Gå til innhold

Feil lysbruk?

Razon
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte på en opplyst vei(gatelys), 50 km/t fartsgrense.Tenkte at jeg kunne kjøre med parkys og grøftelys kombinasjon her.. 200 meter lenger fremme står det 2 politimenn som stoppa meg på en søndags kveld for å sope inn litt penger.. ved gatelys er det tilstrekkelig lys i veibanen. Dvs da er veien akkurat som på dagen. Er det ikke lov å kjøre med parklys/grøftelys under slike forhold? Politimannen sa at jeg slapp med et forelegg og at jeg kunne ta en usving og kjøre hjem. Kan de gi forelegg uten å forklare hva det innebærer og hvor mye dette eventuelt er på? Tror ikke de tok nummeret mitt heller...

Takker for svar.. er litt fortvilet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høres veldig useriøst ut.. Selv om det ikke er lovlig bruk av lys..

Og når de på toppen av det hele ber deg kjøre hjem igjen?

Ser heller for meg at de skulle sagt noe slik som dette "Hei, grunnen til at vi stopper deg er at du kjører med en ulovlig kombinasjon av lys, slå av grøftelysene og slå på vanlig kjørelys." Og som straff så ville det blitt: "Du slipper unna med en advarsel denne gang / Du vil få et forelegg på 2000,-"

Sånn ca..

"Dette er ulovlig lysbruk"

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=582542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de ba meg ta en usving midt på veien, lol.. ok hvis dere sier det tenkte jeg.. ja virker ganske tullete ut... håper jeg slapp unna.. men er det noen av dere som har fått bot uten å høre hvor mye bota er på av politimannen, uten å bli sjekket ID, uten å vist frem vognkortet? Noen som har fått bot ved at politiet har sagt :" du får et forelegg " og bedt deg kjøre hjem, og fått boten i posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompis av meg fikk 8-9 bøter for grøftlys på natta i løpet av ett år. han ga totalt fan, og til slutt prøvde ene purkfyren og ta fra han lappen. måtte inn til avhør å greier. helt på trynet spør du meg. tror bota var på 2000.

Hvorfor er det helt på trynet at de reagerer på at noen fortsetter å bruke en lyskombinasjon som er trafikkfarlig i mørket? Har han egentlig noe å gjøre på veien med en slik holdning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de ba meg ta en usving midt på veien, lol.. ok hvis dere sier det tenkte jeg.. ja virker ganske tullete ut... håper jeg slapp unna.. men er det noen av dere som har fått bot uten å høre hvor mye bota er på av politimannen, uten å bli sjekket ID, uten å vist frem vognkortet? Noen som har fått bot ved at politiet har sagt :" du får et forelegg " og bedt deg kjøre hjem, og fått boten i posten?

Aldri hørt om! Går nok bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de ba deg å ta en usving? det er også ulovlig :P

usving er helt lovlig så lenge du gjør det der det er tillatt :wink:

Edit: politi står jo også høyere enn trafikkregler, lys, skilt osv, så det har ikke blitt gjort noe ulovlig med mindre bestemmelsen til politiet utsatte andre for unødvendig fare.

Personlig syntes jeg at de burde kun gitt deg en advarsel, men syntes heller ikke at det er så lurt å kjøre kun med tåkelys når det er mørkt selv om det er veibelysning, spesielt hvis det var i en by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...