Jump to content

BMW 520i 2009 model - 1,3 liter på bykjøring,mye eller lite?

hpnhansen
 Share

Recommended Posts

Lang historie kort;

Har en stasjonsvogn 2009 model.

BMW 520i.

Vært MYE på service - over tre mnd har den stått hos Stenshagen de første 6 mnd av 2010!

Drivstofforbruket har variert litt - første året påpekte jeg til Stenshagen at det var høyt - lå da på 1,3 liter på bykjøring. En liten mnd etter den første lange service'n hvor'n stod hos Stenshagen i 2 mnd pga coil og anna shit, så var plutselig forbruket redusert med nærmere 30%....

Nå er jeg tilbake igjen til 1,3 liter på mila.

Spørsmålet er: Er det for mye eller normalt? Stenshagen klarer ikke å si det til meg, og BMW Norge gir fullstendig faen.... Min 5 BMW - kanskje den siste med tanke på den ELENDIGE servicen fra BMW Norge...

Vennlig hilsen, Hans-Petter

Hei

Uten å kjenne kjørestilen din, vil jeg på et generelt grunlag si at et forbruk på 1,3L/mil er litt for mye på denne bilen.

Men det kommer selfølgelig ann på hvor hissig man er på gassfoten, mye køkjøring, korte kjøreturer, ujavn kjøring osv.

Selv om det skulle være noe galt med bilen din, så er det ikke vansklig å komme opp i 1,3L/mil med en slik bil som er teknisk i orden heller.

Kan jo for morroskyld legge ut et utdrag fra mitt forbruk pr. mil for bykjøring, så har du noe å sammenlikne med.

Bilen er en 5-serie fra 80-tallet med 2.8liters motor.

1,206484188

1,21713615

1,078439342

1,077151335

0,956743421

1,241694537

1,173917372

1,193921569

1,219541861

Jøss, enda en Haldense med E39 her! Jeg har en -99 E39 520 Iat, og den kjører jeg på rett under 1.1 på mila på tilogfrajobbenkjøring=småkjøring. Og den har gått 270.000 km. Synes nesten det høres litt i overkant ut, men de bruker MYE bensin før de har oppnådd driftstemperatur.

Jeg har to små barn og kjører selvsagt deretter. Bykjøringen foregår fra Slemdal til Oslo sentrum, litt på E18, og ingen overdreven aksellerasjon.

Som sagt - jeg hadde en liten mnd hvor forbruket var nede med 30% sammenlignet med nå... Poenget mitt er at jeg tror jeg har fått en drittbil, som bmw ikke gidder å bry seg om.

Coilen har gått.

Begge motorene til bakvinduene har gått

Flere filtre har blitt skifta

Drivstofforbruket som sagt

Diverse fintuninger og oppgraderinger av bilens programvare

....og bmw sin respons så langt har vært "du skjønner, en bil er en komplisert konstruksjon" .....

Min 5, og kanskje min siste bmw...de etterlever ikke sitt eget slagord i mitt tilfelle...