Gå til innhold

M50 innsug på 523/528, hva må gjøres ellers?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Funderer litt på å kjøpe meg en e39 523/528 og sette et M50 innsug + effektannlegg og grenrør av et slag på den.

Men hva må gjøres eller? Kommer den til å få riktig blanding osv ved å bare skifte innsug? Eller må det gjøres noe mere, som feks chipping?

Og en ting til, hvem av e39 modellene har diffbrems bak?

Skrevet

Det innsuget må modifiseres litt for å få det til å passe. Schmiedmann selger ferdige slike for litt over 3000,-. Hvis du kontakter Eirik Viste her på forumet, så kan han skaffe deg chip som er tilpasset dette og du får ca 230hk av en M52B28. Det er kun M5 som har sperrediff av E39 modellene og denne passer ikke over på noen andre uten ombygging av mellomakslingen og bytte av drivakslinger. Håper dette var til hjelp:)

Skrevet

Ok takk for hjelpa!

Men 525i, den har vel diffbrems? Eller noen av de ihvertfall? Ser på finn.no at noen er oppført med diffbrems. Dog, litt vanskligt å få tak i da det ikke er så mange 525i e39 + om det er ekstra utstyr...

Forslag til differ som passer rett i org. klokka? Ser schmiedmann har quaife, men den koster jo rundt 10000kr..

Skrevet
Kun M5 har diffbrems av E39. Ellers er det noe ettermonterte greier.

Ellers synes jeg M50-innsug er en dårlig ide på en femmer.

Fint med forklarende svar. Kan du utdype dette?

Skrevet
Kun M5 har diffbrems av E39. Ellers er det noe ettermonterte greier.

Ellers synes jeg M50-innsug er en dårlig ide på en femmer.

den skjønte heller ikke jeg, vil gjerne høre forklaring.... :lol:

Skrevet

Du får mer toppeffekt, men mister en del i midten. Og da blir spørsmålet, hvor ofte er du på 5500rpm og høyere? Strålende oppgradering på en banebil, men helt bortkastet på en bil som hovedsaklig brukes på veien. Min mening iallefall.

Her er før/etter-tall av en amerikansk bil (S52):

RPM HP TORQUE

3100 Same Same

3500 -15 -15

4000 -15 -24

4500 -5 -7

5000 -5 -5

5500 -3 -3

6000 +3 +3

6500 +10 +5

6900 +18 +16

Skrevet

+1 til hagenisse.. med mindre du da faktisk kjører _hissig_ ofte. fint med statistikken også, og denne gjelder jo en større motor også.

var bilen mappet? eller kun skiftet deler?

det er ikke diffbrems på e39, de som skriver dette vet stort sett bare ikke bedre. dsc vil "på en måte" fungere litt sånn ved å bremse hjulet som spinner. men ikke asc som er på eldre e39 (523/528).

(m5 har brems self).

Skrevet
Det innsuget må modifiseres litt for å få det til å passe. Schmiedmann selger ferdige slike for litt over 3000,-. Hvis du kontakter Eirik Viste her på forumet, så kan han skaffe deg chip som er tilpasset dette og du får ca 230hk av en M52B28. Det er kun M5 som har sperrediff av E39 modellene og denne passer ikke over på noen andre uten ombygging av mellomakslingen og bytte av drivakslinger. Håper dette var til hjelp:)

Hvor på Schmiedmann finner du dert innsuget?

Skrevet
Det innsuget må modifiseres litt for å få det til å passe. Schmiedmann selger ferdige slike for litt over 3000,-. Hvis du kontakter Eirik Viste her på forumet, så kan han skaffe deg chip som er tilpasset dette og du får ca 230hk av en M52B28. Det er kun M5 som har sperrediff av E39 modellene og denne passer ikke over på noen andre uten ombygging av mellomakslingen og bytte av drivakslinger. Håper dette var til hjelp:)

Hvor på Schmiedmann finner du dert innsuget?

http://www.schmiedmann.no/5_serie/E39/u ... .htm#15030

Skrevet
Det innsuget må modifiseres litt for å få det til å passe. Schmiedmann selger ferdige slike for litt over 3000,-. Hvis du kontakter Eirik Viste her på forumet, så kan han skaffe deg chip som er tilpasset dette og du får ca 230hk av en M52B28. Det er kun M5 som har sperrediff av E39 modellene og denne passer ikke over på noen andre uten ombygging av mellomakslingen og bytte av drivakslinger. Håper dette var til hjelp:)

Hvor på Schmiedmann finner du dert innsuget?

http://www.schmiedmann.no/5_serie/E39/u ... .htm#15030

Er det Alpina innsuget til 5300 du mener?

Skrevet
Du får mer toppeffekt, men mister en del i midten. Og da blir spørsmålet, hvor ofte er du på 5500rpm og høyere? Strålende oppgradering på en banebil, men helt bortkastet på en bil som hovedsaklig brukes på veien. Min mening iallefall.

Her er før/etter-tall av en amerikansk bil (S52):

RPM HP TORQUE

3100 Same Same

3500 -15 -15

4000 -15 -24

4500 -5 -7

5000 -5 -5

5500 -3 -3

6000 +3 +3

6500 +10 +5

6900 +18 +16

Er disse talla ved kun skifte av innsug eller er den chippa til innsuget i tillegg?

Skrevet
Du får mer toppeffekt, men mister en del i midten. Og da blir spørsmålet, hvor ofte er du på 5500rpm og høyere? Strålende oppgradering på en banebil, men helt bortkastet på en bil som hovedsaklig brukes på veien. Min mening iallefall.

Her er før/etter-tall av en amerikansk bil (S52):

RPM HP TORQUE

3100 Same Same

3500 -15 -15

4000 -15 -24

4500 -5 -7

5000 -5 -5

5500 -3 -3

6000 +3 +3

6500 +10 +5

6900 +18 +16

Er disse talla ved kun skifte av innsug eller er den chippa til innsuget i tillegg?

Må jo kun være skiftet innsug, ny software skal jo kunne kompensere for tapet av dreiemoment/hestekrefter.

Skifter man innsug så har man jo i praksis en M50B25 bare at det er en nyere motor uten støpejerns blokk.

Skrevet

Det var med kun innsuget. Jeg har modifisert hjerne på min og uten at jeg har målt noe før/etter, så føles den noe sterkere med den kontra den orginale. Men det som merkes mest er økt turtallsperre - mao; det er ganske små forskjeller.

Skifter man innsug så har man jo i praksis en M50B25 bare at det er en nyere motor uten støpejerns blokk.

Nuvel; Det er vel som å si at man i praksis har en e46 hvis man setter e46-fanger på e36-en sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...