Gå til innhold

520i 96mod en bra bil?


BTBL
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en BMW 520i 1996 modell, men har lite erfaring med BMW. Kilometerstanden er 205 og ellers er det lite synlige feil.

Er dette en bil som har mange vanlige feil?

Er 18 år, hvordan skal jeg få en billig forsikring?

-takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det har etterhvert dukket opp endel kjente feil med E39, spesielt fra de første årene."

Mer feil enn "vanlig"? Er det generelt en bra/grei bil?

Det er en meget behagelig og bra bil. Men går ting i stykker koster det, da det er en stor bil/dyr bil (nypris messig) Så lenge bilen ikke har særlig med rust er den helt sjef. Selv har jeg en 97 523ia og er super fornøyd med selve bilen. Når jeg får tatt meg råd til å bytte de siste slitedelene som bør byttes regner jeg med at den vil være akkurat like komfortabel som min far sin 07mod audi a6. Støymessig i cupeen er de ganske like, om ikke bmwen er enda litt stillere.

Prøv å få med skinninteriør, fullt servicehefte, ferdig eu-godkjent (hvertfall ikke så lenge siden sist kontroll) og gjerne en NAF-kjøpstest. Kjøpstesten koster litt, men er en grei redning for å kjøpe "katta i sekken".

Forsikring er nok SVIINdyrt på deg også. Jeg betaler 18000kr for 12000km iåret på min med full kasko og 20%. Jeg regner også at den koster meg ca 4kr pr km i snitt når alle kostnader er betalt uten verditapet- så det er en ganske dyr bil å bruke, men definitivt verdt det hvis du har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror E39, E46 og nyere biler er vesentlig dyrere å holde på veien enn eldre biler, fordi de er mer komplekst oppbygd enn forgjengerene og man i større grad er avhengig av verksted eller spesialverktøy. Det gjelder forsåvidt andre merker også. Det var en voldsomt generasjonsskifte på 90-tallet hvor elektronikken for alvor begynte å gjøre seg gjeldende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok holdt meg unna de to første årsmodellene av E39. Når man kommer opp i 98 modell og oppover er de fleste barnesykdommer minsket.

Min egen 1998 modell har jeg hatt lite problemer med, og jeg synes ikke den er så veldig innviklet, slik at man kan gjøre det meste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 96 mod 520i E39. Jeg har hatt lite problemer med bilen. Eneste problemene jeg har hatt er kamaksel og veivaksel sensor som har jukset. De koster ikke skjorta, og er relativt lett å skifte, så det er ikke noe stor affere. Ellers har bilen fungert utmerket. Min bil har nå gått 252.000. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok holdt meg unna de to første årsmodellene av E39. Når man kommer opp i 98 modell og oppover er de fleste barnesykdommer minsket.

Min egen 1998 modell har jeg hatt lite problemer med, og jeg synes ikke den er så veldig innviklet, slik at man kan gjøre det meste selv.

Det er nok alltid enkelte som får problembiler, men sånn er det alltid. Bortsett fra rust så er det ikke så veldig store problemer med disse bilene så lenge servicehefte og andre ting er byttet gjevnlig. Grunnen til at det koster å bytte deler er fordi eiere av 5serie har tatt seg råd til bmw og er villige til å betale for det- imotsetning til feks toyota-eiere.. Det er ikke uten grunn til at deler til 7serie koster mer enn deler til 3serie/avensis for den del, selvom delene så og si kan være helt identiske..

Bmw og GS skal feks ha 1300kr for en knapp til el-rollo til e39en min.. Det er snakk om noe som MAKS koster 2-3kroner å produsere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...