Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dinside.no/23479/vrien-teoriprove (Fikset link)

Tok denne teoriprøvetesten nå nettopp og fikk bestått med 57 av 86 poeng (vet ikke hva som er bra og dårlig i dag), men stiller meg veldig undrende til en del formuleringer som jeg opplever som til dels dårlige og til dels feil:

Spørsmål 16:

Hvilke påstander om lyskryss er riktige?

Rødt og gult lys samtidig betyr stans

Synes dette ble litt upresist, betyr vel og at man skal være klar til at det straks blir grønt?

Spørsmål 19:

Ta stilling til hvilke påstander som er riktige?

Når du må skifte til nærlys, må du først senke farten

Må man senke farten hvis man oppdager at fjernlysene stod på fra kvelden før når man er ute og kjører neste dag, og skal skal skifte til nærlys?

Må man senke farten hvis man skifter fra parklys til nærlys når man skal begynne å kjøre igjen?

Kan komme med mange flere eksempler her..

Spørsmål 20:

Ved nødbremsing med låste hjul i 80 km/t må jeg regne med å slippe bremsen flere ganger før jeg stanser

Vet ikke med andre, men jeg slipper ikke bremsen helt i en slik situasjon, bare nok til å få styregrep.

Spørsmål 22:

Du skal parkere bilen i en bratt nedoverbakke. Hva vil du gjøre for å sikre at bilen ikke triller?

Svar: Stanse motoren, gir i første, kobling ut, fotbrems ut, parkbrems på

Om en bakke kvalifiserer som bratt i Bergen er det mange biler som vil begynne å trille selv om de står i gir, hvis brekket ikke er på, så hvordan er dette riktig? Og er det ikke slik at en bil normalt henger enda bedre i revers?

Spørsmål 27:

Fordi det er vanskelig å styre bilen under rygging

Det er vanskelig bare å starte en bil hvis man ikke kan det, og det å rygge er noe en sjåfør bør kunne godt nok til at det ikke er vanskelig!

Spørsmål 38:

Det er lett å holde for stor fart ved passering av buss på holdeplass

Ikke feil, men synes det blir veldig banalt da det alltid er lett å holde for stor fart, bare å gi gass det.

Spørsmål 39:

Det skal brukes dersom du kjører i 70 km/t og de som kommer bak kjører i 90 km/t

Det siste svaret sier jo ikke noe om hvem som skal bruke feltet, bare at noen skal bruke det??

Spørsmål 41:

Hva er riktig om fartsavpassing?

Du må kjøre like sakte utenfor tettbygde strøk som i tettbygd strøk når du passerer små barn ved vegen

Hvis de er ved veien, og ikke på veien, er det jo mulig at de er bak et gjerde, autovern, mur osv., og hvorfor kan jeg da ikke holde en lovlig fart som er høyere enn 50 km/t? Om noen skulle misforstå så synes jeg man skal vise stort hensyn til barn i trafikken!

Ellers hadde jeg litt feil på slikt som hvor mange som blir drept og skadet i trafikken og annet som jeg ikke holder meg oppdatert på nøyaktige tall fra år til år (tror heller ikke det forringer mine evner i trafikken i særlig grad), og er totalt sett ganske fornøyd med resultatet mitt. Hadde stått i dag ser det ut til, slik jeg gjorde på første forsøk den gangen jeg tok lappen :mrgreen:

Hadde dere stått i dag? -Og hva synes dere om de tingene jeg påpeker?

Synes selv det er viktig å holde meg oppdatert på lover og regler i trafikken (har tross alt forpliktet meg til det ved å ha lappen).

Skrevet

Beklager - siden du spør etter finnes ikke

Ser ut som linken din ikke virker, har det blitt fjernet? :P hihihi

Og du tok ikke med alle spørsmålene så da skjønner vi ikke så mye av svarene nedover..

Og er svarene du poster de riktige?

Denne såkalte "testen" høres ut som søppel i forhold til de man foreksempel betaler for som nesten har ordrett noen like spørsmål som på den ordentlige prøva. Ser ut som en "hvemsomhelst" som har laget på "lag din egen quiz" side..

-Når du må skifte til nærlys, må du først senke farten

Høres jo helt idiotisk ut.. denne kan vell ikke være den riktige?

OG

-Ved nødbremsing med låste hjul i 80 km/t må jeg regne med å slippe bremsen flere ganger før jeg stanser

Det menes vell at om man kommer i 80km/t og må nødremse burde man ikke bare tråkke på for hjulene kan låse seg slik at man kanskje sklir, man burde heller bremse litt og litt eller "pumpe bremse?" som de kanskje heter.. Så formuleringen på noen av de der var ganske ikke i det beste laget.

Skrevet

Har fikset linken nå.

Spørsmålene var i en del tilfeller totalt intetsigende uten alternativene så derfor droppet jeg de. Det jeg har kopiert for det meste er en del av de såkalte riktige svarene.

Hvem som har laget testen:

DinSide og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) har derfor utarbeidet en test som likner teoriprøven du må gjennom når du skal ta ”lappen”.

Skrevet

Jeg anbefaler å istede kjøpe deg 24timer med skikkelig prøve, som faktisk ligner på den prøven du skal ha hos vegvesenet. Koster vel 20-30 kroner? Gjorde det selv når jeg skulle ta teorien, og det er faktisk veldig nyttig..!

Skrevet

Litt rar den testen der ja..

Jeg fikk 6 feil etter å ha gått gjennom den fort, og stod at jeg hadde mellom 10 og 15 feil...

Skrevet

Satt tidligere å tok den samme testen og tenkte NØYAKTIG det samme som deg!

Reagerte f.eks på et spm som lød "Hva kan være med å føre til at man kjører av veien i en sving" (eller noe i den dur) Og der var ett av svarene "glatt føre" FEIL!!(??)

Skrevet
Eneste som virkelig funker er http://www.teoritentamen.no Den betaler man 30 kroner for og har dermed tilgang til tusenvis av spørsmål i 24 timer, mange svært like til de du får den ordentlige prøven. Testet denne siden flere ganger før jeg tok teorien og bestod på første forsøk :)

mhm, gjorde dette selv. Kjøpte adgang til den prøven dagen før teoriprøva. Satt tok den noen ganger. Sto opp dagen etter litt tidligre for å ta den noen ganger til og dro tok prøva og sto.

Skrevet
Eneste som virkelig funker er http://www.teoritentamen.no Den betaler man 30 kroner for og har dermed tilgang til tusenvis av spørsmål i 24 timer, mange svært like til de du får den ordentlige prøven. Testet denne siden flere ganger før jeg tok teorien og bestod på første forsøk :)

mhm, gjorde dette selv. Kjøpte adgang til den prøven dagen før teoriprøva. Satt tok den noen ganger. Sto opp dagen etter litt tidligre for å ta den noen ganger til og dro tok prøva og sto.

Stemmer for den jeg og, øvde litt der og litt i boka kvelden før teoriprøva og sto med 3 feil :)

Og faktisk så er mange av spørsmåla på teoritentamen de samme som på selve prøva.

Skrevet

Lurer nesten på om ikke teoriprøven alltid har hatt merkelige formuleringer.

Ellers er jeg enig i at disse var litt ekstra upresise.

Spørsmål 16:

Hvilke påstander om lyskryss er riktige?

Rødt og gult lys samtidig betyr stans

Synes dette ble litt upresist, betyr vel og at man skal være klar til at det straks blir grønt?

Upresist, siden "stans" for mange betyr "stoppe opp", ikke "bli stående" (som rødt+gult vanligvis innebærer.)

Spørsmål 19:

Når du må skifte til nærlys, må du først senke farten

Må man senke farten hvis man oppdager at fjernlysene stod på fra kvelden før når man er ute og kjører neste dag, og skal skal skifte til nærlys?

Må man senke farten hvis man skifter fra parklys til nærlys når man skal begynne å kjøre igjen?

Kan komme med mange flere eksempler her..

Upresist, siden spørsmålet burde presisert at det var mørkt og man kjørte med langlys idet man skulle blende ned til nærlys.

Spørsmål 20:

Ved nødbremsing med låste hjul i 80 km/t må jeg regne med å slippe bremsen flere ganger før jeg stanser

Vet ikke med andre, men jeg slipper ikke bremsen helt i en slik situasjon, bare nok til å få styregrep.

Jeg slipper bremsen, men jeg slipper den ikke helt. ;)

Spørsmål 22:

Du skal parkere bilen i en bratt nedoverbakke. Hva vil du gjøre for å sikre at bilen ikke triller?

Svar: Stanse motoren, gir i første, kobling ut, fotbrems ut, parkbrems på

Om en bakke kvalifiserer som bratt i Bergen er det mange biler som vil begynne å trille selv om de står i gir, hvis brekket ikke er på, så hvordan er dette riktig? Og er det ikke slik at en bil normalt henger enda bedre i revers?

I en bratt bakke bør nok mellomrommet mellom "fotbrems ut" og "parkbrems på" være nesten ikke-eksisterende.

Hvor godt bilen henger i revers avhenger av uvekslingen på reversgiret sammenlignet med førstegir.

Spørsmål 38:

Det er lett å holde for stor fart ved passering av buss på holdeplass

Ikke feil, men synes det blir veldig banalt da det alltid er lett å holde for stor fart, bare å gi gass det.

Joda, banalt, men ikke teoriprøve-utypisk.

Spørsmål 41:

Hva er riktig om fartsavpassing?

Du må kjøre like sakte utenfor tettbygde strøk som i tettbygd strøk når du passerer små barn ved vegen

Hvis de er ved veien, og ikke på veien, er det jo mulig at de er bak et gjerde, autovern, mur osv., og hvorfor kan jeg da ikke holde en lovlig fart som er høyere enn 50 km/t? Om noen skulle misforstå så synes jeg man skal vise stort hensyn til barn i trafikken!

Mistenker sterkt at man med "ved vegen" mener "langs veien", "i veikanten", eller "like ved veien uten noe stengsel mellom". Igjen upresist...

Skrevet
Lurer nesten på om ikke teoriprøven alltid har hatt merkelige formuleringer.

Var det jeg ble påminnet av denne testen, at det var en god del mindre bra formuleringen den gangen jeg tok teoriprøven og.

Dårlig å se at de til tross for så mye fokus på bedre opplæring de siste årene enda ikke klarer noe så enkelt som korrekturlesing..

Tror kanskje de som kontrollerer spørsmålene er så ingrodde at de automatisk legger til "riktig" manglende informasjon? Med andre ord trenger de noen utenforstående til å sjekke over!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...