Gå til innhold

Radio problemer E61 *LØST* :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min E61 fra 2005 har jeg nå plutselig fått problemer med å ta inn radio.

Det virker som om det av og til er bra radiosignal, og andre ganger nesten ikke i det hele tatt!...

Hva kan ha skjedd? Er det noe med antenne / forsterker??? (Har lest/hørt at det kan være problemer med antenneforsterker på disse bilene)

Hva gjør jeg? :):)

Skrevet

Tok å skrudde av spoileren på bakruta i går for å se på antenne/forsterker.

Forsterkeren så ut til å ha noen tegn til at fukt/vann har trengt inn... det var noen punkter med grønnt irr, og pluggen til den antenna som er limt i selve spoileren var irret.

Jeg gjorde rent med CRC 6-66 (Veldig bra marine spray-middel) og børstet/tørket vekk irret.

Monterte så igjen og prøvde bilen en tur. Det så ut for at det ble litt bedre......kom etterhvert opp en del radiokanaler på "All Stations" (syns den er grei å bruke).

Skal følge med litt fremover og komme tilbake her :)

En ting til; jeg syns den antenna som er limt i selve spoileren så veldig sjuskete ut, jeg åpnet den svarte beskyttelsen den ligger i og den kobber-antenna så helt jævlig ut!!! Irr og korrosjon...... dere vet hvordan kobber blir når det irrer..... Fyyyyyy!

• 2 weeks later...
Skrevet

Har nå byttet antenneforsterkeren. Ingen forbedring!... :evil:

Lurer på om det er noe feil med selve FM-antenna???

Eller evt. noe kontaktfeil en eller annen plass? Det kan virke som om radioen blir bedre av og til når man åpner/lukker bakruten et par tre-fem ganger... ? :?

Kan noen hjelpe meg :?:

Skrevet

Jaha... har du opplevd lignende?

Er det snakk om brudd på selve antennekabelen, eller noen av de andre ledningene som går til antenneforsterkeren? :?: ?

Når man står bak bilen å ser, så kommer antenneledning(og jordledning til varmetrådene i bakruta) inn ved siden av venstre hengsel. Strøm til antenneforsterker(og plussledning til varmetråder) kommer inn ved siden av høyre hengsel...

Skrevet

Det som også kan nevnes her er at jeg også opplever at det er svært vanskelig å få Bluetooth-tilkoblingen til å virke.

Å dette kom omtrent samtidig som problemet med radiosignalene...

Så det er en sammenheng her...

Har lest et sted på nettet at den modulen(antenneforsterkeren) under bakrutespoileren, har med signal til nøkler, bluetooth og radio å gjøre.

Skrevet

Hadde samme problem på en E60 jeg hadde, det var lite eller ingenting. Dette fikk jeg etter sofwareupdate. I E60'en jeg har nå, kunne det også vært bedre radio.

I forhold til X5'en jeg hadde. Kan det ikke sammenlignes.feks. Mister alt i tunnel nå, med x5'en hadde jeg radio over alt.

Noen hevder at CCC må skiftes, ligger radioen i denne?

Eller ligger radion på den bak?

Hvor er antenneforsterkeren på E60`?

Skrevet
http://forums.5series.net/topic/72751-tailgate-wiring-harness-replacement/ der er det masse om brud i ledningene til bakluka. Dette er VANLIG

Takk AndreS :D

Flott! Flere fine DIY'er i den tråden der. Bare å registrere seg på det forumet for å få tilgang til alt!

Skal komme tilbake her etter at jeg har sett på dette på min bil.

Skikkelig CRAPPY-design dette med løsningen for ledningene til bakluka!! :evil:

Selv TOYOTA gjør det bedre!! :shock:

Skrevet

Da har jeg fixet radioproblemet på min bil!!! :D

Jeg fulgte de DIY'ene over, og tok ut kabelen på høyre side ned gjennom taket.

Strippet av den den papir-tape-wrappingen, og der var det selvfølgelig en tynn ledning som var kuttet av!!! Etter hva jeg kunne se var skaden skjedd der ledningene går inn i "svingen" til den kabelkanalen ved hengselen.

Skikkelig dårlig design på denne løsningen med ledninger-kabelføringen til bakluka!!!

Kan virke som om ledningene blir for stramme, og slites av... FYYYY!!! [-X

ewcbz2wj2lwopw6miuqc.jpg

Reparerte ledningen ved å lodde på en ledningsbit for å få litt mere lengde på kabelen...

Krympeslange(Biltema) over loddingene. Så var det bare å wrappe kablene inn igjen med den parir-wrappingen og litt isolasjonstape.

jlhpoj3rosazbs35er0r.jpg

Radioen fungerer som før :) . Men Bluetooth'en er jeg ikke helt sikker på...... virker som om den plages med å koble til telefonen..... MEN, det kan jo være telefonen min som er vanskelig...!

(Sony Ericsson Satio)

Skal prøve å paire tlf på nytt, evt prøve med en annen telefon å se...

Skrevet

Veldig bra at du legger ut litt bilder og svaret.. Alt for ofte blir poster stående uløst når noen finner svaret på problemene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...