Jump to content

Hva er de originale bremserørene på E34 laget av?


stianhf
 Share

Recommended Posts

Som topic sier, hva er de originale bremserørene på e34 laget av?

Fikk 2-er feil på eu-kontrollen pga rust på bremserør, men de når jeg fikk nye så ser jeg at de er kobber. Om det er kobber på bilen originalt, så kan det jo ikke ruste?`

Er det mye jobb å skifte bremserør bak? Må jeg ned med bensintank eller andre hindringer?

Fikk også 2-er feil på blinklys i fronten, pga sprukket glass. Kjøpte nye facelift lykter med sotet klarglass og parklys fra GS, men fikk høre at det ikke er lov med mer enn 2 parklys på bilen forran. Er dette riktig? Må jeg blende parklysene i de nye lyktene?

Fikk forresten en liten overaskelse fra bilen her en dag jeg var ute å kjørte. GM boksen under baksetet "krasjet", så vindusviskere og spylere, og diverse andre funksjoner aktiverte seg selv uten mulighet for å slå av... har noen opplevd noe sånt før? Hadde heldigvis en annen GM modul å sette inn...

Link to comment
Share on other sites

Bremserøra på bilen din er nok i stål :) Dette RUSTER :) For dyrt å lage bil med kobber...

Er litt jobb å skifte rør, men har du løftebukk og flenseverktøy gjør du mye på en god kveld. Uten dette ville jeg ikke begynt.

Det skal ikke være mer enn to parklys foran... blende de? Det er vel noe enklere å bare ta ut pæra..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det kobber i erstattingsrørene da? kjøpt hos koed...

Har verken løftebukk eller flenseverktøy, så da blir det vel å levere bilen på verksted...

noen som har peiling på hva det vil koste? vet ikke hva eller hvor mange rør som må byttes...

Blir bilen godkjent om jeg bare tar ut lyspæra i de nye blinklys m/parklys?

Link to comment
Share on other sites

Lettere å forme og flense kobberrør+at de ikke ruster.

Jeg vil tro bilen blir godkjent hvis du kun har 2 parklys, men kan risikere at de henger seg opp i at de ikke er e-merka e.l. (regner ikke med de er det)

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

De nye blinklyktene er E-merket så det bør ikke være noe problem :)

Skal bli godt å få bilen på veien igjen... måtte skifte dempere forran... og er glad det ble oppdaget... er fjæren som har holdt fronten oppe... når jeg tok av demperen så trekte den seg sammen... skal jo ikke gjøre det.. :P

Link to comment
Share on other sites

Bremserør i kobber blir solgt fordi de er lettere å bøye og flense samt god motstand mot korrosjon. Svakheten er at det bøyeherder, dvs blir hardt og knekker hvis du bøyer på det, derfor er det forbudt i usa.

Blander man inn nikkel får man kobbernikkelrør. Disse tror jeg har best kvalitet. Samme fordeler som kobber, men det blir motstandig mot bøying.

Stålrør blir vel levert på flere biler orginalt pga pris. Det egner seg utmerket i offroad da det tåler en trøkk. Det passer ikke godt inn på Norske veier da vi spruter rundt oss med salt om vinteren, som fører til at stålet ruster i stykker.

Skal du lage rør selv kan du kjøpe et rimelig flenseverktøy: http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=4077. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Bremserør i kobber blir solgt fordi de er lettere å bøye og flense samt god motstand mot korrosjon. Svakheten er at det bøyeherder, dvs blir hardt og knekker hvis du bøyer på det, derfor er det forbudt i usa.

Blander man inn nikkel får man kobbernikkelrør. Disse tror jeg har best kvalitet. Samme fordeler som kobber, men det blir motstandig mot bøying.

Stålrør blir vel levert på flere biler orginalt pga pris. Det egner seg utmerket i offroad da det tåler en trøkk. Det passer ikke godt inn på Norske veier da vi spruter rundt oss med salt om vinteren, som fører til at stålet ruster i stykker.

Skal du lage rør selv kan du kjøpe et rimelig flenseverktøy: http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=4077. Lykke til.

Nårtid knekker ett kobberrør da? syns nå man kan bøye å bende omtrent så mye man vil jeg uten at de knekker, men bøyer å vrenger man på stålrørene som er på bilen så knekker de nesten bare man ser på de.

Link to comment
Share on other sites

Aldri hørt det ikke er lovlig å bruke i USA.. men men... sikkert sant.

Uansett.. har montert på mange mange biler og kobber er veldig fint å jobbe med!

Hadde du vært litt nærmere så kunne du kommet innom så hadde vi ordnet det her :)

Link to comment
Share on other sites

Nårtid knekker ett kobberrør da? syns nå man kan bøye å bende omtrent så mye man vil jeg uten at de knekker, men bøyer å vrenger man på stålrørene som er på bilen så knekker de nesten bare man ser på de.

Normal commercial copper tubing has been prohibited from use in brake systems because it is considered prone to cracking due to work hardening. Braking system: http://www.motorcycleroadworthys.com.au ... rthys.html

Presskoblinger er også ulovelig å bruke.

Compression fittings typically are not capable of withstanding this high amount of pressure. Several states have made the use of compression fittings on passenger cars illegal for this very reason. http://www.doityourself.com/stry/brake- ... on-fitting

Jeg ville ha valgt kobbernikkel rør. http://www.copper.org/applications/auto ... _tube.html

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...