Lars Erik Johannesse Skrevet August 22, 2010 Skrevet August 22, 2010 Hei, Ny her på forumet. Vurderer kjøp av BMW for og prøve noe nytt. Hatt VAG siden jeg var 15år. Eier idag en S2. Nylig solgt en Audi A6 1.8TQ og vurderer kjøp av bmw Har funnet en bmw e46 320D touring 2001 modell. den har gått 290 000km. Manuell kasse. Er det noe jeg bør være klar over ved en slik bil ? Den har også forøvrig komplett servicehefte. Takker for alle innspill. Hadde vært artig og prøvd noe nytt for en gang skyld
Kobar Skrevet August 22, 2010 Skrevet August 22, 2010 -rust på panser og bagasjeluke -dårlig kjølesystem/radiator m.m! Og ett rart tilfelle som skjedde med fattern sin 01 mod rett før den passerte 200.000km var at catalysatoren tettet seg, og bilen gikk skikkelig dårlig!
Lars89 Skrevet August 22, 2010 Skrevet August 22, 2010 Generelt om E46: http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/ Og noen kloke ord fra E34_525tds her inne M47d20:Helt grei motor til bruksbil. Går greit nok, men oppleves som mye kjedeligere å kjøre enn m51 motoren. Kjente problemer er turbohavari, ofte som følge av at man har glemt å bytte veivhusventilasjonsfilter. Det som er viktig å merke seg er at turbohavari ikke er like vanlig på denne som på tu utgaven. (min erfaring). Har vært noe sensor feil (ladetrykk) og noe vakumslanger og ymse. Mye soting som følge av egr ventil. Defekt lmm begynner her å bli et reelt problem. Og nok en gang, den vil ikke gå “helt i stykker” bilen din vil bare begynne å gå dårligere (og mer ujevnt). EGR termostaten pleier også å ta kveld (som på alle nyere), og da vil man slite med at den ikke blir ordentlig varm,eller at det tar lang tid. Synes også denne motoren bruker litt tid på å få opp oljetrykk og få slutt på raklinga fra registeret. Motoren bruker bosch vp44, altså ei radial pumpe, som fungerer etter samme fordelingsprinnsipp som de gamle motorene. Når det er problemer med denne pumpa (som skjer av og til) er det ofte elektronikken det står på. Denne pumpa har en egen liten styreenhet på toppen.
Lars Erik Johannesse Skrevet August 22, 2010 Forfatter Skrevet August 22, 2010 takk for raske svar folkens. Så igrunn så er dette helt OK bruksbiler og forstå. Blir og sjekke for rust som alt annet. Se over motor etter lekasjer. høre etter ulyder i bakaksel ved svinging i kurver.
Hauso Skrevet August 22, 2010 Skrevet August 22, 2010 burde ikke finne deg en som ikke har gått såå langt da? Begynner vel å bli en del slitne foringer, kuler, osv osv da.. Selv om den har fullt servicehefte
Fredrik Skrevet August 23, 2010 Skrevet August 23, 2010 Jeg vil mene at man tar en relativt høy risiko ved å kjøpe en tidlig E46 320d (150 HK) med nesten 300000 Km på telleren... med mindre man kjenner bilen godt. Som det påpekes av andre i tråden består en bil av mye mer enn motor og gearkasse. Det holder med andre ord ikke at serviceheftet er korrekt utfylt når bilen har kjørt såpass langt. Dette gjelder alle biler og ikke kun E46 eller BMW generelt. Obligatoriske "skjulte" slitedeler er div. foringer i stag/bærearmer, clutch, svinghjul, hjullagere, div. pumper, radiator... slikt blir ikke nødvendigvis hverken sjekket eller skiftet på en obligatorisk service. Vedr. M47 motoren bør man også være oppmerksom på at turbohavari dessverre ikke er ualminnelig på 150 HK varianten (de første årgangene) og pumpehavari ikke er ualminnelig på 136 HK varianten. Generelt er 136 HK varianten mer holdbar enn 150 HK varianten. 115 HK varianten (E46 318d) har forøvrig vist seg å være den mest holdbare varianten av M47 motoren, men det kan også skyldes eierne og/eller hvordan eierne bruker bilen. Rust bør man også sjekke grundig når en bil er 9 år gammel og har kjørt godt over en kvart million kilometer. På E46 er spesielt fordørene, panser og koffertlokk/bakdør utsatt. BMW gjennomførte i sin tid en større utskifting av disse platedelene pr. garanti. E46 klarer seg ellers generelt godt mot tidens tann når det gjelder rust... bærende deler er sjeldent alvorlig angrepet av rust. Store felger spiser hjullagere og de kan være dyre å skifte... sjekk grundig hvert hjullager før du signerer kjøpekontrakten. Stereonisser uten tilstrekkelig kunnskap kan lage et salig rot i bilens elektriske systemer. Tilsvarende også med ettermonterte Xenonlys/Angel Eyes utført av amatører. Vedvarende feilmeldinger i bilens datamaskin (OBC) er som regel resultatet. Kjøp derfor en E46 som er original på dette området. Det er ikke direkte påvist at det er en sammenheng mellom chipping og turbohavari på M47TUD20 motoren, men rent logisk er det nærliggende å tro at det kan være en sammenheng. Under alle omstendigheter er slitasjen på bilens drivverk helt klart signifikant større når motoren har vesentlig mer effekt enn originalt. Jeg har enda til gode å se en E46 320d eier med chippet motor som ikke bruker den ekstra effekten motoren har etter chipping. Folk betaler ikke 5-10000 kroner for en chip uten å få noe igjen for pengene. santho96 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå