Gå til innhold

Oppgradering av stereo i E38 730D 2001

Anbefalte innlegg

Nå er det en stund siden jeg holdt på aktivt med bilstereo, men poenget med en kasse med bassrefleksport er vel at når elementet slår innover i kassa lager det en lydtrykksbølge med baksiden av membranen, som må gå den "lange" veien gjennom bassporten og så treffe lydbølgen fra forsiden av membranen når den er på vei ut igjen, slik at du da får TO lydbølger som smelter sammen til EN kraftigere bølge, og dermed økt lydtrykk. Det er derfor det er VELDIG nøye med riktig lengde og diameter på bassrefleksrøret iforhold til basselement og kassestørrelse. Og det er derfor bassreflekskasser kan spille med bra trykk, men ikke høres "pene" ut, fordi de ofte spiller høyt i et veldig snevert frekvensområde nettopp pga at lydbølgene bare "møtes" effektivt rundt en viss frekvens.

Så derfor kan jeg egentlig ikke skjønne annet en at basselementet og porten bør spille i samme rom ja, og også på samme flate av kassen. Men bass forplanter seg jo veldig, er disse bilene virkelig SÅ tette at man ikke får særlig bass frem?

Tja, føles igrunn ut som bagasjelokket skal blåse ut føre du får nok lyd frem :P

Skiltet må gjøres noe drastisk med i allefall, slår og banker så mye at det nesten blir bulker ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har du ett alternativ til e38 som jeg har vurdert da. anonym og grei. har vært stereo før i min bil (forrige eier) så det er ett bassreflexrør som står der skiluka skal være.

http://www.bavariansoundwerks.com/produ ... -7-Series/

hjalp en kompis å bygge stereo i sin e39. der byggde vi en kasse som matcha vinkelen på veggen bak, og monterte en 10" slik at den sto inni skiluka. så byttet vi alle høytalerene, og monterte en blaupunkt pnp forsterker. spiller veldig bra det iaffal. tror dette blir løsningen min om jeg ikke kjøper den ferdiggreia der.

ikke finnpå å borra noe oppigjennom hatthylla iaffa. ødelegger jo hele bilen det. skaff den hattehylla med originale subber isfall, og før bassrør(ene) innunder høytalergrillene der så de ikke vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...