Gå til innhold

Magnus' 79mod 635csi - Understell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, tenkte det var på tide å få starta prosjekttråden på bilen min.

Jeg har en 635csi som ble henta fra düsseldorf for 2 år sia. Tilhørt en 95 år gammel sivilingeniør som har hatt bilen stående siden 1994. Bilen har rulla 150k. Ettersom som karrossen var veldig rusta så er den levert bilen i sverige for sandblåsing, sveising, lakkering og "dyprengjøring".

Bilen er originalt alpine hvit, med sort skinn interiør og dogleg gearkasse. Jeg har et sett 17" bbs rs felger liggende samt de originale sorte recaro skinnstolene med bred nakkestøtte disse bilene ble levert med.

( har enda endel småsnacks liggende som skal på bilen når den er ferdig skilta 8) )

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med differentialen. Er 79mod 635 med dogleg levert med 3.07S? Synes bilen revv'er veldig kjapt og føler den har for høyt turtall når jeg ligger i 90-110 km i timen. Føler den passer steike godt til bakkeløp. Er det andre differ som passer? Passer feks BMWs 2.79 diff fra 325e? Trenger hjelp til dette da jeg kommer til å ligge oftere i 90-120 på motorveien enn blodkjøring opp bakker. :D

Bilder kommer på onsdag...

http://www.birkas-bilplat.se/

Wracul

Skrevet

Lykke til med bilen, det er fine biler.

Hvis du har den gamle typen diff. er det lik diff. på blandt annet BMW E12.

Den ser slik ut: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=05

Der står det at utvekslinga er I=40:13=3,07

Du har BMW SPort 262 CR 5 Speed Getrag girkasse?

http://www.metricmechanic.com/catalog/b ... charts.php

http://www.e-24.ru/eng/theory/engineering/e12/

Diff fra E30 passer nok ikke, den ser slik ut: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=05

Den store diffrensialen på E30 passer på E28, og E24 nyere enn 1982.

Skrevet

Den gamle typen diff, som du har, kalles "sideloader", fordi den åpnes fra siden. Her er et bilde av en slik:

p1kb1nctdh3xjfq1p0ob.jpg

Som nevnt over, kan du sannsyligvis bytte med differ fra E12, gamle E23 og E24. I tillegg også eldre BMW'er som E9 osv. Ebay.de/com, autopower.se, bmwcarclub og bilopphuggerier er jo noen plasser å lete:-)

Du har også gammel type 3.5l motor(3453ccm), kalt M90. Denne er kjent for å være mer turtallsvennlig og aggressiv enn revidert utgave av rundt juni 1982, M30b34(3430ccm). Det skal du bare være glad for, men husk på at f.eks toppakninger og lignende er annerledes!

Mange tror at motoren f.eks er trimmet, men det er som regel ikke tilfelle.

Skrevet

Vet godt at jeg har m90 motor. Ingen tvil med de bananene som stikker opp. Går rimelig heftig både på flata og opp bakker. :)

Trodde det var mulig å bytte til e28 diff eller lignende uten at det skulle skape noe problem. Er ikke sikker men tror den som har lavest omdreining av disse er den som står på bilen i dag 3,07. Finnes det noen som er lavere eller er det mulig å få tak i innmat med lavere utveksling av de gamleste typene differ?

Når jeg ser på den "sideloadern" din, så står det 2,93?

Skrevet
sikker på at det er 3.07 diff du har nå?

jeg har en 85mod 635csi med 3.07 utveksling på diffen (vanlig girkasse) og jeg har ca 1900 omdr i 100km/t i 5'te gir

Ettersom denne bilen kun er levert med 3,07differ og jeg har henta bilen av en gammel mann som alltid leverte bilen inn hos bmw. så er jeg ganske sikker. MEN... jeg har ikke sjekka. Kassa som står på er dogleg "close ratio". Regner med 5te giret ditt er 0,81:1 eller noe, mens mitt er 1:1 noe som gjør at bilen drikker rimelig mye suppe når man cruiser rundt i 100-120kmt.

