Gå til innhold

Hvordan beskytte lakken best mulig i vinter?


S.Arnesen
 Share

Anbefalte innlegg

Nå som vinteren nærmer seg med stormskritt tenkte jeg få smurt inn bimmern med ett nytt lag voks, det jeg lurte på er hvilken voks som har best holdbarhet? Vasker bilen to ganger i uken på vinteren, men blir håndvask bare en gang i måneden ca. Derfor håper jeg å få tak i noe som har god holdbarhet. Vanligvis bruker jeg Meguiars ntx voks, men sliter med at denne har veldig kort holdbarhet...

alle tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere muligheter her. Men forarbeidet er viktigst!

Gi bilen en ordentlig vask, som inkluderer avfetting(gjerne to omganger), clay og en grundig vask. Deretter trenger lakken en lakkrens, for å fjerne død lakk, samt skitt som sitter igjen i lakken.

En skikkelig voks, holder gjerne vinteren gjennom, men mange bruker også en sealer under voksen, eller bare sealer(f.eks JetSeal).

Raskt oppsummert! Dere kan finne veldig mye matnyttig informasjon på detailersclub.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg er helt uteforstående når det komemr til disse tallene på meguiers produktene, eneste jeg kjenner til er de vanlige produktene man får kjøpt i bilrekvisitta sjappene.

http://www.superiorcarcare.net/meguiars21.html

http://www.cleanyourcar.co.uk/wax/megui ... od_98.html

Begge alternativene ser interresante ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MG Step3 og NXT er bare søppel.

Hvis du absolutt skal bruke MG produkter bruker du to lag MG #21 og to lag MG #16. Da har du holdbarhet på rundt 3-5 måneder, avhengig av vaskeprodukter.

Jetseal er bare søppel..

Noe som er enda bedre og som fungerer utrolig bra er to lag Menzerna Powerlock og en naturlig voks over. Selvfølgelig i to lag.

Husk å la både sealer (hvis du skal bruke det) og voksen få goood herdetid før bilen taes ut av garasjen event. kjøres med. Det forlenger virketiden til voksen en god del.

Av naturlige voksen er det mye: alle Swissvax-voksene, Raceglace 55, Chemical Guys Ezyme, Dodo Juice Supernatural etc.

Her har dere godt utvalg:

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=index&cPath=8

http://blankbil.no/index.php?cPath=22_77

http://autobahn-bilpleie.no/?nr=90&idkategori=4&kat_name=Voks

Personlig anbefaler jeg Swissvax Shield og Raceglaze 55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at en carnubavoks er dårlig blir det samme som å si at BMW er dårlig, bare fordi du misliker en spesiell modell :wink: Er utrolig stor variasjon i produktene, på samme måten som et er litt forskjell på en 116 og en M5 (uten å si noe om at noen av dem er dårlige hehe)

At det er en carnubavoks trenger ikke si noe annet enn at den inneholder litt carnuba, og det trenger jo ikke være mye heller. De voksene med mest carnuba har et innhold på over 60%, mens de "dårlige" kan ha nede i et par prosent. Og selv om det er mye carnuba i den trenger det ikke automatisk tilsi at den er veldig bra...

Selv har jeg ikke spesielt bra erfaringer med tanke på Meguiars NXT voksen, da den har dårlig holdbarhet. Meguiars #16 som det ble linket til her oppe har jeg derimot utrolig goder erfaringer med. Holdbarhet på langt over et halvt år, på en bil som så å si ikke blir vedlikehold i det hele tatt. Bare husk å legge den tynt.

Å si at alle vokser fra Swissvax har godt holdbarhet er også veldig feil, da noen av dem har holdbarhet på kanskje 3mnd, mens andre igjen er opp mot et år. Men kommer selvsagt også ann på vaskemetoder og hvordan lakken blir behandlet.

Til syvende å sist kan du ikke generalisere carnubavokser og lakkforseglere, og si at den ene er dårlig og den andre er bra. Det kommer selvsagt an på hvilke du tester opp mot hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier her er ikke MG NXT ikke noe særlig å satse på. Alle på Bilxtra og Mekonomen butikker skryter den opp i himmelen med så utrolig god holdbarhet og blablabla. Testet dette i fjor høst i Bergen med mye surt nedbør og SALT! Den holdt kanskje i max 2 uker før vannet satt som om det var lim på bilen.

I romjula samme år, renset jeg lakken skikkelig med Swissvax Cleanerfluid og la på 2 lag med Swissvax Shield. Det holdt faktisk ut til april måned med kjøring til og fra jobb hver dag på saltede veier, stod alltid ute over natten i all slags vær samt høytrykksvasking på Statoil med avfetting opp til 2 ganger i uken. Fikk tatt en skikkelig håndvask da tempraturen begynte å tillate det og lakken var like blank og fin og nesten like glatt. Bare noen få nupper som hadde fått satt seg. Det er imponerende! Med Jetseal e.l. under voksen blir det nok enda bedre holdbart.

Den 1000 lappen for Shield voksen var veldig verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...