende, så var det liten vits i å bytte en del som er i orden, var ikke ment som noen "snarvei".

Tec7 limer jo alt, tilogmed våte overflater. Har bare gode erfaringer med dette fra tidligere.

Men om det er slik at dette ikke vil fungere så er det greit, da skal jeg høre med gs på nytt om de har denne delen.

Ser i bunn på døren at det er to gummipropper der. Om jeg tar ut disse så skulle man jo tro at vannet vil renne ut i bunn i stedet for å trykke mot dørtrekket og skape råte.

Trekket ser forøvrig slik ut:

m6vhzflc21zqt812edmz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et problem med vannlekkasje på min e39 touring,men det var på passasjerdør fram.Etter mye leiting så fant jeg ut at det var dreneringsslangen fra takluka som lå i klem så vannet rant inn i bilen når det regnet mye eller ved bilvask.Dette var dreneringsslange på fremre side av soltaket,usikker på om det er det på bakre del men kanskje verd å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fuktsperra som er årsaken i ditt tilfelle.

disse slangene er mer sjeldne, og dreier seg ofte om monteringsfeil. ikke går den i døra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei slangen går ikke i døra,men hvis vannet ikke får renne fritt gjennom dreneringsslangen flyter det over i soltaket og vannet renner innom taktrekket og ned til gulv og mulig til dør.Dette skjedde på min bil men er fikset nå,var bare et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fikset fuktsperren nå. Har spylt døren med vann utenfra og det lekker ikke lenger rundt fuktsperra.

MEN, det lekker nå fra hullene som dørtrekk-klipsene skal inn i. Nå var ikke trekket eller klipsene på plass når jeg spylte vann. Men ser ikke for meg at disse klipsene er vantette. Hva kan dette skyldes?

Skal gummiproppene i bunn av dørene være der, eller kan de taes ut? Vil tro det hjelper å få unna vannet der nede, da vil det ikke bygge seg opp til det nivået der klipsene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...