Gå til innhold

BMW entrer Mini i WRC!

Leadfoot
 Share

Anbefalte innlegg

Petter Solberg! :o

Rally de Espana - Petter Solberg blir nr. 2.

Solbergs lille privatteam tar andreplassen etter Loeb og hans gjennomsponsede fabrikkteam.

Fortsetter dette, er Citroën nødt til å gi Solberg ennå dårligere bil for å sikre at Loeb vinner.

Trist at Ford på sin side er mer interesserte i å sikre kjøretid til sjefens sønn enn å prøve å vinne. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er jo ikke så mye forskjell i hester på dagens versjon (304 kontra ca. 350), men i dagens wrc biler er det jo ca. 750nm og den nye 1600'en er det 350nm i, DET vil merkes!!!

Er faktisk ikke sikker på det.. Dagens WRC-biler varver jo nesten ingenting, og hvis neste års biler varver 8500-ish rpm sånn som S2000 gjør trenger det ikke bli så mye treigere faktisk! Må tenke på at en F1-bil har ikke mer enn såvidt over 300 Nm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter Solberg! :o

Rally de Espana - Petter Solberg blir nr. 2.

Solbergs lille privatteam tar andreplassen etter Loeb og hans gjennomsponsede fabrikkteam.

Fortsetter dette, er Citroën nødt til å gi Solberg ennå dårligere bil for å sikre at Loeb vinner.

Trist at Ford på sin side er mer interesserte i å sikre kjøretid til sjefens sønn enn å prøve å vinne. :roll:

Hehe, jeg satt og forfattet innlegg as we speak om denne bragden jeg ikke syns skulle gå ubemerket hen :)

Har alltid hatt klokketro på Petter, og så fort han fikk vridd seg løs fra Subaru eksploderte framgangen fra dag 1. Han kjørte jo bedre i en 5 år gammel Xsara enn i top notch Subaru WRC 08 bilen. Til og med Mads Østberg har gitt den bilen strykkarakter, og foretrekker eldre P14 (?) 07 versjonen. Det eneste som taler imot ham er alderen. Men når Loeb trer av etter neste sesong kanskje Petter blir førstefører noen år? En ting er sikkert: Petter Solberg som 2. sjåfør.... det er NO GO.

At Petter er den ypperste sjåføren ved siden av Loeb skal være helt sikkert. Hirvonen er mer en kontrollert utgave av Grønholm, mens Latvala er mer den utemmede og smågale Petter Solberg som 25 åring, tonn av potensiale, men litt problemer med å kanalisere talentet. Ogiier kommer også til å få en stor vår i 2011. Det kommer også flere spennende førere inn i den nye S2000 klassen. Mikkelsen og Østberg er vel nesten spikret, sammen med et megatalent fra Irland som jeg ikke husker navnet på.

Det eneste som er synd er at S2000 bilene er en soleklar nedgradering. Loeb har også sagt at bilene er mye mer nervøse, og man får ikke like lett flyten i dem, fordi de krever mer fysisk anstrengelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg satt og forfattet innlegg as we speak om denne bragden jeg ikke syns skulle gå ubemerket hen :)

Enig, og nå som medgangssupporterne har vært borte i noen år synes jeg det er rett å gjøre stas på noe som kanskje er det ypperste Solberg har prestert.

Det eneste som taler imot ham er alderen.

Jepp, alltid en fare for at et fabrikkteam vil velge å ansette en ung fører på vei oppover som de kan farge på sin måte, framfor å satse gå en erfaren veteran.

Solbergs største problem er vel at hans karriere falt sammen med Loebs samtidig som Citroën valgte å storsatse på WRC samtidig som Solberg valgte å bli hos Prodrive mens de reduserte budsjetter for testkjøring o.l.

Det eneste som er synd er at S2000 bilene er en soleklar nedgradering. Loeb har også sagt at bilene er mye mer nervøse, og man får ikke like lett flyten i dem, fordi de krever mer fysisk anstrengelse.

Det er ikke umulig at mer nervøse biler er en villet utvikling, siden de har et uttalt ønske om at rallyet ikke skal være avgjort før det starter. For så kjedelig som WRC har vært de siste årene mht. hvem som kommer til å vinne, ble det etterhvert en fare for WRCs videre eksistens. :whut:

Likevel håper jeg at det ikke skal være flaks og tilfeldigheter hvem som vinner, men et resultat av dyktighet.

Det vil også bli svært, svært spennende å se om lavere kostnadsnivå gjør at WRC-deltagelse blir interessant for flere.

Dessverre tror jeg at hvis Petter vil være med å konkurrere om seiere i 2011-sesongen, er han nødt til å satse på å kjøre en litt dårligere Citroën enn det Loeb gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så mye forskjell i hester på dagens versjon (304 kontra ca. 350), men i dagens wrc biler er det jo ca. 750nm og den nye 1600'en er det 350nm i, DET vil merkes!!!

Er faktisk ikke sikker på det.. Dagens WRC-biler varver jo nesten ingenting, og hvis neste års biler varver 8500-ish rpm sånn som S2000 gjør trenger det ikke bli så mye treigere faktisk! Må tenke på at en F1-bil har ikke mer enn såvidt over 300 Nm :)

Dagens f1 biler ligger på 280-300nm ja, men det er rett og slett på grunn av den lave vekten (Dagens f1 biler har en vekt på 640kg+fører raceklar) og det at motoren alltid befinner seg i riktig rpm spekter. Derfor blir sammenligningen med rally biler litt skjev syns jeg. Rally biler har høyere vekt og MYE lavere rpm med ett mye mer begrenset rpm spekter, derfor trengs det mer nm for at det skal skje noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens f1 biler ligger på 280-300nm ja, men det er rett og slett på grunn av den lave vekten (Dagens f1 biler har en vekt på 640kg+fører raceklar) og det at motoren alltid befinner seg i riktig rpm spekter. Derfor blir sammenligningen med rally biler litt skjev syns jeg. Rally biler har høyere vekt og MYE lavere rpm med ett mye mer begrenset rpm spekter, derfor trengs det mer nm for at det skal skje noe...

Mitt poeng var at om turtallet øker, så trenger ikke reduksjon i moment utgjøre så alt for mye :) Vil selvsagt være noe, men det at bilene også blir mindre hjelper også. Så personlig en S2000-bil sprinte i Rally Norway for et par år sia, og det trenger ikke bli så dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer iallefall til å merkes for de uten turbomotor. Man blir nesten avkledd uten turbo i rally. Spesielt om man deltar i 4x4 klasser. Så mange stopp og oppstill som det er i rally så trengs det mye Nm for å holde tempoet gjennom krevende partier som krever at man går ned på turtallet. Dagens WRC biler går vanvittig godt på strekkende mellom hver sving, nettopp på grunn av det vanvittig momentet. Bare følg med på WRC TV da de viser on board film med turteller, så ser du hvordan de bruker motorturtallet. Personlig skulle jeg likt å sett enda mer ekstreme WRC biler, 350ish er ikke nok mener nå jeg... :mrgreen: Rally Finland med WRC biler på 450-500hk / 1200Nm kunne vært spennde... Ser for meg 100m hopp i 230km/t. (Med påfølgende gravemaskin demonstrasjoner... #-o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varver nok ikke 8500 rpm neste års 1600 motor med turbo og restriktor, kontra dagens sugetrimma 2 liter motor uten turbo.

Halve dreiemomentet gjør nok wrc noe mindre spektakulært, men når det fører til flere fabrikksteam er jeg positiv til det :D

Håper vi ser andreas mikkelsen og mats østberg i hvert sitt sete i alle vm rundene, da skal det bli festlig å være norsk rallyentusiast :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer iallefall til å merkes for de uten turbomotor. Man blir nesten avkledd uten turbo i rally. Spesielt om man deltar i 4x4 klasser. Så mange stopp og oppstill som det er i rally så trengs det mye Nm for å holde tempoet gjennom krevende partier som krever at man går ned på turtallet. Dagens WRC biler går vanvittig godt på strekkende mellom hver sving, nettopp på grunn av det vanvittig momentet. Bare følg med på WRC TV da de viser on board film med turteller, så ser du hvordan de bruker motorturtallet. Personlig skulle jeg likt å sett enda mer ekstreme WRC biler, 350ish er ikke nok mener nå jeg... :mrgreen: Rally Finland med WRC biler på 450-500hk / 1200Nm kunne vært spennde... Ser for meg 100m hopp i 230km/t. (Med påfølgende gravemaskin demonstrasjoner... #-o )

Er fullstendig enig i at mer motor er ofte mer morro å se på, spesielt i grener hvor utøvere kjører hver for seg som f.eks rally.

Men over til (igjen et forsøk på å forklare) hvorfor 1600 turbo ikke TRENGER gå veldig mye dårligere enn dagens WRC mellom svinger: Høyere turtall tillater lettere utvekslinger, og lettere utveksling gir mer moment på hjulene. Lettere utveksling senker også hastigheten på hjulene på et gitt turtall (no shit), så der dagens WRC-biler må langt ned og bruker det ekstreme momentet de har, der kan heller neste års biler bruke turtallet og den lettere utvekslinga de mest sannsynligvis vil ha og dermed sprinte nesten like bra mellom svingene.. Moment i motoren betyr ingenting om du ikke får det ut på hjula, og der kommer turtall og utveksling også inn i regnestykket :)

MEN, som poengtert et par poster over, om de ikke øker turtallet over de 5500-ish de kjører nå, så vil farta synke betraktelig..

for å svare litt på Thomas over her:

Det er nesten som et rullende testlaboratorium, og jeg er overbevist om at Ford får en meget god WRC-bil neste år. Jeg har testet bilen med den nye motoren også, og det er selvfølgelig en viss forskjell. Med turbomotoren blir bilen mye raskere ut av svingene, kan Henning Solberg fortelle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...