mortd Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 noen måte og finne ut om dynamoen er gåen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
todleif Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 Dynamo skal gi strøm til bilen og lade opp batteriet. Du kan f.eks. måle ladingen på batteriet Spenning imellom 14 til 14,4v er bra. Kva slags problemer har du? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mortd Posted October 22, 2010 Author Share Posted October 22, 2010 når jeg skulle ut å kjøre i dag var batteriet dødt. satt det på lading og prøvde igjen no i kveld og da startet den med en gang, kjørte meg en god tur og kom hjem igjen og stoppet bilen og skulle starte den igjen og da var batteriet dødt igjen. batteriet er helt nytt prøvd med 2 andre batterier også og skjer det samme med de. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian H. Foss Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 Da er det nok lading eller kraftig utading som er problemet. Finn fram multimeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mortd Posted October 22, 2010 Author Share Posted October 22, 2010 hva er det jeg bør sjekke da? den tingen der er ikke min sterkeste side. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian H. Foss Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 Sjekk lading først. Start bilen og sett på masse forbrukere som trekker mye strøm, varmeseter og lys etc. Så måler du på pluss og minus på batteriet. Måler utlading ved å sette multimeter på amper-innstilling og flytte rød ledning fra volt til amper i stikket. Plasser multimeter lett synlig i bilen. Koble så av minuspolskoen og sett multimeter i serie mellom minuspolen og minuspolskokabelen. Skru av lys i tak, så dette ikke står på under utmålingen om du må ha dører eller bagasjelokk oppe for å lese av verdier. Maks utlading er 50 milliAmper. Håper dette er til hjelp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mortd Posted October 22, 2010 Author Share Posted October 22, 2010 takker for det.. Da skal jeg prøve og se om jeg får det til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian H. Foss Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 Har du dårlig lading på batteri, måler du på samme måten på dynamo. Altså fra stor plussledning til gods. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yngvejos Posted October 23, 2010 Share Posted October 23, 2010 En grei test er å starte motoren, så koble fra + polen på batteriet. En frisk dynamo skal greie å holde liv i alt elektrisk alene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts