SweetBMW Skrevet September 29, 2010 Share Skrevet September 29, 2010 Jaaa da har man begynt på en relativt viktig del av motorbygging, nemlig VANOS. Som mange vet er alle BMWs VANOS motorer berørt av disse oringene som tørker og sprekker og dermed ikke tetter lenger. Resultat er ikke-fungerende VANOS og dermed tap av motorkraft og økt bensinforbruk. Derfor begynte jeg på dette i dag og dere kan se på bildene at det er verdt å gjøre. Og oljeskift er også ganske nyttig og ta ofte! Begynn med å plukke av VANOSblokka fra toppen.. Jeg har dessverre ingen bilder fra dette da min var tatt av allerede.. Ja tydligvis funka ikke bildeopplasting på MACen her så daaaa får det vente til jeg kommer hjem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet September 29, 2010 Forfatter Share Skrevet September 29, 2010 Ja.. Første du begynner med er å skru av VANOS blokka fra selve toppen, dette gjøres ved å plugge av begge kontaktene for VANOS sensorene som sitter på blokka foran der. Oljeslangen som går inn på vanos løsnes, kast kobberpakningene, disse kjøpes nye. Så sitter det noen 10mm bolter rundt klokka som dere løsner. Foran på VANOS blokka så sitter det to store T50 torx bolter, løsne disse og skru ut. Inni sitter det en rød liten pakning, som du tar ut med spisstang. På denne røde pluggen sitter der også en oring som skal byttes. Inni hølet så ser du en torx bolt som du må skru ut. NB NB!! LINKS GJENGER! Løsnes ved å vri bolten MED KLOKKA!! Når disse er skrudd ut.. Trekk ut VANOS blokka MOT deg... Da sitter du med en klump i henda som vist på bildene under. Dessverre har jeg ingen bilder av demontering av blokka fra toppen, men det er ganske straight forward. Så skrur du av de 10mm boltene rundt klokkene og tar ut stemplene. Slik: NB! Klokka på eksos siden har en fjør under seg, vær forsiktig når du åpner denne siden! Så ere frem med klut og begynn å vaske!!! SLAM ER IKKE BRA! Rundt disse stemplene som du plukker ut sitter det som sagt Oringer. Disse skal tas av og kan tas av med en skarp kniv. Etter hver sitter du igjen med 4oringer fra hvert stempel. Det er ikke farlig om du blander stemplene, de er like. Så ere enda mer vask til slutt... Jeg valgte å legge alt i bensin, du kan også bruke diesel.. eller annen væske som renser... Let soak for 24 hours, clean.. put everything back together with new seals from http://www.beisansystems.com 700kr ferdig levert! WELL SPENT! For de som vil se video av mine pakninger og hvor dårlig jobb de gjorde med tetting: http://www.facebook.com/video/video.php ... 7388000106 Lykke til for andre som vil prøve denne fiksen. Det er vel verdt å få igjen powern på denne måten. BMW selger nye VANOS blokker for en penge, men det er de samme dårlge oringene som blir dårlige etter ca 30,000 km. Noe som for meg tilsvarer ca 3 mnd kjøring Tar gjerne mot spørsmål, og hvis noen trenger hjelp med denne jobben bistår jeg gjerne Mvh SweetBMW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet September 30, 2010 Share Skrevet September 30, 2010 Ligger en DIY her også http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm Må vel få gjort dette på min snart også. Altfor dau og 1,4 på mila Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet September 30, 2010 Forfatter Share Skrevet September 30, 2010 Såpass ja ja jeg veit det ligger en guide men jeg liker å skrive ok? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå