milhouse Skrevet September 27, 2010 Skrevet September 27, 2010 Noen som kjenner til noen som er billige og bra til dette? Er ikke noe rust på bilen nå, men den er heller ikke kjørt mye på vintern. har tenkte til å kjøre litt med den i vinter selv om jeg har tilgang til vanskehall der den skal stå parkert. Fant denne tråden http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=75663&hilit=rust+behandling men den hjalp ikke mye. Kampen antirust senter er det eneste jeg fant på google!
oyoz Skrevet September 28, 2010 Skrevet September 28, 2010 Jeg spurte det samme spørsmålet på Arne Guldbrandsen og fikk til svar at det måtte jeg ikke finne på å gjøre. Det var en bedre investering å bruke pengene på underspyling og vask av bilen i vinterhalvåret. Uten at jeg kan sitere begrunnelsen mener jeg denne var at understellsbehandling låser inne fuktighet i fuger og kriker og kroker og at dette igjen medfører mer rust. Dersom bilen skal understellsbehandles må den vaskes og tørkes 100% (gjetter på noe slikt tar en liten uke i et rom med god varme og ventilasjon) før den behandles. Antar også at det blir også vanskeligere å se rust før det har utviklet seg en god del, men det er altså mine egne tanker. Jeg tar 25 års erfaring med BMW som mer enn nok tyngde til å droppe antirust både på min forrige og nåværende bil og heller være nøye med vasken (spesielt siden de ikke driver med antirust selv og sådan ikke har noe å tape på å anbefale det). Dette var jo ikke svar på spørsmålet ditt, men et velment tips
Mcgyver Skrevet September 28, 2010 Skrevet September 28, 2010 Jeg spurte det samme spørsmålet på Arne Guldbrandsen og fikk til svar at det måtte jeg ikke finne på å gjøre. Det var en bedre investering å bruke pengene på underspyling og vask. Dette svaret fikk min far og på sin tidligere e46, som forøvrig jeg har nå. Dette var på BMW i Moss, de sa bilen var satt inn med noe vokslag el.lign.
Fredrik Skrevet September 28, 2010 Skrevet September 28, 2010 Jeg har tatt kontakt med BMW her i Århus to ganger i forbindelse med hvorvidt vår E46 Touring fra 2003 burde ha en antirustbehandling eller ikke. Jeg tok kontakt første gang i 2005 og siste gang i 2008... og begge gangene var svaret at det ikke var nødvendig med en antirustbehandling på moderne BMW´er... snarere tvert imot iom. at en antirustbehandling kan ødelegge BMW´s egen voksbehandling/rustbeskyttelse. Jeg har imidlertid også snakket med forskjellige bruktbilforhandlere vedr. en antirustbehandling av bilen og de forteller at jeg ikke skal forvente å få pengene tilbake for rustbeskyttelsen, men at bilen trolig er enklere å selge med en ekstra rustbeskyttelse. Jeg vil med andre ord selv ha størst glede av en rustbeskyttelse hvis jeg beholder bilen i mange år. Jeg har også snakket med bilorganisasjonen FDM, som er Danmarks pendant til NAF, og de sier at bilen absolutt bør få en ekstra rustbeskyttelse. Alternativet er omfattende rust innen bilen er 10 år gammel. Umiddelbart vil jeg mene at FDM trolig er den mest objektive part i denne sammenhengen. Skal du beholde bilen i mange år (5-6 år eller mer) bør den få en ekstra rustbeskyttelse.
milhouse Skrevet September 28, 2010 Forfatter Skrevet September 28, 2010 Stemmer det. Men det er her snakk om en 1998 modell z3 så alt av garanti er borte!!
Werther Skrevet September 28, 2010 Skrevet September 28, 2010 Jeg er i samme situasjon. Har allerede kjørt en vinter med bruksbilen, og har lest mye om folk som har gått på en schmell med skjult rust under techtyl/dinitrolen... Jeg velger å ta simpel oljebehandling på bilen. Behandlingen har visse ulemper, som noe drypping første dagene og at det ødelegger dørpakninger o.l. Men fordelene er at det er fort gjort, billig og at oljen kommer inn i alle kriker og kroker...Det ser kanskje grisete ut, men det funker fjell. Mange synes nok det er tull å gjøre det på en ett år gammel bil, men jeg gidder ikke kjempe mot forhandler om noen år når man må ta bagasjelokk og dører på rustgarantijobber.
oyoz Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Fant denne på nettet: http://www.vestfoldantirust.no/faq.html. Antar det er det som menes med oljebehandling. Har dog ikke prøvd dette og kommer heller ikke til å gjøre det.
Leadfoot Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 "FluidFilm" skal være et vidundermiddel innen antirust visstnok. Har en kompis som sverger til dette. Hvis bilen har blitt tectylert tidligere trekker denne inn under tectylen, og uansett kryper den inn i kriker og kroker og slipper ikke inn fuktighet. Den tørker aldri (flasser dermed ikke av), er ikke støvtiltrekkende, koster mindre enn tectyl, og en hel del andre fordeler jeg ikke kommer på i farten... Finnes kun en importør i Norge, det er verdt en titt.
M3cabriolet Skrevet Oktober 1, 2010 Skrevet Oktober 1, 2010 Det er mange meninger rundt dette med antirust-behandlinger. men det argumentet jeg har tro på, er å sette bilen til antirustbehandling, men KUN med tynnstoff. dette er en "voks" som penetrerer godt. denne er jo beregnet på hulrom etc, og i tillegg blir dette sprøytet under bilen før den tykke sort--brune grøten de kaller slitebelegg. det er dette "slitebelegget som lukker inne fuktighet, og iom at den er så mørk og tykk så kan du sprøyte dette over begynnende rust uten at kunden kan se det før etter flere år når det er hull. tynnstoffet er tyntflytende, gjennnomsiktig, penetrerende og fuktdrivende, så da får du beskyttelse imellom plateskjøter og innvendig i dører +++ uten at det blir grisete. absolutt det beste forslaget jeg har fått. og en ting som er viktig: ikke bruk spillolje e.l. og sprøyt under bilen! dette er det mange som tror funker bra, men sannheten er at dette er en syreholdig olje, og den kan ødelegge bilen originale beskyttelse under, (PVC, kittfuger, etc) i tillegg til alle gummi-detaljer som foringer, mansjetter osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå