Fuzzy Skrevet September 1, 2010 Skrevet September 1, 2010 2000 modell BMW 320 DAT: Bestilte uorginale skiver+klosser til en 2000 mod BMW 320 DAT fra Koed.no; under montering i går kveld ser jeg at fjæren på indre bremseklosser bak ikke passer i hullet på stempelet i calliper. Klossenes holdefjærer (de som er naglet fast bak på indre kloss) er ca 22 mm brede, mens hullet i calliperens stempel er ca 20 mm. Løsningen ble å klippe av fjærene på klossene for å få de på, da jeg hadde byttet skiver og måtte ha bilen ferdig. Dette vil velresultere i at caliperen ikke får trekt med seg klossene ut. Vil dette ha noen betydning eller er det "tut og kjør" ?
SweetBMW Skrevet September 1, 2010 Skrevet September 1, 2010 Den vil jo ligge og subbe inntil da hele tiden.. mer slit av klosser.... :S
Morty999 Skrevet September 1, 2010 Skrevet September 1, 2010 det blir ingen problemer.. er mange biler som ikke har disse også.. tut å kjør...
Fuzzy Skrevet September 1, 2010 Forfatter Skrevet September 1, 2010 Det som gjør meg usikker er at jeg får så ulike svar; 1) ett verksted jeg spurte mente fjærene var for at Calliperen skulle kunne trekke klosse av skivene for at det ikke skulle subbe. Jeg skjønner ikke det fordi calipperen trekker seg jo ikke tilbake, og dessuten er det jo ikke noe som trekker den yttre klossen tilbake; den vil jo subbe hele tiden uansett. Dessuten vil jo ikke en slik subbing ha noe betydning så legge ikke caliperen legger press på klossen. 2) En kompiss som er mekanikker sa fjæren kun var ment til å lette montering/demontering i form av å holde klossen på plass når man skal sette på/ta av caliperen. Det blir ingen problem utover dette siden caliperen ikke trekker seg tilbake uansett og klossen holdes av klaven og caliperen. Caliperen trekker seg ikke tilbake, den bare slutter å presse klossen mot skiva. Det er ingen ting som trekker den yttre klossen vekk fra skiva. ???
Morty999 Skrevet September 1, 2010 Skrevet September 1, 2010 de fjørene gjør ikke att kalipern trekker seg tilbake.. det gjøre gummiringen som holder stemplet inni "sylindern".. den fjæra er kun for å holde den på plass under montering...
Fuzzy Skrevet September 1, 2010 Forfatter Skrevet September 1, 2010 de fjørene gjør ikke att kalipern trekker seg tilbake.. det gjøre gummiringen som holder stemplet inni "sylindern".. den fjæra er kun for å holde den på plass under montering... Da uttrykte jeg meg nok uklart; jeg mente ikke at fjærene bak på klossene skulle trekke caliper-stempelet tilbake, men at fjærene skulle sørge for at klossene satt "fast" i stempelet slik at klossene fulgte med stempelet når det trakk seg tilbake. Men personlig mener jeg at stempelet ikke trekker seg særlig tilbake; kun at det slutter å presse klossen mot skiva, og som du sier, at de fjærene er kun ment å lette montering. Men greit å verifisere med folka her som kan dette, jeg fjernet enkelt fjærene i "natt" da jeg holdt på fordi jeg antok at de kun var for montering og ikke hadde noen praktisk betydning utover det, uten å ha noe mer greie på å kunne anta dette annet enn litt sunn fornuft og logisk tenking, hvilket selvsagt kunne føre til feil vurdering
Morty999 Skrevet September 1, 2010 Skrevet September 1, 2010 tror ikke du trenger bekymre deg.. kjørte i hele fjor på min m535i uten disse uten problemer... og det er ENDEL biler som har like kalipere uten disse også...
Fuzzy Skrevet September 1, 2010 Forfatter Skrevet September 1, 2010 Takker for svar; da er bekymringene lagt på hylla og smilet atter på plass
Lars89 Skrevet September 1, 2010 Skrevet September 1, 2010 Har ikke noe å si, men hvorfor klippe fjørene? Er jo bare å klemme de sammen litt
Fuzzy Skrevet September 1, 2010 Forfatter Skrevet September 1, 2010 Har ikke noe å si, men hvorfor klippe fjørene? Er jo bare å klemme de sammen litt Jeg knekte av den brede lange fordi den rett og slett var for bred, mens de to små på siden klemte jeg litt sammen, men det ble ikke noe fjør igjen, mer som en styrepinne å regne, så klossen fulgte caliperen inn på plass, men hang så slapt at den ville falle ut um jeg vippet caliperen sideveis... Var fortsatt litt trasig å få helt inn, men det fikser caliperen selv ved første brems...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå