Gå til innhold

Usikret bil/forbruks lån, hjelp?

SteffenM2
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er for tiden på jakt etter et usikret bil lån, evt. forbrukslån med en grei rente.

Jeg er 18år, har vært fast ansatt siden 16.aug, har ikke hatt noe stødig inntekt før nå.

Er snakk om at jeg vil låne 100tusen, hvor og hva skal jeg gjøre for og få til dette?

Jeg har muligheten til og betale rundt 2500 kroner i mnd, noe mer enn dette går dårlig.

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ALDRI I VERDEN tatt opp ett forbrukslån. Rentene er helt syke, mange kommer seg aldri ut av disse lånene, derav luksusfellen på TV3. Jeg ville heller spart meg opp en egenkapital et par år for så å kjøpe meg denne bilen du har så lyst på. Sparer du 2500 kr mnd i 2 år har du 60.000,- og jeg kan love deg du vil ha det mye mer morro med de 60k enn du vil med et 100.000 kroners forbrukslån.

Regn med at det forbrukslånet du tar opp på 100.000,- koster deg rundt 120-140.000,- totalt, og mye mye mer dersom du sliter med å betale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri ta opp billån og cash heller ut bil til de kronene du har kontant. Da slipper du potensielt problemer down the line.. Er det megaakutt å få bil ifrb m/jobb er banken normalt behjelpelige, men jeg hadde heller spurt foreldre for et lån på 20-30k for å fått noe som ruller, og heller med gunstig rente.

Alt er bedre enn forbrukslån/usikret lån!

Det skremmer meg litt av du vil ha usikret lån på bil... hva vil du ha på ting senere, som er potensielt viktige. Ikke noe besserwisser her, men jeg bare sier det som jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening på saken om bilkjøp generelt, ikke lån penger til bil, bilens verdi taper seg gjerne raskere enn det du klarer å betale ned på lånet. Når alt kommer til alt blir det en meget dyr bil. Noe enda dummere som er lettvint er å låne penger på en banebil..

Om du er riktig så uheldig totalvraker du bilen, og vips sitter du med en gjeld på 100k.

Bare negativt fra meg her nå, men har noen kollegaer som har gått i den fella de sitter igjen med en vraka bil og en stor gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker han om ureg. banebil da, men det gjør egentlig ikke saken bedre,tvert imot egentlig.

Tror jeg enten hadde venta litt og fått opp egenkapitalen eller i det minste prøvd å låne privat.

Med en økonomi som tilsier at du må se på forbrukslån for å få til moroa,betyr dette i klartekst at du ikke egentlig har råd til det.

Vent litt,eller gå for en billigere løsning om du kan,sånne lånesaker har en tendens til å bite deg i ræva når du budsjetterer med 2,5k i måneden. Plutselig får du ekstra utgifter et par mnd,og lånet er fucked - DA blir det dyrt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gadd ikke lese alle innlegga her. Men jeg gjorde akkurat det samme når jeg var i din alder, gikk i min daværende bank (jeg hadde noen kr på bok) ba om 100k og di avslo og lagde mye styr, så skiftet jeg bank og fikk lån samme dag og var happy.

Ikke nok med at jeg gjorde mitt dummeste bilkjøp men i tilleg er det ikke så forbanna lett å betale ned 100k som man innbiller seg selv før man handler "drømmebilen" (som i mitt tilfelle var et oppskrytt rusta sunnmørevrak)

2500 pr mnd er latterlig lite, og om det er grensen skjønner eg ikke hvordan du har planer om å kunne "drifte" altså drive på med bilen du først har kjøpt.

Et eksempel er lånet en bekjent nylig tok opp på en 320d msport. Lånesum 109000.- betalings tid 18mnd. total kostnad på lån hos banken ble 116000.-

Dette kan kalles "fornuftig"

Ditt tilfelle. 100000.- forbrukslån med feks 12%, måntlig betaling 2500.- -> finn frem kalkulatoren å se galskapen i øynene

Bare mitt tips og dårlige evne til å forklare hvor inni granskauen lite intelligent det er å låne penger til leketøy eller gamle biler generelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å sette av 2500,- hver måned har du en fin sparekonto når du er 22-23 og kan vurdere på nytt hva du har lyst å kjøpe.

Det koster jo å ha et slikt prosjekt utenom det du kjøpte bilen for, og har du råd til det nå?

Ikke ta opp forbrukslån. Det er lån for folk som ikke har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var i banken for noen år siden og hørte på et bil lån. fikk da svar at bil lån og alder på bil kan ikke overstige 15 år. så er bilen 10 år får du lånet på maks 5 år. er bilen 13 år får du 2 år på å betale lånet.

og har du billån på 80 000.- eller mer så bilen ha full kasko ifølge DNB

så er nok ikke så lett med billån på en banebil. og heller ikke om bilen er gammel. mulig de har endret litt på saker i banken nå. men er nok ikke no særlig gunstig med så høyt lån på leketøy uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...