Ser endel firma selger innmat. Passer innmaten uansett 6cylindra motorer? http://differentials.myshopify.com/prod ... r-gear-set

Hvis jeg da skifter ut innmaten. Hva kan jeg da gjøre for å få lsd 50% eller 75%.

Vet jeg har mange spørsmål men er ikke alt jeg greier å finne ut med google. :)

Skrevet

Du kan bruke Realoem.com til å finne ut hvilke biler som har hvilken utveksling på diffen...

Forøvrig er ikke L-Jetronic-bananklaseinnsuget noen indikasjon på m90, i min bil står det en m90 med motronic innsug, så den ligner på en nyere m30b34.

2:93 diffen min fikk jeg med bilen, den er uten sperre. Vet ikke hvilken BMW den er fra, men er nok fra en eldre modell.

Det er vel noen som faktisk skifter ut CR girkassa til OD kasse for å få temma turtallet. Da kan man i så fall selge CR girkassa kjempedyrt!

Skrevet
Du kan bruke Realoem.com til å finne ut hvilke biler som har hvilken utveksling på diffen...

Forøvrig er ikke L-Jetronic-bananklaseinnsuget noen indikasjon på m90, i min bil står det en m90 med motronic innsug, så den ligner på en nyere m30b34.

2:93 diffen min fikk jeg med bilen, den er uten sperre. Vet ikke hvilken BMW den er fra, men er nok fra en eldre modell.

Det er vel noen som faktisk skifter ut CR girkassa til OD kasse for å få temma turtallet. Da kan man i så fall selge CR girkassa kjempedyrt!

Stemmer det ja, at m90 fikk motronic og 3,2/3,5 innsuget i deler av 1981 og i 1982 før det ble chassieskifte.

Skal ta et par telefoner for å se om det er mulig å få levert 2,79 eller 2,93 innmat til min diffrensial. Er nok ikke tema å kvitte meg med doglegkassa. Bilen blir jo totalt resteurert og vil jo derfor beholde alt som er originalt.

Hva må jeg gjøre for å få LSD'en opp på 50-75%? Er det kun byggere av differ som er kapabel til å gjøre slike forandringer?

• 4 weeks later...
Skrevet

Hei igjen!

Har sjekket litt mer om diffen min sjøl, og den er faktisk en 3.25! Den har bare ligget og slengt, og jeg ble lurt av 293 merket på huset. På sida står jo derimot antall tenner: 39/12 og det blir jo: 39/12=3.25

Det stemmer også på en prikk med antall omdreininger, så: 3.25, beklager!

Fant noen bilder av andre slike differ, og ingen av de har utvekslingen merket på toppen av huset.

Skrevet

Kjøp større hjul! Enklere og blir bedre + at du kan ha et hjulsett for bane eller lignende med mindre diameter. Ellers grattis m fet bil, håper du blir kvitt rusten. Hadde satset på ferrobet rustfjerner eller brunox. Det er produktene jeg har best erfaring med. Når du har rengjort karossen, gå over med ferrobet sprayflaske og la tørke, gjør det enda en gang. Etterpå rengjøring før grunning.

Skrevet
Kjøp større hjul! Enklere og blir bedre + at du kan ha et hjulsett for bane eller lignende med mindre diameter. Ellers grattis m fet bil, håper du blir kvitt rusten. Hadde satset på ferrobet rustfjerner eller brunox. Det er produktene jeg har best erfaring med. Når du har rengjort karossen, gå over med ferrobet sprayflaske og la tørke, gjør det enda en gang. Etterpå rengjøring før grunning.

Bilen blir sandblåst helt ned så jeg holder meg unna rustjobben (heldigvis). :lol: Har en oppretter til å ta hele bilen.

Lite spørsmål om understell til de som evt har peiling. Er det dette som er beste alternativet for tidlig 6'er? Har hørt rykter om at HD demperne er de samme som sport. Og at det er mulig å dreie de ned for så å gjenge opp? Evt går det an å bruke HD demperne samt 40mm senking? Trenger litt hjelp her...

Bilstein P36-0229-H0

Bilstein B46-0802-H0

H&R lowering kit # 29533

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...