Otis Skrevet September 29, 2010 Skrevet September 29, 2010 Hallo Jeg har et lite problem med min bil, og det er at den har kuttet akerslasjon 5 ganger på ca 20000km. Har ikke funnet noen fellesnevner, foruten at det kan se ut som det skjer under +10 grader, men litt usikkert. 1 gang har det skjedd mens jeg bare holdte farten i 100 km/t, altså svak gasspådrag i 5. gir, i -25 grader. 1 gang har det skjedd mens CC var innkoblet og holdt farten i 80 km/t i 5. gir. +8 grader 3 ganger har det skjedd under maks gass i 3. gir på ca. +5 grader. Mellom 3000-4500 omdr. Det som skjer er at det føles som at drivstofftilførselen stopper i kanskje 0,1-0,3 sekunder. Det er ikke brems, men heller pause i akserlasjonen. Selv om feilen kommer en gang, så gjentar den aldri seg før om veldig lenge igjen. Går flere måneder mellom hver gang. Tenkte med engang at jeg hadde for lite diesel på tanken, men samme feil ved full tank. Har fullført alle servicer som skal tas, og veivhusventilasjon er byttet for kun 10000km siden og den forrige var overhodet ikke tett, selv etter 40000km. Dieselfilter skal være byttet på service for ca 30000 km, luftfilter er og skiftet på samme tidspunkt. EGR er utkoblet, feilen kom forøvrig ikke så veldig lenge etter at EGR ble utkoblet. Jeg kommer til å få diagnose utstyr snart i posten, men foreløpig har jeg ingenting. Jeg kan heller ikke så mye om diesel motorer, så derfor må jeg henvende meg til bimmers uutømmelige kunnskapskilder
Otis Skrevet Oktober 2, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2010 Nå har jeg lest igjennom tråden tid e34_525tds på nytt, og det kan jo se ut som kanskje en begynnende dårlig LMM, siden det er så ujevnt feil kommer. Leste forøvrig ut feilkoder med DIS, og det var 1 stk på EGR, men den er jo koblet ut, så antok at det var derfor den var der. Slettet den uansett, for å se om den kommer tilbake. Noen andre tips?
Gjest Skrevet Oktober 2, 2010 Skrevet Oktober 2, 2010 hei, det skal ligge feilkode på egr når den er utkoblet ja (ref dagens oppdatering om emnet). Det første blir jo å finne ut om det er en følgefeil eller "direktefeil". Dersom diesel mating er ok, heller jeg mot følgefeil pga a)lmm eller b)trykksensor. Nå vet ikke jeg hvilket diagnoseutstyr du får tak i, men om du har muligheten til å lese av verdier oppimot "rettverdier/refereanseverdier" så vil man fort kunne teste lmm ihverfall, samme med map, kam, egentlig det meste.
Otis Skrevet Oktober 3, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2010 Hallo Ja, jeg leste om EGR feilkoden på din oppdatering i tråden ja. Antar at dieselmating er OK, men vet jo såklart ikke. Jeg er det man kan kalle for "n00b" når det gjelder diesel motorer, og feilsøking. Jeg har selv DIS, noe som er BMW sitt verktøy, men det vet du jo. Har ikke diagnose hodet, men OBD kabel. Kan DIS lese av live verdier, eller er det en annen metode du tenker på? Vanlig voltmeter?
Gjest Skrevet Oktober 3, 2010 Skrevet Oktober 3, 2010 DIS kan lese av live verdier ja Både gjennom å gjennomføre testmoduler (test schedule, trykk pil høyre en eller to ganger fra start, så kan du a)velge egne testmoduler, velge foreslåtte moduler ifm feilkoder som er lagret. Du kan også fra "første side" trykke på ikonet nede til høyre, tror det heter "control functions" eller noe sånt. Det er "noob" måten å lese av feilkoder på. Her kan du velge en styreenhet, deretter f.eks. "read fault memory", eller så kan du lese av data. da markerer du bare hvilke verdier du vil se på, og så trykkker du "start" eller noe i den duren.. så kommer verdiene opp.. antar du kjører dis gjennom vmware siden du ikke har diag hode? dette kan være skikkelig PITA å bruke, og jeg føler jeg blir 10 år eldre hver gang jeg pøver det. men så hører jeg jo om folk som får det til å funke relativt greit. (derfor jeg konsekvent bruker "gt1" oppsett) forøvrig så vil du fort merke at uten opplæring og erfaring med dis, så vil du ikke få så mye utav det. Men anbefaler deg å trykke litt gjennom det jeg forklarte (hvis du skjønte noe av det, var ikke verdens beste forklaring ) så vil du fort komme noenlunde inn i det, og en ny "verden" åpner seg. DIS er vanvittig bra om ikke du er veldig inne i feilsøkning, da dette hjelper deg veldig godt på veg. lykke til bare å spørre om jeg kan hjelpe mer altså.. skal prøve å svare etter beste evne..
Otis Skrevet Oktober 4, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 4, 2010 DIS var ikke så vanskelig å lære, men jeg har ikke fått testet det fullt ut enda. Det er ganske så intuitivt å bruke. Kjører DIS gjennom VMware ja, synes det går sakte, men vil anta at det er BUS hastigheten som er problemet her, da noen moduler svarer raskere enn andre. Det er forsåvidt helt utrolig hva DIS kan lese av, og hva BMW faktisk vil at man skal kunne lese av! Jeg tror nok jeg må ta meg en stund med DIS i bilen for å sjekke hva jeg kan finne ut av, da det er veldig mye rart man kan se etter. Jeg setter veldig stor pris på deg, du har veldig mye kunnskap om spesielt dielsel, i forhold til mange andre her inne, samt veldig mye annen generell kunnskap. Og du deler gjerne med oss andre. Dette er veldig viktig for at bimmers.no skal virke! Takk for dine bidrag! Prøvde også litt med carsoft, og det er søppel i forhold til hva DIS kan. Ingen vettuge feilmeldinger heller.
Otis Skrevet Oktober 6, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2010 Da har jeg vært ute å lest av LIVE verdier av DDE. Legger ved 1 bilde av det jeg tror er verdier for LMM eller.no Det eneste som så litt rart ut var at "actual air mass" var veldig langt unna "specified air mass", stort sett hele tiden. Første bildet er på tomgang, og da er jo actual langt over specified. Men allikavel bevegde actual seg mye mindre enn specified. På full gass så kunne actual kanskje gå til 1000 og da var specified på 1200. Så totalt sett så var det veldig jevne tall på actual. Er dette riktig at det er verdier på luft som går inn i motor, per stempel slag, målt av LMM? De 2 andre bildene er en ny feilmelding som dukket opp. Ser jo veldig ut som defekt glødplugg eller rele. Noen formening om hva jeg bør foreta meg? Merker noen ganger at jeg må "kinne" i kanskje 3 sekunder før den starter. Gløding er nå så som så med, den gløder noen ganger, mens andre ganger ikke.
Gjest Skrevet Oktober 6, 2010 Skrevet Oktober 6, 2010 først sier jeg takk for fine kommentarer! grunnen til at actual er høyere enn specified er antageligvis at den på det aktuelle tidspunktet skulle egr ha åpnet, dermed specified så lav. 1000 og 1200 høres ut som et alt for stort avvik, og jeg vil si at verdiene du får tyder på defekt lmm. Men, hvis du trykker på "function selection" velger "drive" (mulig den ligger under noe annet, men du tar tegninga når du er i den menyen) så velger du mass air flow sensor, trykker "test schedule", deretter pil høyre, så kommer du inn i testmodul for maf. DA får du opp et tredelt skjermbilde, venstre del er koblingskjema, øvre høyre er systemforkalring, nede høyre er "arbeids skjerm". Her står det beskrevet hva du skal gjøre, og hvilke verdier du skal få. Etter å ha jobbet gjennom denne, og gjort det som står der, konkluderer testeren om maf er def eller ikke. angående gløding så kan det høres ut som rele iom at den av og til ikke gløder. Enten bare kjøpe nytt rele, eller å safe ved å teste pluggene først (mulig det finnes en testmodul for dette, men husker ikke på 520d).
Otis Skrevet Oktober 6, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2010 Takk for svar, veldig bra! Skal ta en test på nytt igjen i morgen da, ang LMM. Må komme til bunns i dette! Den kan sies at EGR er utkoblet, men jeg tror at du skjønte det. En liten ting til, så ble actual trykket høyere på tilbake turen, da kjørte jeg i motvind, om det kan ha noen innvirkning. Skal muligens måle pluggene en dag, da dette ikke er et stort problem, enda ihvertfall.
Gjest Skrevet Oktober 6, 2010 Skrevet Oktober 6, 2010 ja skjønte at egr var utkoblet, derfor det er helt vanlig å få mye høyere actual enn specified, fordi specified kan være basert på egr innkoblet. actual ladetrykk ble høyere? forøvrig, ja, mengdene somm vises er per sylinder per slag.
Otis Skrevet Oktober 6, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2010 Ja, actual trykket ble høyere i motvind. Men det må jo sies at dette ikke var en vitenskapelig test der hvor alt er likt hele tiden. Hadde en co-pilot med meg som fulgte med på tallene mens jeg rullet.
Gjest Skrevet Oktober 6, 2010 Skrevet Oktober 6, 2010 ja, da hadde jeg ikke lagt for mye vekt på det foreløpig hvertfall.. kjør nevnt testmodul og se hva resultatet blir der.
Efen Skrevet Oktober 7, 2010 Skrevet Oktober 7, 2010 det tyder nok på at lmm'en din begynner å bli dårlig
thoslags Skrevet Oktober 7, 2010 Skrevet Oktober 7, 2010 Eg hadde svak nykken med ujevne mellomrom når eg var på langtur å køyrte i 5 gir i ca 80. Føltes ut som den slutta å dra i eit halvt sekund med ujevne mellomrom. Men det forsvant når eg bytta termostat på egr ventilen. Den blei aldri driftsvarm før eg skifta den. Men din termostat er jo fin den regner eg med. Var berre so rart at eg hadde nøyaktig samme symptom.
Otis Skrevet Oktober 10, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2010 Hallo igjen! Nå har jeg vært ute å tatt den testen på LMM. Fant ut at den leser feil verdier spesielt på tomgang, men det er ikke snakk om noe mye. Maks verdi var 510 mg/stroke. Jeg leste av 512-529 mg/stroke. På 4100 rpm var det bedre, maks verdi var 679 mg/stroke og jeg leste av 677-692 mg/stroke. Det var ikke noe avvik på deviation pressure på 4100 rpm. Lå fint på -5 til +20 mbar. Så da foreslo DIS at jeg enten skulle reparere LMM eller bytte den ut. Så til et par spørsmål; 1. Er det nok å blende av EGR ved å blende den lille styringsklokka som ligger ved siden av batteripolen/oljefilter? Jeg personlig kan ikke skjønne at det IKKE skal være nok. 2. Kan man evt rense LMM med en rensespray beregnet for dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå