Gå til innhold

Motorbytte fra 320i til 325ix. Problem med bunnpannen

stef
 Share

Anbefalte innlegg

Holder på å bytte motor fra 320 til 325. 325 motoren er fra en ix og har derfor annerledes bunnpanne og motorfester. Med motorfestene fra ix ser det ut som at motoren kommer for langt bak, mens med motorfestene fra 320 vil bunnpannen treffe traversen.

Har derfor byttet motorfester og i går skulle jeg bytte bunnpanne. Men det viste seg at motorene ikke var helt identiske under bunnpannen. Legger ved bilder av begge motorene og bunnpannene.

325 motor (sett fra høyre)

fl4njl2clm9jz79tw31w.jpg

320 motor (sett underifra)

l5c77odyk6vfdbzvjuef.jpg

Begge bunnpannene (325 bunnpanne øverst.)

i1cujs1c82d6f69zoy1i.jpg

Er vel olje pumpen som står i veien?

Noen som vet om jeg kan flytte på dette evt. en løsning som gjør at 320 bunnpannen passer på 325ix motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre nå :)

Fan!! var jo en del forskjell på m20 ix og vanlig m20 i motor.

Har allerede borret opp motorfestene, så er bare det med oljepumpen og peile pinnen igjen.

Men hvor ligger drevet til oljepumpen? hvordan får jeg endret dette slik at det går riktig vei?

Er det forskjell i boltmønsteret i bunnpannen?

Hva kan jeg plugge peile pinn hullet med? epoxy / stål kit?

Et annet problem er også at hardykoblingen er større på getrag 260 kassen enn det som står på bilen originalt (320), Må jeg har 325 mellomaksling får at dette skal passe? Er det bare mellomaksling jeg trenger? eller hele bakstillingen til 325?

e02l2kgexj7imzim580h.jpg

Mvh stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at det ikke er forskjell på boltmønsteret på bunnpannen.

Største problemet er oljepumpen. Er overtrykksventilen innebygd i oljepumpen på ix motoren?

Tenker å kappe og sveise røret fram til filteret slik at det passer vanlig m20 bunnpanne. Da slipper jeg å tenke på overtrykksventilen og at oljedrevet går motsatt vei. Har jeg riktig i dette?

Noen som har noen andre ideer eller innspill?

Mvh stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 years later...

Hei. Pröv ä fä kontakt med Joachim. Han har brukernavnet Snake_____1. Enten stor eller liten bokstav og du mä pröve deg fram hvor lang streken under skal väre. Han har holdt pä veldig mye med IX og ombygginger. Han har skikkelig peiling. Sä ser du om du klarer ä fä tak i ham.

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...