Der Barockengel Skrevet Oktober 17, 2010 Skrevet Oktober 17, 2010 En i familien ble stoppet med tom henger for ikke lenge siden pga. maks tillatt vekt var for høy når han ikke har BE. Tror de er ganske obs på slikt nå i politiet.Noen som vet ca. hva BE koster av tid og penger forresten? Lastsikringskurs (hvis du ikke har C1 eller høyere fra før av), to kjøretimer, oppkjøring... Fra 5-6000 - avhenger litt av hvor i landet.
mhane Skrevet Oktober 17, 2010 Skrevet Oktober 17, 2010 Uansett bare en økonomisk kostnad, har ikke hørt om noen som har strøket enda. Bare å beregne større luker i rundkjøringer etc. Jeg fikk bemerkning om at jeg burde ha stoppet for en fotgjengerovergang enda de 3-4 ungene var langt unna overgangen. De kunne visstnok ikke skjønne at det kom en henger bak og løpe ut i fotgjengerovergangen etter jeg hadde passert med bilen og bli truffet av hengeren. Mener det blir litt vel mye kanskje/hvis, de kunne jo like godt gå forbi videre på fortauet uten å ville krysse. Skal man stoppe for å vente å finne ut om noen har tenkt seg over eller ikke blir det nok mye fløyting bak. Ellers mener jeg det er alt for lite rygging med henger på oppkjøringen, bare litt på plassen før oppkjøring og de sørger for at du kjører en plass du må rygge for å komme deg ut igjen under selve kjøreturen. Det er jo tross alt rygging med henger som er gøy.
Der Barockengel Skrevet Oktober 17, 2010 Skrevet Oktober 17, 2010 Uansett bare en økonomisk kostnad, har ikke hørt om noen som har strøket enda. Beståttprosenten ved oppkjøring til BE er vel på 94-95%, er den ikke? BE er vel også en av de få førerkorttypene der det godtas at man stiller med eget kjøretøy ved oppkjøringen - interessant siden billeie til kjøreskolen for oppkjøring utgjør en forholdsvis stor andel av totalkostnaden ved BE-førerkort. Edit: Stille med egen bil var selvsagt for godt til å være sant, og dette har blitt endret nylig slik at man må leie bil av kjøreskolen. Lurer på om de godtar at man leier bil og stiller med egen tilhenger.
RaymondJ Skrevet Oktober 17, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2010 Er du sikker på dette? Mener det var sånn før, men pga. sensorene sin sikkerhet er det nå krav til bil med dobbelt pedalsett. Inbiller meg at jeg har lest eller hørt det.
Lars89 Skrevet Oktober 17, 2010 Skrevet Oktober 17, 2010 Koster 3000 for 2 timer, noen kurs og bil til oppkjøring her i Arendal. Og så blir det vel en tusenlapp til staten i tillegg. Sikkert dyrere på det sentrale østlandet.
Der Barockengel Skrevet Oktober 17, 2010 Skrevet Oktober 17, 2010 Er du sikker på dette? Mener det var sånn før, men pga. sensorene sin sikkerhet er det nå krav til bil med dobbelt pedalsett. Inbiller meg at jeg har lest eller hørt det. Faktasjekket og endret deretter innlegget.
ealoken Skrevet Oktober 18, 2010 Skrevet Oktober 18, 2010 Kan ikke stille med egen bil nei, om den ikke har dobbel pedalsett da seff. Be er det enkleste førerkortet jeg har tatt, last og sikring, skylle teori. En kjøretime og oppkjøring.
Hansh Skrevet Oktober 18, 2010 Skrevet Oktober 18, 2010 Uansett bare en økonomisk kostnad, har ikke hørt om noen som har strøket enda. Beståttprosenten ved oppkjøring til BE er vel på 94-95%, er den ikke? BE er vel også en av de få førerkorttypene der det godtas at man stiller med eget kjøretøy ved oppkjøringen - interessant siden billeie til kjøreskolen for oppkjøring utgjør en forholdsvis stor andel av totalkostnaden ved BE-førerkort. Edit: Stille med egen bil var selvsagt for godt til å være sant, og dette har blitt endret nylig slik at man må leie bil av kjøreskolen. Lurer på om de godtar at man leier bil og stiller med egen tilhenger. Tungt å komme slepende til fots med en stor henger! Men både det og å komme kjørende med den hadde vært morsomt egentlig Har kjørt ganske mye med store hengere (bilhengere og stor båthengere pga. jeg ikke hadde god nok oversikt over reglene) så har nok absolutt erfaringen som skal til for å ta lappen fort og greit ihvertfall. Tenkt det lenge, må bare få fingen ut snart. Er jo uansett mye enklere å rygge med en stor henger enn en liten så det blir bare koselig!
mhane Skrevet Oktober 18, 2010 Skrevet Oktober 18, 2010 Kjøreskolen jeg brukte stilte også krav om 1 time med kjørelærer før de var villige til å låne ut bilen til oppkjøringen. Mener det hele kom på 3600 kroner, men det er såpass lenge siden at jeg ikke er sikker på prisen.
bjørnm3 Skrevet Oktober 18, 2010 Skrevet Oktober 18, 2010 Hei. Eit lite spørsmål til dei lerde her:har du lov til og dra henger med tillat totalvekt over bilens tilatte hengervekt(tenkte da feks ei biltralle med feks bil på som veier feks total 2000kg og bilens max henger vekt 2500kg.henger vekt max 2700kg) Bjørn
RaymondJ Skrevet Oktober 18, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2010 LITT usikker, men tror ikke det. Tror det ALLTID er maks tillat totalvekt på hengeren som gjelder, helt uavhengig av hva den faktisk veier. Grunnen til dette er vel at det kan være veldig vanskelig å vite for en kontrollant HVOR mye det du har på hengeren veier. Derfor alltid mask tillat totalvekt. Men ikke 100% sikker på at det er sånn altså.
ealoken Skrevet Oktober 18, 2010 Skrevet Oktober 18, 2010 Om du har BE er det alltid aktuell vekt, fordi du har last og sikrings kurs
RaymondJ Skrevet Oktober 18, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2010 Ah, riktig! Men hvis du IKKE har E-en, så er det maks tilatt totalvekt som gjelder?
Der Barockengel Skrevet Oktober 18, 2010 Skrevet Oktober 18, 2010 Ah, riktig! Men hvis du IKKE har E-en, så er det maks tilatt totalvekt som gjelder? Riktig.
oddis Skrevet Oktober 18, 2010 Skrevet Oktober 18, 2010 Hvordan er det på BE nå, får man lov til å fysisk se bakover (Snu seg i sjåførstolen)? Vet det var sånn for 4-5 år tilbake. Mange biler idag har dessverre stakkarslige speil og er lagd i dråpeform slik at tverrbjelken mellom C stolpene står så høyt at man ikke får en fornuftig refleksjon i speilet av hva som foregår med henger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå