Alpejohn Skrevet Oktober 9, 2010 Skrevet Oktober 9, 2010 Jeg kjøpte nye piggdekk til min E39 nå nettopp. Leste en del ang vinterdekk og hvilken jeg burde velge osv. Endte opp med å kjøpe Pirelli Winter carving edge, husker ikke helt rekkefølgen men var noe slikt. De kom på 4. plass i naftesten 09. Kosta 850,- for 205/60-16. Tett på 4000 inkl frakt fra Byttdekk.no. Jeg kom over noen artikler ang innkjøring, og der sto det at piggfrie skal kjøres inn vesentlig lenger en piggdekk, for der må man slite bort et lag som ligger uttapå gummien før de virkelig begynner og funke. Var samme prinsipp på piggdekk, men der var det ikke like mye pga dette belegget, men mest for at piggene skulle sette seg. Tror det var rundt 100 mil på piggfrie på tørr/våt asfalt for å slite bort. Eller til de stripene som er på dekket er slitt bort. Bruker som oftest og være gule/hvite/røde. I dekkbana liksom.. Så jeg tenker jeg kommer til og sette dem på når jeg merker det er på tide for å kjøre en liten stund på asfalt først vertfall
HMW Skrevet Oktober 9, 2010 Skrevet Oktober 9, 2010 åh.. god tur a ... 15 mil i under 50. Det hadde jeg aldri giddi
Gunnar Skrevet Oktober 9, 2010 Skrevet Oktober 9, 2010 Problemet er om en liker å legge'n breit i en øde rundkjøring eller to en sen vinternatt, og det har vært brøyta, da treffer en fort litt tørr asfalt innimellom, og da er piggene utsatt. Om de ikke ramler ut, så blir de polert. Og piggdekk uten fungerende pigger er ikke mye å skryte av - det er gummien alt for hard for. Dyre piggfrie dekk, så er en god rustet uansett. Tenker da på Nokian Hakapeliitta, Michelin Xi2, Goodyear UG+ eller ContiVikingContact 5. Førstnevnte og sistnevnte har forøvrig blitt veeeeldig myke i gummien. Kjempegode på is, men liker de ikke på asfalt.
stoner Skrevet Oktober 13, 2010 Skrevet Oktober 13, 2010 må ofre litt for å beholde piggene. det var til gjenngjeld di beste piggdekkene jeg har hatt
nitrox111 Skrevet Oktober 13, 2010 Skrevet Oktober 13, 2010 På min e46 320Ci holdt piggdekkene 1sesong med "små" aktiv kjøring ;P Nå er det piggdekk uten pigger ^^, Skal du ha piggdekk så ville jeg hvertfall prøvd og la være og spinne og herje der du veldig fort er nedpå asfalten, det er jo da piggene forsvinner fortest =D Så du må nesten se ann selv hvor mye du kommer til og herje med den ;D bor selv på bygda og har kjørt piggfritt di 2 vinterne jeg har hatt lappen... Dog jeg kræsja den ene bilen med piggfritt... 235/35/17, det sklei veldig godt oppå snø og is og ville helst rett frem den ene svingen der jeg endte med og parkere e46`n i bunn av en skråning inntil ett tre... endte opp med totalvraka bil.. Så kjør forsiktig =)
HMW Skrevet Oktober 13, 2010 Skrevet Oktober 13, 2010 Det hadde du nok fått til med pigger og..på snø har det ikke noe for seg med pigger. Jeg har alltid sverget til pigger, bor vanskelig til, men nå har jeg kjørt piggfritt i tre år og har absolutt ikke hatt noen problemer
TL1000S97 Skrevet Oktober 13, 2010 Skrevet Oktober 13, 2010 Dersom man ikke klarer å kjøre Bimmeren sin på (ofte) bare vinterveier uten å spøle, ja da velger man ikke piggdekk. Sååå morsomt er det da ikke å sladde/burne i enhver rundkjøring/ut av kryssene. Fin rånetråd forresten.
Lars89 Skrevet Oktober 13, 2010 Skrevet Oktober 13, 2010 Førstnevnte og sistnevnte har forøvrig blitt veeeeldig myke i gummien. Kjempegode på is, men liker de ikke på asfalt. Spesielt Nokian er helt håpløse på asfalt. På endel biler slår antispinn og ABS inn om hverandre. Føles ikke helt bra
lierbimmer Skrevet Oktober 14, 2010 Skrevet Oktober 14, 2010 skal du spinne på snø mister du ikke pigger. spinner du på våt asfalt med piggdekk så blir de borte ganske så fort og da er det bare å kaste dekka. du får eventuelt kjøre med pigg foran og piggfri bak, men tror ikke det er lovlig
Tom K Skrevet Oktober 14, 2010 Skrevet Oktober 14, 2010 skal du spinne på snø mister du ikke pigger. spinner du på våt asfalt med piggdekk så blir de borte ganske så fort og da er det bare å kaste dekka.du får eventuelt kjøre med pigg foran og piggfri bak, men tror ikke det er lovlig Du kan ikke kjøre med piggfritt bak og piggdekk foran, eneste unntak er hvis det er piggdekk hvor piggene er borte i bakdekka
Gunnar Skrevet Oktober 14, 2010 Skrevet Oktober 14, 2010 Du kan ikke kjøre med piggfritt bak og piggdekk foran, eneste unntak er hvis det er piggdekk hvor piggene er borte i bakdekka Kjøretøyforskriften sier meg bekjent kun at dekk på samme aksel skal ha tilnærmet samme egenskaper. Kan ikke huske å ha sett noe om at det skal være likt på begge/alle aksler. Har du det fra kjøretøyforskriften?
mhane Skrevet Oktober 14, 2010 Skrevet Oktober 14, 2010 Jeg har en bekjent som ble stoppet og irettesatt av politiet fordi han hadde piggdekk på bilen og ikke piggdekk på hengeren han dro bak seg. Kunne ha bøtelakt ham for dette hevdet de. Skal være likt, piggdekk på bil = piggdekk på henger. Har ikke sett det noe sted, men hvis det er riktig så forundrer det meg stort hvis man kan kjøre på pigg på en aksel på bilen og piggfrie på en annen. Dekkene på hengeren var forøvrig godkjente dekk til å kjøre med om vinteren.
HMW Skrevet Oktober 14, 2010 Skrevet Oktober 14, 2010 Bare sprøyt. Da ville jeg fortalt dem akkurat hva jeg mente..
mhane Skrevet Oktober 14, 2010 Skrevet Oktober 14, 2010 Klippet fra statens vegvesen: •Hvis kjøretøy til og med 3500 kg utstyres med piggdekk, er hovedregelen at man skal ha piggdekk på alle hjul. •Hvis kjøretøy over 3500 kg utstyres med piggdekk, er kravet at man har piggdekk på hjul som sitter på samme aksel. Den siste under her kan jo tolkes som de hadde rett siden kjøretøy og henger omtales i samme setning; a) Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.
HMW Skrevet Oktober 14, 2010 Skrevet Oktober 14, 2010 Eneste jeg kan få ut av den setningen er isåfall at om du har pigger på henger så skal det være pigger på bilen. Altså ikke omvendt som i situasjon nevnt over. De fleste hengere går på helårsdekk. Helt usannsynlig at det skulle kreves pigg på disse om det var pigg på bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå