Razon Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 Jeg kjørte på en opplyst vei(gatelys), 50 km/t fartsgrense.Tenkte at jeg kunne kjøre med parkys og grøftelys kombinasjon her.. 200 meter lenger fremme står det 2 politimenn som stoppa meg på en søndags kveld for å sope inn litt penger.. ved gatelys er det tilstrekkelig lys i veibanen. Dvs da er veien akkurat som på dagen. Er det ikke lov å kjøre med parklys/grøftelys under slike forhold? Politimannen sa at jeg slapp med et forelegg og at jeg kunne ta en usving og kjøre hjem. Kan de gi forelegg uten å forklare hva det innebærer og hvor mye dette eventuelt er på? Tror ikke de tok nummeret mitt heller... Takker for svar.. er litt fortvilet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 etter det er mørkt ute er park/grøftlys ikke lov. samme hvor opplyst gata er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Razon Skrevet September 26, 2010 Forfatter Share Skrevet September 26, 2010 Må de ikke forklare hvor mye forelegget er på og hva et forelegg er? De sjekket ingen id osv. fikk heller ikke et ark med meg heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 de skal vel egentlig si det. men får du en bot så står jo beløpet på giroen du får da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 Er på ingen måte lovlig når gatelysene er tent nei. Hvorfor skulle du evt. ikke få kjøre hjem igjen? Mer som var galt? Pleier vel alltid å sjekke førerkort og vognkort, og kan jo ikke gi deg forelegg uten å vite hvem du er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 kompis av meg fikk 8-9 bøter for grøftlys på natta i løpet av ett år. han ga totalt fan, og til slutt prøvde ene purkfyren og ta fra han lappen. måtte inn til avhør å greier. helt på trynet spør du meg. tror bota var på 2000. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joatle Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 Høres veldig useriøst ut.. Selv om det ikke er lovlig bruk av lys.. Og når de på toppen av det hele ber deg kjøre hjem igjen? Ser heller for meg at de skulle sagt noe slik som dette "Hei, grunnen til at vi stopper deg er at du kjører med en ulovlig kombinasjon av lys, slå av grøftelysene og slå på vanlig kjørelys." Og som straff så ville det blitt: "Du slipper unna med en advarsel denne gang / Du vil få et forelegg på 2000,-" Sånn ca.. "Dette er ulovlig lysbruk" http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=582542 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 de ba deg å ta en usving? det er også ulovlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 Er du heldig så slapp du unna. Jeg fikk bare en advarsel når jeg ble stoppa med park+tåke på natta for en stund siden. Er egentlig 2000 i bot.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 2000!!! Er jo ikke så ille å kjøre med grøftelys og park.. Latterlig høy den bota. Da burde heller telefon/belte være mye høyere.. Men nei, du kan jo ikke få et forelegg uten å få med deg noe betalingsinfo.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Razon Skrevet September 26, 2010 Forfatter Share Skrevet September 26, 2010 Ja de ba meg ta en usving midt på veien, lol.. ok hvis dere sier det tenkte jeg.. ja virker ganske tullete ut... håper jeg slapp unna.. men er det noen av dere som har fått bot uten å høre hvor mye bota er på av politimannen, uten å bli sjekket ID, uten å vist frem vognkortet? Noen som har fått bot ved at politiet har sagt :" du får et forelegg " og bedt deg kjøre hjem, og fått boten i posten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 kompis av meg fikk 8-9 bøter for grøftlys på natta i løpet av ett år. han ga totalt fan, og til slutt prøvde ene purkfyren og ta fra han lappen. måtte inn til avhør å greier. helt på trynet spør du meg. tror bota var på 2000. Hvorfor er det helt på trynet at de reagerer på at noen fortsetter å bruke en lyskombinasjon som er trafikkfarlig i mørket? Har han egentlig noe å gjøre på veien med en slik holdning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 Ja de ba meg ta en usving midt på veien, lol.. ok hvis dere sier det tenkte jeg.. ja virker ganske tullete ut... håper jeg slapp unna.. men er det noen av dere som har fått bot uten å høre hvor mye bota er på av politimannen, uten å bli sjekket ID, uten å vist frem vognkortet? Noen som har fått bot ved at politiet har sagt :" du får et forelegg " og bedt deg kjøre hjem, og fått boten i posten? Aldri hørt om! Går nok bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camxer Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 de ba deg å ta en usving? det er også ulovlig usving er helt lovlig så lenge du gjør det der det er tillatt Edit: politi står jo også høyere enn trafikkregler, lys, skilt osv, så det har ikke blitt gjort noe ulovlig med mindre bestemmelsen til politiet utsatte andre for unødvendig fare. Personlig syntes jeg at de burde kun gitt deg en advarsel, men syntes heller ikke at det er så lurt å kjøre kun med tåkelys når det er mørkt selv om det er veibelysning, spesielt hvis det var i en by. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Razon Skrevet September 26, 2010 Forfatter Share Skrevet September 26, 2010 Noen som kan bekrefte at de ikke kan sende forelegg i posten, dersom de ikke sjekket noe ID elr informasjon om meg når de stoppe meg? Og uten å ha forklart noe om hvor mye eventuelt forelegg er på. Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå