Gå til innhold

LØST Sterk nykking med ujevne mellomrom 520d `01

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er tydeligvis et større problem mht kutting av effekten i motoren enn tidligere antatt.

Den kutter svært mye på alle turtall, ved uansett belastning. Helt møkk å kjøre med, for så å være helt fin å kjøre med. Virker som den er helt jævlig når motoren er kald, men bedre når varm. Men har kjørt litt lite enda til å få det bekreftet.

Mistenker fremdeles pumpen i tanken. Tror ikke det er ladetrykksproblem, da det også skjedde under 1500 omdr. I tillegg til at motoren kutter helt ut, ingen reaksjon.

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Det er tydeligvis et større problem mht kutting av effekten i motoren enn tidligere antatt.

Den kutter svært mye på alle turtall, ved uansett belastning. Helt møkk å kjøre med, for så å være helt fin å kjøre med. Virker som den er helt jævlig når motoren er kald, men bedre når varm. Men har kjørt litt lite enda til å få det bekreftet.

Mistenker fremdeles pumpen i tanken. Tror ikke det er ladetrykksproblem, da det også skjedde under 1500 omdr. I tillegg til at motoren kutter helt ut, ingen reaksjon.

Er det ikke en fordel å unngå og kjøre med bilen, dersom matepumpa ikke er helt med? Vil ikke det kunne skade dieselpumpa? Eller har jeg missforstått?

Skrevet

Joda, det stemmer det.

Hovedpumpa kan gå i stykker den, men utifra hva jeg har forstått så trenger den ikke smøring konstant, eller avhengig av turtallet. Men under 10 sekunder skal visstnok være helt greit.

Så jeg kjører ikke så mye med bilen, men det er jo ikke farlig før den kutter helt. Og det ar den ikke gjort enda. Maks kutt har vært i kanskje 1,5.2 sekunder.

Skrevet

Har sjekka matetrykk, og det skal ligge på omtrent 0,4 bar, altså omtrent det samme som maks matetrykk på en tds om du har vært borti disse.

Ingen feilkoder?

Skrevet

Har ikke funnet noen feilkoder.

Tok alliakvel en diagnose på LMM og nåleløft. Ser greit ut, men motoren er veldig vrien på turtall over 1500 omdr, noen ganger litt før. Så den kutter veldig over 2000 omdr. Det blir bare verre desto høyerer turtallet er.

Jeg har selv konkludert med dårlig/tett filter. Kan ikke finne noen info om at det faktisk er bytte før i det hele tatt. Og bilen er rullet 251000km. Så det er kjøpt inn i dag, og byttes rett etter jobb. Antar filter siden jeg har 45 liter på tanken, og de fleste opplever ikke feil med den før det er 15 liter igjen.

Sjekket også i spesifikasjonene i TIS på pumpa og der står det 0,4 bar.

Men om jeg ser ut documents, på filter og pumpe bytting, så står det 3,5 bar på filteret. Så jeg er usikker.

Takker såklart for input, det er bare å foreslå mer, om dere har. Men filteret skal skiftes som sagt i ettermiddag. Så får vi se.

Skrevet

ENDELIG!

Alle problemer med motor er borte!

Det var åpenbart dårlig/tett filter!

Datostempling på filter var 10.01.2003! Så det var gammelt.

Så nå i etterkant av alt sammen, så lurer jeg på om hovedpumpa kanskje kunne ha blitt justert inn?

Eller om den faktisk var gåen. Jeg må lese noen av mine tidligere innlegg for å se hva jeg skriver om det.

Har jeg tatt feil, så var det en smådyr feil. Hadde jo uansett måtte betalt for justeringen da, men da hadde jeg jo spart 11000,- på pumpa... Ikke bra. Nuvel, jeg satser på at pumpa faktisk var gåen da den var OK på tomgang, men ingen andre plasser i turtallsregisteret.

Skrevet

Har lest mine tidligere innlegg, og er fremdeles usikker på at pumpa faktisk var defekt eller om den kunne ha vært justert inn.

Jaja, gjort er gjort. Bilen er i orden, og alt er fryd og gammen, om enn litt blakkere enn vanlig.

Skrevet

Mener såklart dieselfilter. Det har ikke vært byttet siden 2003 engang ja! Utrolig!

Skal byttes på hver inspection 2. På min bil, ca hver 75000km.

Skrevet

Skal ikke strø salt i såret her, men et tett dieselfilter kan gjøre MYE ugang! Jobber som mekaniker i et stort entreprenørfirma, og det aller første vi gjør på maskinenen ved motorproblemer (fusking/dårlig effekt osv.) er å skifte dieselfilter. Men har bilen din gått med tett filter lenge kan det jo hende pumpa har tatt skade av å stadig gå med for mager blanding. Du får trøste deg med det :-)

Skrevet

Bra du fant ut av dette også.. skal ikke spekulere i hva som kunne vært unngått.. du tenker sikkert nok på dette selv :P

uansett, bra feilsøking utenom kanskje å ha bytta filter før. Jeg har glemt å spørre om dette da jeg "tar det som en selvfølge" at dette er gjort :P har kosta meg selv noen timer feilsøking på kameraters biler :P

Skrevet

Forstår godt hva RaymondJ og e34_525tds sier.

Det er såklart jeg selv som har muligens bommet her, jeg er ikk 100% sikker på pumpa, som sagt.

Jeg mente at jeg hadde fått dieselfilteret skiftet på service 1 gang tidligere, så derfor var det allerede utelukket.

Nuvel, det er ikke noe å gjøre med det. Gjort er gjort, og såklart, jeg tenker på dette hele tiden nå. Men det må bare glemmes. Bilen er i tipp topp nå!

Skrevet

Ikke vits i å plage seg med ting som er gjort :P

nyt bilen.

Du har uansett lært mye feilsøking ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...