Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Den regelen med at grøftelys/spredere ikke kan benyttes samtidig med nær- og fjernlys forstår jeg ikke og har aldri forstått grunnlaget for. Det er ingen tvil om at man ser "bedre" når man kan benytte begge deler samtidig... spesielt på smale landlige veier med lite eller ingen gatebelysning. Ikke blender det motgående trafikk heller.

Og å kjøre på en mørk skogsvei i tåke og kun med spredere kombinert med parklys gir da ingen god sikt i det hele tatt. Da ser man jo kun grøfta og ingenting fremover!

grøftlysene lyser opp veien rett foran bilen. og nærlysene lyser lenger frem. øynene dine vil fokusere der det er best lys og det blir rett foran bilen. så du vil ikke oppfatte ting lenger unna så lett selv om du kanskje tror det selv. øynene tiltrekkes lys uansett om du vil det eller ikke.

og jo. mange biler blender mer når de kjører med begge dela.

nær været er så dårlig at tåkelys faktisk trengs fordi nærlysene bare lyser opp tåka så det ser ut som du har en stor hvit vegg foran bilen. så skal de benyttes. tåkelysene er laget for å lyse ned mot veien og nær bilen for å få mest mulig syn nerme deg så du ikke har så mye tåke å se gjennom. lenger du ser. mer tåke må du se gjennom, mindre sikt går du.

og er det så mye tåke et lysene blir nødvendig så skal farten reduseres så mye at du klarer og stoppe for noe som brått dukker opp foran deg. og det er ikke langt. så farten må reduseres mye. skjeldent der er vær så man har brukt for tåkelys.

er en grun til at reglene er som det er.

Skrevet
Den regelen med at grøftelys/spredere ikke kan benyttes samtidig med nær- og fjernlys forstår jeg ikke og har aldri forstått grunnlaget for. Det er ingen tvil om at man ser "bedre" når man kan benytte begge deler samtidig... spesielt på smale landlige veier med lite eller ingen gatebelysning. Ikke blender det motgående trafikk heller.

Og å kjøre på en mørk skogsvei i tåke og kun med spredere kombinert med parklys gir da ingen god sikt i det hele tatt. Da ser man jo kun grøfta og ingenting fremover!

Hvis du faktisk tester dette skikkelig er det ingen tvil om at du finner ut at du ser mye dårligere der du trenger å se. Det drar fokus ned rett foran bilen og kan egentlig sammenlignes med støy. Du sier det jo egentlig selv når du beskriver riktig bruk av tåkelys i mørke og tåke. Er det skikkelig tåke og mørkt må man kjøre sakte om det skal være sikkert.

Ang. blending så er dette spesielt et problem i mørket på våt asfalt, da lysene reflekteres rett mot møtende biler.

Edit: Der har det alt blitt svart ja, og vi er tydeligvis på linje!

For øvrig er det jo får det er sesong for, men godt med griseknoke og.

Skrevet

grøftlysene lyser opp veien rett foran bilen. og nærlysene lyser lenger frem. øynene dine vil fokusere der det er best lys og det blir rett foran bilen. så du vil ikke oppfatte ting lenger unna så lett selv om du kanskje tror det selv. øynene tiltrekkes lys uansett om du vil det eller ikke.

Ja, det er hva jeg har fått høre tidligere også, men jeg opplever det annerledes i praksis. (Og jeg nekter å innse at det kun er innbilning 8) )

Prøv å slå av og på sprederene på en mørk vei når det er mørkt... jeg ser ingen lysforskjell foran bilen, men jeg får et mye bredere blikk i det lyset når bedre ut i grøftene/skogkanten.

Totalopplevelsen blir da at man har et bedre overblikk og lettere kan oppdage f.eks et dyr i skogkanten.

Men foran bilen.... nei der ser jeg altså ikke lysforberding av nevneverdig verdi.

En annen ting er at når man blir eldre så trenger man mer lys... når jeg var yngre så føltes ikke samme behovet for lysstyrke som i dag (nå er jeg 48) selv om jeg visstnok har tilnærmet perfekt langsyn. Og det merket jeg godt når jeg gikk over til zenon gitt... det var mekbart behageligere å kjøre i mørket. Hvordan skal det bli om 20 år?... Jeg begynner forså hvorfor mange eldre kvier seg for å kjøre i mørket.

Skrevet

Ja, det er hva jeg har fått høre tidligere også, men jeg opplever det annerledes i praksis. (Og jeg nekter å innse at det kun er innbilning 8) )

Prøv å slå av og på sprederene på en mørk vei når det er mørkt... jeg ser ingen lysforskjell foran bilen, men jeg får et mye bredere blikk i det lyset når bedre ut i grøftene/skogkanten.

Totalopplevelsen blir da at man har et bedre overblikk og lettere kan oppdage f.eks et dyr i skogkanten.

Men foran bilen.... nei der ser jeg altså ikke lysforberding av nevneverdig verdi.

En annen ting er at når man blir eldre så trenger man mer lys... når jeg var yngre så føltes ikke samme behovet for lysstyrke som i dag (nå er jeg 48) selv om jeg visstnok har tilnærmet perfekt langsyn. Og det merket jeg godt når jeg gikk over til zenon gitt... det var mekbart behageligere å kjøre i mørket. Hvordan skal det bli om 20 år?... Jeg begynner forså hvorfor mange eldre kvier seg for å kjøre i mørket.

Skal man følge din logikk burde du se bedre ved å kjøre med kupélyset på i mørket.. Gjør du det?

Skrevet

som du selv sier her blir det mer lys nær bilen har prøvd før og blir bedre lys og jeg ser bedre. men det er bare rett foran bilen. øynene vil fokusere mer der siden det er mer lys der. og man oppdager ikke ting lenger frem i synsfeltet så godt lenger.

Skrevet

...som du selv sier her blir det mer lys nær bilen har prøvd før og blir bedre lys og jeg ser bedre. men det er bare rett foran bilen. øynene vil fokusere mer der siden det er mer lys der. og man oppdager ikke ting lenger frem i synsfeltet så godt lenger.

Hmpff....! :cry:

Skrevet

har testet dette med kjøreskolen jeg gikk på da jeg ble 18 også. jeg spurte nemmelig om tåkelys der. så vi tok en test på det også. jeg satt fremme og skulle si fra når jeg så den andre kjørelærern stå midt i veien. da skulle jeg skrike ut og kjørelæreren min skulle bremse alt han kunne.

gjore det samme 2 ganger. to ganger med nærlys. og to ganger med nærlys og tåkelys.

vi stoppet betraktlig mye nærmere han fyren med tåkelys.

selv når jeg viste det skulle stå en mann i veien og jeg så etter han så så jeg han senere med tåkelys.

Skrevet

Vet ikke om jeg liker å lese det du skriver... det er vondt å muligens se en egenvilje til å måtte innse at du kanskje kan hende kan ha noe rett... og at det går på tvers av min overbevisning som jeg har tviholdt på i mange mange år. Men det sitter langt inne! ....hehehe

Skrevet

Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

detter er fra Vegdirektoratet i 2002.

også leste jeg at tåkelys blender 16% mer en vanlig nærlys i mørket, ukjent kilde,

Skrevet

fordi det er mongo irriterende for andre bilister å få tåke og nærlys lyst i tryne..

bare min oppfatning

Skrevet
Vet ikke om jeg liker å lese det du skriver... det er vondt å muligens se en egenvilje til å måtte innse at du kanskje kan hende kan ha noe rett... og at det går på tvers av min overbevisning som jeg har tviholdt på i mange mange år. Men det sitter langt inne! ....hehehe

Be en kompis bli med og test dette selv. Hvis han har mørke klær på seg og står en tilfeldig plass på en gitt strekning så vedder jeg på at du ender opp ikke langt ifra å kjøre rett i han hvis det er mørkt nok. Er ille nok med nærlys og er ganske håpløst med tåke og nærlys. Jeg kjører så ofte jeg kan med fjernlys på når det blir mørkt.

Du kan også be han kjøre mot deg med tåkelys og nærlys og så kun med nærlys når det er mørkt og asfalten våt.

Skrevet

oleo : Hjelper veldig lite å se et dyr i kanten om det er så nærme at grøftelyset ditt gjør at det lyser opp... da smeller det uansett om det løper opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...