Gå til innhold

Bilen tikker etter oljeskift..

Anbefalte innlegg

Skrevet
bytta filter?, kan det være tett?? m50b20 tar 5,75 l olje.. tror ikke det er noe forskjell på en b25

M50B20 tar 6,5 liter, samme med M50B25, og alle M52 ...

Jeg har og trodd det, men har bytta olja nå 4-5 ganger, og det går ikke på 6,5 liter. Mulig jeg ikke får ut all olja, men ut av bunnpanna kommer det ikke 6,5 liter (altså på B20).

Skrevet
bytta filter?, kan det være tett?? m50b20 tar 5,75 l olje.. tror ikke det er noe forskjell på en b25

Jeg har og trodd det, men har bytta olja nå 4-5 ganger, og det går ikke på 6,5 liter. Mulig jeg ikke får ut all olja, men ut av bunnpanna kommer det ikke 6,5 liter (altså på B20).

Trodd? tro skal man gjøre i kirka hehe :P

Står i originalserviceskjemaet på BMW at M50 tar 6,5 liter.. så er nok du som ikke har fått ut all olja. Pleier du å kjøre motoren god og varm før du tapper olje? løsner du oljefilteret før du tapper olje?

Skrevet

Det med å tappe motoren mens den er god og varm er egentlig bare en myte. Det som er viktig er bare at den ikke er blitt startet og flyttet mens den er kald.

Står den i garasjen fra dagen før så vil alltid olja være i bunnpanna på samme måte som om du tapper den med varm motor. Derimot om du flytter bilen 100 meter for å så tappe den så burde den kjøres varm. Om du lar den stå å dryppe i fem min eller fem timer utgjør det nok svært lite forskjell. Olje vil det alltids ligge igjen litt av her og der i motoren, hvor mye er selvsagt avhengig av motortypen :)

Skrevet
Det med å tappe motoren mens den er god og varm er egentlig bare en myte. Det som er viktig er bare at den ikke er blitt startet og flyttet mens den er kald.

Står den i garasjen fra dagen før så vil alltid olja være i bunnpanna på samme måte som om du tapper den med varm motor. Derimot om du flytter bilen 100 meter for å så tappe den så burde den kjøres varm. Om du lar den stå å dryppe i fem min eller fem timer utgjør det nok svært lite forskjell. Olje vil det alltids ligge igjen litt av her og der i motoren, hvor mye er selvsagt avhengig av motortypen :)

Om du tapper når motoren er varm trenger den bare å stå å tappe i ti min fra det er begynt å bare dryppe. Om du tapper når motoren er kald må den stå nærmere en time å tappe før alt er ute, og JA du vil få mindre olje ut om du tapper når motoren er kald, pga olja er ikke like tynnflytende og renner ikke like lett ut fra kriker og kroker. Det er en grunn til at vi alltid kjører bilene varm på jobb før vi tar service ;)

Skrevet

Ja, det er nok sikkert litt olje her og der som er årsaken. Kjøper 6,5 liter castrol, og har alltid en flaske igjen som jeg kan bruke til etterfylling..

Meeeen, dette er kanskje ikke OP så interessert i å høre om :P

Skrevet

Om du tapper når motoren er varm trenger den bare å stå å tappe i ti min fra det er begynt å bare dryppe. Om du tapper når motoren er kald må den stå nærmere en time å tappe før alt er ute, og JA du vil få mindre olje ut om du tapper når motoren er kald, pga olja er ikke like tynnflytende og renner ikke like lett ut fra kriker og kroker. Det er en grunn til at vi alltid kjører bilene varm på jobb før vi tar service ;)

Les hele posten min før du svarer..

Om du parkerer en bil med varm motor vil det ALLTID renne ned på samme måte som om du kjører den varm før tapper.

Selvsagt gjør du dette på jobben for der (hvis du jobber på et verksted kanskje?) så må dere kjøre bilene inn først. Om dette er noe en gjør hjemme i garasjen så har det ingen betydning. Ja, det renner fortere ut - men utgjør ikke store forskjellen når du ikke jobber for bonus.

At det renner ut fra kriker og kroker er også sant, men det gjorde det dagen før når du parkerte bilen også. Du vet.. den renner ned hver gang du stopper - selv om du ikke skal bytte den. Ser du tegninga?

Om den står å drypper en time kanskje du får ut 1/2 dl.. de dråpene har da ingen betydning.

Altså.. står du hjemme i garasjen og bytter olje så er det ingen grunn til å ut å kjøre først (hvis bilen var varm når den ble parkert, selvsagt)..

Skrevet

hmm.. er opgitt på autodata til 5,75 l fyller man 6,5 er jo det for mye??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...