Gå til innhold

Hvilket bakdekk for best fremkommelighet i vinter?


Eksos
 Share

Anbefalte innlegg

Er ute etter ett godt bakdekk til vinteren, pleier å slite med en spesiell bakke der jeg starter i oppover bakke, bakover kommer jeg meg ikke..

Hvilket dekk anbefaler dere? Hakka 7, X-Ice north XIN2 eller kanskje Conti Ice Contact? Hvor godt dekket bremser eller svinger er ikke det aller viktigste, er helt avhengig av fremkommelighet, selvom dette ofte har en sammenheng..

Skal heller ikke legge skjul på at hvor godt dekka holder på piggene er ganske viktig, bilen har en vond tendens til å ligge sidelengs igjennom en god del svinger nå på vinteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange glemmer, er at piggdekk MÅ kjøres inn,for å være sikker på at piggene setter seg.

Hovedregelen er; Ikke kraftig akselerasjon eller oppbremsing de første 10 milene, helst ikke hastigheter så mye over 80 heller, da holder piggdekkene mye lenger.

Når det er sagt har jeg erfaring med tre merker, Continental,Kumho og Nokian hakka 5 (forgjengeren til hakka 7) - alle ble innkjørt etter boka, men contidekkene mistet mange pigger første vinter,resten forsvant neste sesong. - Aldri mer conti pigg på meg!

Nokian og Kumho har jeg omtrent like erfaringer med stilt ovenfor hverandre, de er stillegående,beholder piggene og begge har "v"-mønster eller "pil" fremover, noe jeg tror gir litt bedre grep fra stillestående. (fiskebeineffekten på langrennski...) Kumho er litt billigere enn Nokian da,så det jeg kjører på nå, dekkene tåler ikke mer enn tre vintre uansett hvem som lager dem,så da går jeg for god kvalitet men litt lavere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte Hakkapelitta RSI med 215 bredde på min E39, beste vinterbilen jeg har hatt til nå! Kom enkelt og greit fram over alt, kom også bedre fram enn de fleste andre i nabolaget her med framhjulstrekk :wink: Aldri før så ha jeg klart å imponere så mange med en BMW på vinterføre som jeg gjorde med E39en og Hakka dekka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

225 piggfrie x-ice bak på min, bor selv øverst i en rimelig bratt bakke og har ingen problem med å komme meg opp..

Kosa meg godt i fjor da jeg krøp forbi en ny A6 som måtte rygge ned i fjor =)

Kommer meg bedre fram en samboern's Volvo 850 med piggdekk (uten antispinn dog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde X-ice piggfrie på E30'n jeg hadde, det fungerte heeelt elendig! Men kan vell ha noe med at bilen var senka ganske godt uten at hjulstillingskontroll var tatt i ettertid å gjøre..

Hjertet mitt sier hakka 7, men lommeboka sier noe annet, så kanskje kuhmo hadde vert ett greit alternativ :)

Is, snø, slapps, kanskje mest våt snø, er det jeg trenger å komme meg opp ifra.. Her på sunnmøre har vi ikke store vinteren å prate om egentlig, og våt snø er vell ett problem uansett hvilke dekk man setter på vil jeg tro.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kjent med vektfordeling på e36/e30 men e39 har 50/50 som nok har en fordel på vinterføre..

Det er nok 50/50 vektfordelinga som gjør E39 så god på vinterføre, men en kamerat med E34 kommer også utrolig bra fram til å være bakhjulstrekk! Blei derimot imponert over A6en under det store snøfallet her om dagen, kom fanken meg opp bakken til huset og klarte bakkestart på SOMMERDEKK!! :wink: På 8 cm blaut snø og småslaps, så dette tegner jo godt med tanke på vinteregenskaper! Kanskje må E39en vike plassen som den beste vinterbilen jeg har hatt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525 automat var vell gjerne levert med diffbrems? :) Det har myyye å si naturligvis..

Hadde det ikke vert for at jeg har 2 gode framdekk med alle piggene i, så hadde jeg nok vurdert piggfritt, men siden jeg allerede har 2 dekk, sååå....

Tror det må bli hakka, har ikke testa dem, men hjertet liker dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...