Gå til innhold

Hva bør skiftes når clutch og/eller svinghjulet byttes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som noen av dere vet har jeg hatt noen runder på forskjellige verksteder vedr. problemer med tildels kraftige vibrasjoner i bilen (2003 E46 318d Touring). Etter mye frem og tilbake med bl.a bytte av motorfester og hardykobling ble svinghjulet og clutchen omsider skiftet da bilen hadde kjørt godt og vel 200000 Km. Bilen ble stort sett vibrasjonsfri etter dette, men dessverre ikke helt. Ved kraftige akselerasjoner og hastigheter over ca. 140 Km/t kan man høre en svært irriterende bromming i bilen og legger man hodet inntil midtkonsollen mellom forsetene kan man høre at det er der brommingen kommer fra. Man kan imidlertid ikke merke signifikante vibrasjoner i bilen.

Jeg hadde et håp om at brommingen skulle utvikle seg over tid slik at det skulle bli enkelt å lokalisere problemet, men det har ikke vært tilfellet... før nå. Bilen har nå kjørt 250000 Km og nå glipper clutchen med kraftige hugg det siste stykket før clutchpedalen slippes. Clutchen slipper ikke når clutchpedalen først er sluppet.

Jeg har stadig garanti på clutch/svinghjulbyttet og verkstedet jeg nå bruker anbefaler meg å bruke denne garantien. De mener at problemet helt klart er knyttet til svinghjulet og/eller clutchen... eller en eller annen trykkmekanisme i forbindelse med svinghjulet/clutchen. Verksmesteren fortalte meg at byttesettet for clutchen ikke inneholder denne trykkmekanismen og at mange verksteder derfor overser at denne også bør byttes når clutchen og/eller svinghjulet blir byttet. Fakturaen fra verkstedet omtaler kun en "ombytningskobling" (del nr. 21217523619) til 1918,40 danske kroner.

Er det noen som vet hva BMW´s verkstedhåndbøker spesifiserer når det gjelder et bytte av clutch og/svinghjul på dette området. Bilen er en 2003 E46 318d Touring som er produsert 06.11.2002.

Skrevet

Når vi bytter clutch og svinghjul på M47 på jobb, så bytter vi: svinghjul, clutchlamell, trykkplate, utløserlager, utløserarm, og hylsa som utløserarmen er clipsa fast i. Ihvertfall til x3 2,0D med M47T2 motoren så følger denne utløserarmen med i clutchsettet.

Grunnen til at disse svinghjulene ryker er at de er underdimensjonerte og pungteres over tid. Anbefaler deg absolutt å benytte deg av delegarantien :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...