Alpejohn Skrevet September 27, 2010 Skrevet September 27, 2010 Hei, Min 530d har begynt å bruke mer diesel tror jeg.. Før lå den på 0,75 på fin/blanda kjøring med 225 17" dekk. Etter at jeg hadde på 19" felger og 265 bak så gikk det opp til ca 0,8-0,85 på blanda. Men nå har jeg montert 17" 235 dekk rundt hele, og nå ligger den så vidt over 0,9 på samme "fine" blanda kjøringa Virker som forbruket har økt siden sist jeg hadde mindre hjul Har ikke sett tegn til lekasje, ikke lukter det noe helder. Bilen går like fint som den altid har gjort.. Har ute temperatur veldig mye og si på forbruket? Nå er det ca 10 grader rundt her.. og den har ligget stabilt på 0,96 da med blanda kjøring, litt små gassing av og til.. Mye mer en den brukte før Noen som har noe tips til hva som kan undersøkes?
Odd-M Skrevet September 27, 2010 Skrevet September 27, 2010 Større felger og bredere dekk -> mer forbruk. Sånn er det bare. Det skyldes tyngre felger, økt rullemotstand og økt luftmotstand. Noen dekk ruller også lettere enn andre. Jeg merker stor forskjell på min på de forskjellige dekkdimensjonene jeg har prøvd. På min 530dat øker forbruket ganske mye dersom girkassen ikke ligger i "lock up", noe som merkes fort når jeg kjører med bredere sommerdekk og den ruller noe tyngre. Da skal det ikke rare motstanden til i lavere hastigheter før den går over på sluromatic, med økt forbruk som resultat.
Alpejohn Skrevet September 27, 2010 Forfatter Skrevet September 27, 2010 Større felger og bredere dekk -> mer forbruk. Sånn er det bare. Det skyldes tyngre felger, økt rullemotstand og økt luftmotstand. Noen dekk ruller også lettere enn andre. Jeg merker stor forskjell på min på de forskjellige dekkdimensjonene jeg har prøvd. På min 530dat øker forbruket ganske mye dersom girkassen ikke ligger i "lock up", noe som merkes fort når jeg kjører med bredere sommerdekk og den ruller noe tyngre. Da skal det ikke rare motstanden til i lavere hastigheter før den går over på sluromatic, med økt forbruk som resultat. Ja, det er jeg klar over, men etter jeg satte på igjen orginal hjula, 17" 235, så fortsatte forbruket og være høyt, til og med pittelitt høyere Oppdaga i sta, når jeg tok ei forbikjøring med flat pedal, så kom det ei kraftig røyksky i det den gira ned (Dette er jo vanlig om man kjører rolig over tid) men så fortsatte det liksom og ryke hele veien.. Ikke så kjempe mye, men såpass at jeg så det i speilet.. Etter at jeg kjørte vanlig 1-2 km, så ga jeg full gass så den gira ned igjen, og da kom det ei helsikkes røyksky, som ble liggende igjen over veien etter at jeg hadde kommet 3-400 meter fra den.. Var såpass mye at jeg nesten ikke så bak den Og fortsatt så røyk det jevnet ved full gass.. Tror ikke den har røket så mye før, kun akkurat ved klampen i bonn, til den har "rensa" eksosen.. Etter det har jeg ikke sett tegn til noe røyk.. Litt merkelir at den ryker litt samt at forbruket virker høyt da
Jan Tore Skrevet September 27, 2010 Skrevet September 27, 2010 En kompis hadde samme problem med røykskyer på sin Audi 2,5tdi. Vi tok en motorrens, samt byttet olje på den, og den ble frisk igjen. Kanskje noe å prøve?
Alpejohn Skrevet September 27, 2010 Forfatter Skrevet September 27, 2010 Er ikke lenge siden bilen var på service hos Bmw, på inspeksjon 1, har fortsatt alle grønne prikker i speedometeret som lyser. Så tviler på det da
Odd-M Skrevet September 27, 2010 Skrevet September 27, 2010 Bytta veivhusventilasjon? Kjent feilkilde til mye grums på disse M47/57-motorene.
Alpejohn Skrevet September 27, 2010 Forfatter Skrevet September 27, 2010 sjekka ladetrykket? Har ikke sjekka, men kan ikke forstå at det skal være noe galt der, bilen går helt fin, og går som ei kule.. Slik den altid har gjort, men går jo altids and å sjekke. Noen spesiell plass jeg kan koble på måler? Bytta veivhusventilasjon? Kjent feilkilde til mye grums på disse M47/57-motorene. Er det boksa opp på toppen du tenker på? I såfall så ble den bytta for ca 3000 km siden, hele boksa inkl filter osv Søkte litt på google, kom over en som mente at den ville ryke litt om luftfilteret var dårlig.. Da jeg bytta veivhusventilasjon så kikka jeg på filteret også, var noen svarte flekker på det, kanskje det var litt skittent.. Men blir dette bytta på Inspeksjon 1 mon tro?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå